کریمی بیرانوند در پاسخ به پانا:

به دغدغه کسب و کارهای مجازی رسیدگی می‌شود

تهران (پانا) - سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره موضوع کسب و کار مشاغل مجازی عنوان کرد که کسب و کارهای مجازی در حال حاضر در اختیار وزارت ارتباطات است ولی در هفته آتی با شرکت‌های مجازی نشستی برگزار خواهد که حتما به دغدغه‌های آن‌ها در این حوزه رسیدگی می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۹۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
به دغدغه کسب و کارهای مجازی رسیدگی می‌شود

«محمود کریمی بیرانوند»، سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری با اشاره یه اقدامات انجام شده در شش ماهه وزارت تعاون، کار و رفته اجتماعی گفت: در حاشیه این نشست نمایشگاه 200 اقدام مهم وزارت کار به نمایش گذاشته شده است.

وی درباره مهمترین اقدامات انجام‌شده در حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال گفت: «برگزاری دو جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رییس جمهوری انجام شده است. در این دو جلسه که نهادهای مردمی حضور داشتند 34مصوبه ملی داشتیم و حدود 30تفاهم نامه با ارگان های مختلف بسته شد. هرکدام از تفاهم نامه برنامه اجرایی دقیق دارند و پیگیریم تا به درستی اجرا شود.»

جزییات زیست بوم اشتغال

وی درباره مهمترین اقدام این حوزه گفت: «یکی از مهمترین مصوبات زیست بوم اشتغال است که نظریه دولت سیزدهم برای تحقق شعار یک میلیون شغل در سال است. مفهوم این زیست بوم بر مبنای یک خلا همیشگی در کشور بنا شده است زیرا همیشه همه نهادها بصورت زیره‌ای به این مهم می‌پردازند.»

وی افزود: «چهار شاخص تورم، نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری چهار شتخص مهم است که هرکدام از این شاخص‌های مهم اقتصادی متولی اجرایی دارد و فقط بیکاری تنها شاخصی است که متولی ندارد. یعنی نظارت پایش و هماهنگی موضوعات مرتبط با این شاخص را پیگیر باشد.»

کریمی با اشاره به وجود تشدد در حوزه ایجاد اشتغال گفت: «این زیست بوم تعریف می کند که اشتغال بعد دوم تولید است و اگر تولید دغدغه شود اشتغال رخ می دهد. مفهوم شورای عالی کار را از این جهت احیا کردیم که در این زیست بوم دغدغه است.»

وی در حوزه سامانه‌ها گفت: «تعداد سامانه‌های متعدد و متکثر داشتیم که چندان کارآ نبود از جمله سامانه رصد بود که در این نمایشگاه رونمایی شد. تنها سامانه‌ای که مبنای تعهدات ایحاد اشتغال استان‌هاست و آمار ثبتی این سامانه نشان می‌دهد حدود 730هزار شغل ایجاد شده به تفکیک کد ملی در سال حاری ثبت شده است.»

سامانه جستجوی شغل

وی افزود: «همچنین سامانه جستجوی شغل را راه‌اندازی کردیم. حدود 1200کاریابی داریم که بازوان قدرتمندی هستند و خود این کاریابی ها کسب و کاراند اما نظارت دقیقی بر آن وجود نداشت. این سامانه امکان نظارت و بررسی می دهد و بیش از 170هزار فرصت شغلی در این سامانه بارگزاری شده و 32هزار کارفرما درخواست‌شان را ثبت کرده‌اند. همچنین ایین‌نامه اصلاحی هدایت نیروی کار اماده شده است.»

وی افزود: «طراحی اطلس الگوهای اشتغالزای کشور طراحی شد. باید بدانیم چه کاری در محا و مرتبط با کدام حلقه زیست بوم در حال انجام است که در این نمایشگاه رونمایی می‌شود. این مهم یک داشبورد سیاستگذاری خوب است.»

راه‌اندازی میدان کارآفرینی در شهرها

وی درباره راه‌اندازی میادین کارآفرینی گفت: «پیگیریم در هر شهر یک میدان کارآفرینی داشته باشیم تا محلی برای رفت و امد کارافرینان شود. همچنین اقدام به احصا نقاط بحرانی اشتغال کشور کردیم که به 80مورد رسیدیم و در سال 1401 برای این مهم برنامه ویژه داریم.»

سامانه صدور مجوز کسب و کار خانگی

وی درباره صدور مجوز کسب و کار خانگی و شعار هر خانه یک شغل خانگی وزارت کار گفت: «برای سامانه کسب و کار خانگی صدور مجوز را تسهیل کردیم و به دو قسم ثبت محور و مجوز محور تقسیم کردیم و 350مورد ثبت محوراند که بلافاصله در سامانه بارگذاری شود، پرینت ثبت قابل دریافت است تا کسب و کار را شروع کنند. در مورد مجوزمحورها هم اگر نهاد مربوطه تا سه روز بررسی نکرد خودکار مجوز صادر می شود. در این مدت 4200 مورد مجوز محور ثبت شده است.»

سامانه صدور مجوز کسب و کار برای اتباع خارجی

معاون وزیر کار گفت: «در حوزه اتباع خارجی در این مدت 90میلیارد تومان و 184هزار فقره پروانه کار برای اتباع خارجی صادر شده است. سامانه ای هم در این موضوع در دست راه اندلزی است.»

وی افزود: «یک بانک ایده‌های اشتغالزایی برای اولین بار تشکیل شد و صدور مجوز شتابدهنده و کافه های کارافرینی سه روزه هستند. برنامه ای برای تقویت کسب و کار مرزنشین ها داریم.»

کریمی بیراوند اظهار کرد: «اقای وزیر گفتند ما مسئول اشتغال نیستیم و رسانه ها درباره آن زیاد صحبت کردند و معنی آن صحبت همین اقدامات انجام شده است. ما نگفتیم پاسخگوی نرخ بیکاری و اشتغال نخواهیم بود و اگر مسئول نبودیم این حجم اقدامات در سطح ملی انجام نمیشد اما در کشور باید اتاق فکر در ایجاد اشتغال شکل بگیرد.»

وی درباره توسعه شغلی برای معلولان گفت: «کارگروه اشتغال اجتماعی مختص پیگیری اشتغال معلولان راه اندازی کردیم. این موضوع برای ما مهم است. سازمان بهزیستی هم اقدامات مهمی انجام داده است.»

کریمی بیراوند در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه بخشی از زمینه‌های اشتغال در کشور فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی است، وزارت کار با توجه به مطرحشدن طرح صیانت از فضای مجازی برنامه حمایتی شما برای این نوع از کسب و کار ها چیست، گفت: «در شرایط فعلی طرح صیانت نه ابلاغ شده نه چیزی و این موضوع فعلا منتفی است و هرچه قانون بگوید ما تابع هستیم. اما در مورد کسب و کارهای مجازی مورد نظر ما در حال حاضر منابع بند الف تبصره 18در اختیار وزارت ارتباطات است. مشخص است که اهمیت و نقش فضای مجازی تا چه اندازه در حوزه بازار و مهارت سازی بالاست و جزو برنامه های ماست. با شرکت‌های مجازی در هفته آتی نشستی دارم و حتما به دغدغه‌های آنها در این حوزه رسیدگی می‌شود.»

وی درباره احیای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا گفت: «سیاست ما بر حفظ شرایط موجود است و احیای بنگاه‌های نیمه‌کاری و آسیب‌دیده از کرونا برنامه ماست. همچنین با شصتا تفاهم نامه داریم تا از محل زنجیره ارزش این حوزه برای ایجاد اشتغال کار کنیم.»

وی گفت: «بزرگترین معضل ما در حوزه بیکاران تحصیل کرده فقدان مهارت متناسب با بازار است و چون شان ما سیاستگذاری است کارگروه ملی با حضور آموزش و پرورش آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه ای حضور دارند. اگر حداقل یک مهارت با توجه به رشته ایجاد شود شغل ایجاد می شود. اما باید واحدی برای ایجاد انگیره هم داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار