در گفت‌وگو با پانا

زیروبم توزیع اینترنتی اقلام اساسی توسط وزارت جهاد؛ دست دلالان را کوتاه می‌کنیم

تهران (پانا) - مدت زمانی است که ماجرای توزیع اینترنتی اقلام اساسی از سوی وزارت جهاد کشاورزی نُقل محافل خبری شده است. در این میان مشاور عالی سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است تنها راهی که می‌توان در کوتاه‌مدت دست دلال‌ها را از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم کوتاه کرد، توزیع اینترنتی بدون واسطه است و از همین‌رو وزارت جهاد کشاورزی عزمش را جزم کرده تا توزیع اینترنتی کالاهای اساسی را جا بیاندازد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
زیروبم توزیع اینترنتی اقلام اساسی توسط وزارت جهاد؛ دست دلالان را کوتاه می‌کنیم

«علیرضا جاوید عربشاهی»، مشاور سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «از وظایف مهم دولت مهار گرانی است. با توجه به شرایط موجود، بهترین و در دسترس ترین راه حل حذف واسطه‌ها، توزیع اینترنتی و بدون واسطه کالاها بین مردم است. اگر این موضوع بین مردم جا بیافتد و فرهنگ‌سازی شود تا مردم از طریق پلتفرم‌ها خرید کنند قطعاً قیمت‌ها در بازار آزاد هم شکسته خواهد شد و دست دلالان کوتاه می‌شود.»

فراخوان دادیم و اکنون 16 پلتفرم فعال است

عربشاهی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تعداد 16 پلتفرم را برای توزیع اینترنتی اقلام اساسی در شهرهای مختلف در نظر گرفته است، درباره مکانیزم انتخاب این پلتفرم‌ها گفت: «در بدو امر فراخوان دادیم و عنوان کردیم که هرکسی شرایطش را دارد بیاید و ثبت‌نام کند و حالا این تعداد پلتفرم فعال تا اینجا انتخاب شده‌اند. البته همچنان اگر سامانه‌ای می‌تواند با شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی مطرح می‌کند کار کند، می‌تواند مراجعه کند و درخواست بدهد. تعداد زیاد پلتفرم‌ها به معنای دسترسی بهتر و بیشتر مردم به اقلام اساسی با قیمت مناسب است.»

در شرایط فراخوان شناخته‌شدن یا نشدن سامانه جزو شرایط نبود

مشاور سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی درباره چرایی انتخاب پلتفرم بازرگام که یک سامانه ناشناخته‌ای بوده است و این پلتفرم تا این حد بر سر زبان‌ها افتاده است، گفت: «درباره انتخاب سامانه بازرگام بارها توضیح داده‌ایم. این پلتفرم چندان هم ناشناخته نبود و سال‌ها فعالیت می‌کرد اما اینکه تا این حد بر سر زبان‌ها افتاده است به دلیل حساسیت رسانه‌ها و اینکه دایم می‌پرسند چرا این پلتفرم باعث شد که این سامانه بیشتر معرفی شود. البته این سامانه اولین پلتفرمی بود که شرایط لازم برای توزیع کالاهای اساسی با نرخ مصوب تنظیم بازار که مورد تایید این وزارتخانه است را داشت ولی متاسفانه بقیه سامانه‌ها از سوی رسانه‌ها دیده نشد. این درحالی است که هدف اصلی ما توزیع اینترنتی با قیمت مصوب است حالا هر بستر و سامانه‌ای که شرایطش را داشته باشد ما استقبال می‌کنیم.»

توزیع اینترنتی اقلام اساسی بازار دلالان را خراب کرده است

عربشاهی اظهار کرد: «مرغ منجمد در این پلتفرم کیلویی 19 هزار 870 تومان و بازرگام و سایر سامانه‌های توزیع اینترنتی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی با قیمتی نزدیک به 20 هزار تومان به فروش خواهد رسید و دلال‌ها هیچ‌گاه این کالای مهم را با این قیمت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسانند.»

