در گفت‌وگوی پانا با معاون وزیر کار بررسی شد؛

چرا سامانه جست‌وجوی شغل وزارت کار خالی مانده است

بیرانوند: آموزش‌وپرورش حلقه پیونددهنده آموزش و شغل است/ از آموزش‌وپرورش انتظار داریم نیازهای بازار کار را به دانش‌آموزان آموزش دهد

تهران (پانا) - برای برداشتن بار بیکاری، وزارت تعاون اقدام به راه‌اندازی زیست‌بوم ملی اشتغال کرده تا همه حلقه‌ها و زنجیره‌های مؤثر در ایجاد اشتغال در کنار هم این بار بر زمین‌مانده را بردارند و یکی از این حلقه‌ها، وزارت آموزش‌وپرورش است.

کد مطلب: ۱۲۶۸۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
چرا سامانه جست‌وجوی شغل وزارت کار خالی مانده است

سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد اشتغال مؤثر و پایدار اقدام به راه‌اندازی «زیست‌بوم ملی اشتغال» کرد و وعده داد که این زیست‌بوم قرار است برای دو گروه ایجاد شغل کند. اول جامعه بیکار و دوم کسانی‌که شغل پایدار یا رسمی ندارند.

دو الزام زیست‌بوم ملی اشتغال از نگاه وزیر کار

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زیست‌بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده بود که این زیست‌بوم پایه اصلی برای پیگیری ایجاد متوسط یک‌میلیون فرصت شغلی در سال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود که در اولین جلسه شورای اشتغال در 6 آبان‌ماه، 21 بند کلی مربوط به تحقق زیست‌بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی به تصویب رسیده است و راه‌برد این وزارتخانه برای ایجاد اشتغال از طریق تقویت بخش‌های تولیدی بهره‌ور و اشتغال‌زا است که بر این اساس وزارتخانه‌ها موظف شدند بر این بخش‌ها متمرکز شوند. همچنین توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی و همکاری از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها توجه شود.

به گفته وزیر کار زیست‌بوم ملی اشتغال، دو الزام دارد. الزام نخست شامل تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد اشتغال است که در جلسات کارشناسی و کمیسیون‌های تخصصی با حضور ۱۶ دستگاه مورد توافق قرار گرفته است و الزام دوم ایجاد هماهنگی در سطح کلان میان همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به‌منظور عملیاتی‌شدن سند و زیست‌بوم ملی اشتغال است.

نقش فراموش‌شده آموزش در ایجاد شغل

محمود کریمی بیرانوند، سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا درباره نقش نهاد آموزش‌وپرورش در اجرایی‌شدن بهتر این طرح گفت: «ما الگوی زیست‌بوم اجتماعی را داریم، یعنی بستری که قرار است در آن ایجاد اشتغال شود. قبلاً هم می‌گفتیم تأمین مالی یعنی ایجاد شغل و نگاه ما برای ایجاد شغل این است که همه حلقه‌هایی که برای ایجاد شغل وجود دارد باید کنار هم باشند. یکی از این حلقه‌های مهم، آموزش است. تا آموزش نباشد تأمین مالی هدر دادن پول است و مجوزهایی که داده می‌شود بلااستفاده می‌مانند و دقیقاً آموزش‌وپرورش باید در همین حلقه به ما کمک کند.»

از آموزش‌وپرورش انتظار ایجاد شغل نداریم

بیرانوند گفت: «ما از آموزش‌وپرورش انتظار ایجاد اشتغال نداریم. ما از آموزش‌وپرورش انتظار داریم با توجه به بازار فعلی آنچه مورد نیاز است به دانش‌آموزانش آموزش دهد. ما سامانه جستجوی شغل داریم 170 هزار فرصت شغلی در آن وجود دارد که بخش زیادی از آن خالی مانده و کسی نمی‌آید در آن فرصت‌ها بنشیند. علی‌رغم اینکه فرصت و بیمه وجود دارد اما شاغلی نیست.»

در طول شش ماه 16 هزار و 500 نفر جوینده کار ثبت‌نام کردند

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت سامانه جستجوی شغل وزارت کار اظهار کرد: «در طول شش ماه آخر سال 1400، ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جوینده کار، ۳۱۵۰ کارفرمای متقاضی نیروی کار و ۱۷۰ هزار فرصت شغلی اعلامی از سوی کارفرمایان متقاضی نیروی کار جدید در سامانه ثبت‌شده و ۸۵۰۰ نفر از این طریق جذب بازار کار شده‌اند.»

وی افزود: «این موضوع که باوجود فرصت شغلی هنوز تعداد زیادی بیکار داریم به دلیل موضوع فرهنگ است. یعنی همه حلقه‌های مؤثر در ایجاد شغل به هم نرسیده‌اند. برای مثال در آموزش انتظار داریم مهندس عمران یک نرم‌افزاری بداند اما دانشگاه و مدرسه چیز دیگری آموزش می‌دهند. ما از آموزش‌وپرورش انتظار داریم در این حلقه نقشش را درست ایفا کند ما از آموزش‌وپرورش مجوز ساخت و تأمین مالی نمی‌خواهیم بلکه در فرایند ورودی دانش‌آموزانش آموزش‌های به‌روزی داشته باشد.»

آموزش‌وپرورش حلقه پیونددهنده آموزش و شغل

معاون وزیر کار با اشاره به اهمیت سامانه جستجوی شغل برای ارزیابی نیاز بازار در ایجاد شغل اظهار کرد: «در سامانه جستجوی شغل می‌آوریم که بازار چه نیازی دارد و آموزش‌وپرورش چه چیزی آموزش می‌دهد و نشان می‌دهیم کجا و در چه رشته‌ای کمبود آموزش داریم. البته ما با آموزش متوسطه و در دفتر فنی و حرفه‌ای کاملاً ارتباط هماهنگی داریم. در سند تحول هم بحث آموزش متناسب با نیازهای بازار دیده شده است.»

وی ادامه داد: «10 کارگروه ذیل شورای عالی اشتغال داریم و روسای آن‌ها مشخص‌اند. یکی از این کارگروه‌ها آموزش مهارتی است و رئیس آن، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای است و اعضای آن وزارت علوم و همه دستگاه‌های آموزشی هستند. هدف این است که خلأهای آموزشی در بازار احصا شود و در آموزش سیاست‌گذاری دقیقی شود. در این زمینه‌ها با آموزش‌وپرورش تفاهم‌نامه هم امضا شده است و امیدوارم به نتایج خوبی در ایجاد اشتغال مؤثر برسیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار