مدیرکل دفتر ‌آینده‌پژوهی اقتصادی وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با پانا پیشنهاد داد

ضرورت بازخوانی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای با استفاده از تحقیقات آینده‌پژوهی

آموزش و پرورش و مراکز فنی و حرفه‌ای و وزارت علوم باید در برنامه هفتم، ‌آینده‌پژوهی مشاغل را در نظر بگیرند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی اقتصادی وزارت اقتصاد عنوان کرد که تحقیقات آینده‌پژوهی این مجموعه نشان می‌دهد که در تعریف مشاغل در دنیا تغییرات زیادی رخ داده است و تعداد فریلنسرها و آزادکارها در دنیا رو به افزایش است و ازاین‌جهت وزارت آموزش و پرورش با وام گرفتن از این نوع تحقیقات می‌تواند به بازتعریف رشته‌های آموزشی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای اقدام کند.

کد مطلب: ۱۳۱۷۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت بازخوانی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای با استفاده از تحقیقات آینده‌پژوهی

بنا به گفته مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی اقتصادی وزارت اقتصاد که متولی تبصره 18 است و در موضوع اشتغال، بهره‌وری و تولید به تحقیق می‌پردازد، کار تحقیقاتی انجام شد تا مشخص شود چند درصد از منابع بودجه‌ای که در اختیار دولت برای اشتغال و تولید است را می‌توان به مشاغل خانگی اختصاص داد و این تحقیق با جزئیات عنوان و دسته از فعالیت‌ها آمده است و در نهایت در آنجا مشخص شد 10 درصد از بودجه باید به مشاغل خانگی اختصاص داده شود.

از آنجایی‌ که رشته آینده‌پژوهی همواره مهم‌ترین ابزار راهبردی نهادهای مختلف برای سیاست‌گذاری است، وزارت آموزش و پرورش هم می‌تواند از فرصت این پژوهش برای بازخوانی رشته‌های هنرستانی و فنی‌و‌حرفه‌ای که ارتباط مستقیم با بازار کار و آینده شغلی تعداد زیادی از جوانان دارد، استفاده کند.

مشاغل از مکان‌محوربودن به سمت خانه‌محورشدن می‌روند

ابراهیم صیامی، مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با پانا درباره تحقیقات آینده‌پژوهی مشاغل که توسط این مجموعه انجام شده است، گفت: «تحقیقاتی را انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد آینده مشاغل از مکان‌محور‌بودن به خانه‌محور‌بودن تبدیل می‌شود و حضور فری‌لنسرها و آزادکارها در بازار کار رو به افزایش است.»

در اقتصاد ایران چند درصد از مشاغل می‌توانند در خانه انجام شوند؟

صیامی با اشاره به تأثیر شرایط کرونا بر اقتصاد و تغییر و تحول در مشاغل مختلف اظهار کرد: «بعد از همه‌گیری کرونا تحقیقاتی در دنیا و از جمله در اقتصاد ایران انجام شد مبتنی بر اینکه در اقتصاد ایران چند درصد از مشاغل می‌توانند در خانه انجام شوند. تحقیقات مختلف نشان می‌داد که این موضوع به درجه توسعه‌یافتگی کشورها بستگی دارد. هرچه زیرساخت‌ها و توسعه‌یافتگی یک کشور بیشتر باشد، افراد شغل‌های بیشتری را در خانه می‌توانند انجام دهند. برای مثال در تحقیقی که در آمریکا انجام شده بود این بود که 12 درصد از مشاغل می‌توانند در خانه انجام شوند و نیاز به حضور فرد در خانه نیست.»

وی افزود: «آن‌چه در اقتصاد ایران هدف‌گذاری شده این است که 10 درصد از مشاغل خانگی اعم از فری‌لنسرها و غیره بتوانند فعالیت‌های شغلی‌شان را در خانه انجام دهند و عمدتاً این گروه از افراد درآمد بالایی دارند، برخلاف ذهنیتی که این‌گونه متصور است که مشاغل خانگی شاید درآمدشان از افرادی که بیرون از خانه در یک مکان مشخص انجام می‌شود پایین‌تر باشد و چنین نیست. اتفاقاً این افراد بعضاً درآمدهای بالایی هم می‌توانند کسب کنند. آینده مشاغل به‌سمت مجازی‌شدن می‌رود و می‌تواند فایده‌های اقتصادی هم داشته باشد.»

ضرورت بازخوانی رشته‌های آموزشی هنرستان‌ها و مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای

صیامی با اشاره به کاربردی‌بودن این تحقیق در بازخوانی رشته‌های آموزشی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: «در تحقیقی که انجام شد عنوان کرده‌ایم چه مشاغلی در آینده می‌توانند در خانه انجام شوند و عناوین شغلی این مشاغل چیست. بر اساس آن می‌توانیم برای هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای این برنامه‌ریزی را انجام دهیم که این‌ها در سرفصل رشته‌های‌‌شان قرار دهند و حتی به بازخوانی رشته‌های آموزشی در این مراکز بپردازند.»

وی با اشاره به اینکه تعریف سنتی از شغل تغییر کرده است، گفت: «مشاغل در دنیا در حال تغییر بودند اما کرونا باعث شد این مهم شتاب بگیرد و نشان داد مشاغل می‌توانند به نوع و نگاه دیگری انجام شوند.»

صیامی عنوان کرد: «آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای و وزارت علوم چون عرضه‌کنندگان نیروی کار به بازار کار هستند بنابراین باید آینده‌پژوهی مشاغل را در برنامه هفتم داشته باشند که بدانند اگر برنامه 5 ساله‌ای را در برنامه دارند این مشاغلی که وجود دارد ‌یا قرار است اضافه شوند شکل و صورت و نوع‌شان به چه صورت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار