رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در گفت‌وگو با پانا

چگونه کمتر از 3 روز مشاغل خانگی مجوز می‌گیرند؟

تهران (پانا) - به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی حدود ۱۷۲ شغل خانگی نیازمند مجوز هستند و حالا وزارت کار شرایطی فراهم کرده است تا متقاضیان برای کسب صدور مجوز آنی، درخواست خود را ثبت کرده و بعد از آن حداکثر سه روز کاری دستگاه اجرایی زمان دارد که این درخواست را به ثبت برساند، در غیر این صورت سامانه به‌صورت اتوماتیک مجوز را صادر می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
چگونه کمتر از 3 روز مشاغل خانگی مجوز می‌گیرند؟

در همه جای دنیا توجه ویژه به کسب‌وکارهای خانگی منجر به توسعه اقتصادی آن کشورها شده است و حالا وزارت کار صدور مجوزهای فعالیت این دسته از مشاغل را به سه روز کاهش داده تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، فضایی فراهم کند تا افرادی باانگیزه بیشتر به این حوزه ورود کرده و کسب‌وکار خود را ثبت کنند.

تقسیم فعالیت‌های مشاغل خانگی به سه دسته

کسب‌وکارهای خانگی به مشاغلی گفته می‌شود که با سرمایه اندک راه‌اندازی می‌شوند و افراد بدون اینکه هزینه‌ای برای مکان آن اختصاص دهند در خانه مشغول به کار می‌شوند.

پیش از این حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست ساماندهی مشاغل خانگی در دی‌ماه جاری از تقسیم فعالیت‌های مشاغل خانگی به سه دسته خبر داده و گفته بود: «صدور مجوزها با همکاری همه دستگاه‌ها در حوزه کسب‌وکار خانگی به سه دسته تقسیم می‌شود؛ لیست نخست فعالیت‌های ممنوعه، لیست دوم فعالیت‌های مجاز و لیست سوم جزو فعالیت‌هایی است که غیر از این دو لیست هستند. مثلاً در خصوص دسته اول در حوزه میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، شیلات، محیط‌زیست و علوم پزشکی فعالیت‌هایی داریم که نباید انجام شود و مجاز به راه‌اندازی نیستند چون مضراتی برای سلامت عمومی دارند یا در خصوص دسته دوم، فعالیت‌هایی که قابل انجام هستند ولی باید یک تأییدیه از وزارتخانه‌های مربوطه برای آن‌ها اخذ شود و لیست سوم مشاغل خانگی، لیست باز و غیر از دو لیست اول و دوم است.»

نحوه بررسی الکترونیکی درخواست‌ها در مشاغل خانگی

«مهناز امامدادی»، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا بابیان اینکه در این سامانه حدود 500 نوع مجوز داده می‌شود، درباره بررسی این درخواست‌ها گفت: «درباره رشته‌های مجوزمحور قاعدتاً خود دستگاه‌ها اقدام به بررسی مجوزها می‌کنند اما رشته‌های ثبت محور دستگاه‌ها مشخصاتی که هرکدام از رشته‌ها باید برای اجرای آن فعالیت داشته باشند، اعلام می‌کنند. درواقع همه بایدها برای‌ رشته‌های موردنظر در قالب یک فرم اعلام می‌شود و متقاضی ثبت وارد سامانه شده و طرح خود را ارائه می‌کند. متقاضی بر اساس فرم راهنما و شرایطی که اعلام شده فرم را پر کرده و در انتها تعهدنامه‌ای وجود دارد که متقاضی با امضای آن اعلام می‌کند که واجد شرایط است. اگر کارشناس‌ها تشخیص بدهند فردی این شرایط را ندارد یا اطلاعاتی که داده ناقص است، مجوز باطل می‌شود.»

وی افزود: «به‌صورت آنی برای رشته‌های ثبت محور تأییدیه صادر می‌شود اما درباره رشته‌های مجوزمحور همان فرآیند بررسی یعنی تکمیل فرم توسط متقاضی و وارد کردن اطلاعات طی می‌شود و اطلاعات از طریق سامانه وارد سامانه دستگاه‌های اجرایی می‌شود و دستگاه اجرایی سه روز فرصت بررسی دارد و در غیر این صورت طرح به‌عنوان طرح تائید شده وارد کارتابل اداره کار می‌شود و مجوز صادر می‌شود.»

متقاضیان مشاغل خانگی عمدتاً شهرنشین هستند

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه متقاضیان بیشتر از شهرها هستند یا روستاها اظهار کرد: «متقاضیان مشاغل خانگی بیشتر مربوط به مناطق شهری هستند زیرا جمعیت روستایی ما بسیار کاهش‌یافته است. رشته‌ها هم متنوع هستند اعم از رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، رشته‌های مواد غذایی و امور دام، رشته‌های مربوط به فرش و صنایع وابسته آن و شرکت‌های صنایع تولیدی و خدماتی و فناوری آی تی و اطلاعات و تولید محتوا رتبه‌بندی کلی‌اش است.»

نحوه نظارت بر مشاغل خانگی متقاضی مجوز

امامدادی درباره اینکه با توجه به صدور آنی تأییدیه آیا نظارتی بر صحت‌وسقم اطلاعات وجود دارد یا خیر گفت: «این طرح برای ساماندهی بیشتر و جلوگیری از کارهای زیرزمینی و غیرعلنی است. افراد مختلف که فعالیت شخصی دارند هر مشکلی داشته باشند جلوی آن گرفته می‌شود. سعی‌مان این است که در حوزه مشاغل خانگی از تولید محصول بی‌کیفیت و مخفیانه جلوگیری شود.»

وی افزود: «در موضوع ایجاد اشتغال برای اقشار مختلف مردم مشاغل خانگی آیتم تعیین‌کننده است.»

نظارت پسینی بر مشاغل خانگی

وی با اشاره به اینکه ساماندهی مشاغل خانگی فرا سازمانی است، گفت: «درست است که وزیر تعاون رئیس ستاد مشاغل خانگی است، اما اعضا متشکل از حدود 20 تا 25 دستگاه اجرایی است. سال 89 سازمان مشاغل خانگی مصوب شد و به‌مرور تکلیف دستگاه‌های مختلف مشخص شده است.»

امامدادی درباره نوع نظارت بعد از صدور مجوزها گفت: «نظارت وجود دارد و افرادی که درخواست تسهیلات دارند حتماً باید فعالیت شان تائید شود. در این طرح اساس کار نظارت‌های پسینی است. ما در گذشته شیوه نامه‌ای برای نظارت داشتیم اما با توجه به نگاه جدید و حساسیت‌ها بازنگری در حوزه نظارتی هم انجام می‌شود که اعلام خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار