سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با پانا:
آموزش و پرورش با صنعتگران برای جذب دانشآموز هنرستانی وارد مذاکره شود
تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی برخی از صنعتگران و کارخانهدارها پایه علمی را بر دیپلم یا فوقدیپلم گذاشتهاند و این نشان میدهد که مهارت مهم شده است، عنوان کرد که خوب است آموزش و پرورش برای جذب نیروی آموزشدیده فنی و حرفهایاش با کارخانهدارها و صنعتگران وارد مذاکره شود.
روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «معمولاً اگر نیروی کار آموزشدیده هنرستان و مراکز فنی و حرفهای باشد اتفاقاً صنعتگران و کارخانهداران از به کار گرفتن چنین نیرویی استقبال بیشتری میکنند زیرا تئوریهای لازم را میداند و یک نیروی فنی و کارآمد نسبت به کسی که با مسائل اولیه هم آشنا نباشد محسوب میشود.»
آموزش و پرورش با صنعتگران وارد گفتوگو شود
عباسپور اظهار کرد: «در شرایط کنونی برخی کارخانهها و صنایع، پایه علمی را بر دیپلم و فوقدیپلم گذاشتهاند و این نشاندهنده این است که نیروهای آموزشدیده را بیشتر و بهتر میپسندند. درواقع اگر نیروی آموزشدیده فنی و حرفهای به اینها مراجعه کند، استقبال میکنند اما مسئله و فاصلهای که وجود دارد این است که آن نیروی آموزشدیده نمیداند دقیقه کجا مراجعه کند و فنی که آموخته در کجا کاربردی است و بازار دارد.»
برخی از صنعتگران کنار کارخانه هنرستان ساختهاند
سخنگوی کمیسیون آموزش اظهار کرد: «برخی از صنعتگران کنار کارخانههای خود ساختمانی را میسازند و هنرستان تأسیس میکنند و متناسب با نیازی که دارند، آموزش میدهند. ولی لازمه این مهم این است که مدیریت آموزش و پرورش استان و شهرستان یا حتی مدیر هنرستان واحدهای صنعتی را شناسایی کند و ببیند از طریق این واحدها کدام، نیاز به نیروی انسانی آموزشدیده دارد.»
وی افزود: «درواقع رایزنی باید از سوی آموزش و پرورش باشد تا نیروی انسانی آموزشدیده در این نهاد بلافاصله بعد از دیپلم وارد بازار کار شود.»
در نظام آموزشی غیرمتمرکز بر مبنای آمایش سرزمینی محتوای درسی نوشته میشود
عباسپور درباره محتوای درسی که در این مراکز آموزش داده میشود، گفت: «باید سلیقه صنعتگر و تولیدکننده بررسی شده و بازار کار در نظر گرفته شود و متناسب با آن سرفصلهای آموزشی تعریف شود. باید نظام آموزشی دنبال این باشد که صنایع و کارخانهها و بهطورکلی تولید چه میخواهد و در ادامه خودش برنامه و محتوای درسی را بنویسد.»
وی افزود: «نظام آموزشی ما متمرکز است و همه را با یک چشم میبیند. در نظام آموزشی غیرمتمرکز بر مبنای آمایش سرزمینی واحدهای صنعتی و تولیدی و کشاورزی و موارد دیگر را میبیند و متناسب با آن مباحث درسی تولید محتوا میشود اما نظام آموزشی فعلی ما متمرکز است.»
ارسال دیدگاه