وی درباره اهمیت و جایگاه این پلتفرم گفت: «خدمتی که از طریق پلتفرم‌ها که یکی از آن‌ها بازرگام است، درحال انجام است به شدت بازار دلال‌ها را خراب کرده است و گردش مالی چند ده هزارمیلیاردی در میوه و کالاهای اساسی وجود دارد. این بازار به‌هم‌ریخته است. اکنون باید سطح دسترسی مردم به انواع پلتفرم‌ها افزایش پیدا کند و در خصوص افزایش سطح آگاهی‌بخشی اقدام شود.»

نحوه نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر فعالیت پلتفرم‌ها

مشاور سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی درباره نحوه نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر فعالیت این سامانه‌ها گفت: «طبق تفاهم‌نامه‌ای که داریم از آن‌ها داشبورد مدیریت می‌گیریم، برای مثال اگر 50 تن مرغ تحویل یکی از این پلتفرم‌ها شود از طریق باشگاه مدیریت می‌خواهیم ببینیم آیا همه این مقدار به دست مردم رسیده یا خیر و همچنین به صورت رندوم هم با مردم تماس گرفته می‌شود.»

وی افزود: «تحویل کالاهای اساسی با موجودی چک می‌شود. همچنین نظارت مردمی هم داریم و از طریق روابط عمومی به ما اعلام می‌کنند و سعی می‌کنیم باعث بهبود کالاها شویم. در همین پلتفرم‌ها قیمت تخم‌مرغ را که بالای 60 هزار تومان بوده روی 43 هزار تومان نگه داشته‌ایم. همچنین قیمت گوشت 170 هزار تومان است با قیمت 98 هزار تومان توزیع می‌کنیم. تمام کمبودهایی که در حوزه توزیع وجود دارد و مشکلات فنی که وجود دارد در دست بررسی است اما با همه این شرایط قیمت کالا را در حد مناسب نگه‌ داشته‌ایم.»

عربشاهی اظهار کرد:‌ «اصل مطلب که قطع دست دلال‌ها و واسطه‌گرهاست موضوع مهم مورد نظر ما بوده و تحت‌الشعاع برخی از عملکردهای غیرقابل دفاع قرار گرفته است. از زنجیره تولید تا توزیع کالاهای اساسی آنچه باعث افزایش قیمت کالای اساسی می‌شود وجود دلال‌هاست.»

این پلتفرم‌ها تنظیم‌گری بازار را انجام می‌دهند

وی افزود: «هدف این پلتفرم‌ها تنظیم‌گری بازار است و قیمت محصولات 20 تا 30 درصد کمتر و با نرخ مصوب دولتی درحال توزیع است.در مورد پلتفرم‌ها هیچ انحصاری وجود ندارد و هر پلتفرمی که بتواند با شرایط ما کمک کند ما آماده پذیرشش هستیم.»

عربشاهی درباره اینکه آیا این پلتفرم‌ها در شب عید ظرفیت پاسخگویی به تقاضای مخاطبان‌شان را دارند یا خیر، گفت: «از طریق پلتفرم‌هایی که در تهران و استان‌ها تعریف شده است، سعی کردیم قدرت انتخاب مردم را بالا ببریم تا بار تقاضا کاهش پیدا کند. تعداد پلتفرم‌ها زیاد است و انواع مختلفی دارند. هدف از این تکثر این است که توزیع درخواست مشتریان در پلتفرم‌های متفاوت وجود داشته باشد. مخصوصا در شب عید اگر تقاضا بالا رفت، وجود پلتفرم‌های مختلف کمک می‌کند تا کالا در اسرع وقت به دست مشتری برسد.»

پلتفرم‌ها مجاز نیستند کالاهای اساسی را با نرخ آزاد به فروش برسانند

مشاور سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد:‌ «پلتفرم‌ها مجاز نیستند قیمت‌های اعلامی ما را در کالاهای اساسی با نرخ آزاد به فروش برسانند یعنی برنج، روغن، گوشت و غیره. پلتفرم‌ها فضایی با عنوان قیمت تنظیم بازاری ایجاد می‌کنند و کالاهای اساسی را می‌فروشند البته این پلتفرم‌ها خودشان هم کالاهایی را عرضه می‌کنند ولی کالاهای اساسی در بخشی از همان اپلیکیشن که با عنوان «قیمت تنظیم بازار» است به فروش می‌رسند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار