نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت وگو با پانا مطرح کرد؛

هزینه‌های سربار تولید و قدرت رقابت اندک لوازم خانگی ایرانی در بازارهای منطقه

تهران (پانا) - نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید تولیدات کنونی لوازم خانگی قدرت رقابت در بازار کشورهای منطقه را ندارد به این دلیل که قیمت تمام‌شده به دلیل هزینه‌های سربار تولید بالا است و در همین بازار عراق لباسشویی کره‌ای با قیمت ۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد درحالی که قیمت لباسشویی ایرانی ۱۲ میلیون تومان است.

کد مطلب: ۱۲۳۰۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
هزینه‌های سربار تولید و قدرت رقابت اندک لوازم خانگی ایرانی در بازارهای منطقه

محمدحسین اسلامیان در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که حمایت‌های دولتی از صنعت لوازم خانگی در چه بخش‌هایی می‌تواند باشد، گفت: «تامین مواد اولیه یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان است که باید با قیمت مناسب و به صورت عادلانه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و هزینه‌های سربار مانند مالیات‌های مترتب بر تولید روز به روز کمتر شود.»

مولفه قیمت تاثیرگذارترین شاخص در بحث بازار صادراتی است و زمانی می‌توان صادرات داشت که هم در بازار داخل و هم خارج قدرت رقابت وجود داشته باشد نمی‌توان محصولی را که تا۱۲ میلیون تومان تمام شده است در کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان عرضه کرد چون به دلیل نبود تعرفه‌های وارداتی بسیاری از لوازم خانگی کره‌ای در این کشورها با قیمت ۸ میلیون تومان موجود است، بنابراین با این شرایط نمی‌توان لباسشویی ۱۲ میلیون تومانی را در بازار این کشورها به فروش رساند

وی ادامه داد: «تولیدکنندگان داخلی صنعت لوازم خانگی برای حضورموثر در بازار داخلی و خارجی نیازمند آن هستند تا محصولاتی تولید کنند که قیمت‌ تمام‌شده رقابتی داشته باشند. اگر تولیدکننده ایرانی لباسشویی با قیمت ۱۳ میلیون تومان تولید کند اما در دوبی لباسشویی ۸ میلیون تومان باشد چگونه می‌تواند با رقبای خارجی رقابت کند.»

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرد: «تخصیص مواد اولیه از سوی دولت انجام می‌گیرد و باید به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. همچنین در بحث ارزآوری نیز ارزی که به تولیدکننده اختصاص می‌یابد باید به گونه‌ای باشد که تولیدات ایرانی بتوانند از قدرت رقابت لازم برخوردار باشند.»

بخشی از ظرفیت کارخانجات لوازم خانگی به دلیل کمبود ورق فولادی خالی ماند

وی اضافه کرد: «کمبود ورق‌های فولادی یا سایر مواد اولیه موجب شد تا در سال‌های اخیر بخشی از ظرفیت تولید در کارخانجات لوازم خانگی خالی بماند و به جای آنکه کارگران در سه شیف کاری فعالیت کنند تعداد شیف‌ها به یک شیفت تقلیل یافته بود.»

اسلامیان خاطرنشان کرد: «قطعی برق، مشکلات متعدد در واردات موتور و ورق استیل و تامین مواد اولیه موجب شد تا تولیدات داخلی از نظر کیفی و کمی مناسب نباشد و تعدیل نیرو نیز یکی از معضلاتی است که واحدها با آن مواجه هستند.»

کمبود کالا به قاچاق دامن می‌زند

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرد: «کمبود کالا به معنای رونق گرفتن بازار غیررسمی و ورود قاچاق کالا به کشور است. اگر کالا به صورت کافی در بازار موجود باشد و واردات قانونی کالاهایی که تولید داخلی ندارند انجام شود جایی برای قاچاق وجود نخواهد داشت. قاچاق زمانی صورت می‌گیرد که کالا در بازار وجود نداشته باشد و قاچاقچی از این خلاء استفاده می‌کند و نسبت به واردات غیرقانونی اقدام می‌کند.»

مواد اولیه باید میان همه بخش‌های اقتصادی کشور به صورت عادلانه توزیع شود

وی در پاسخ به این پرسش که طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند تقاضای زیادی را در بازار مواد اولیه ایجاد کند آیا نگرانی در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: «در زمینه مواد اولیه جای نگرانی وجود ندارد منوط به آنکه میان همه صنایع به صورت عادلانه توزیع شود اکنون مازاد تولید در بخش فولاد وجود دارد که صادر می‌شود و به نظر نمی‌رسد که کمبودی در این زمینه به وجود آید.»

اسلامیان خاطرنشان کرد: «می‌توان در بخش مسکن، لوزام خانگی و سایر صنایع به تامین نیازهای داخلی پرداخت و حتی صادرات مناسب نیز داشت، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.»

وی درباره بازار صادراتی لوازم خانگی اظهار کرد: «مولفه قیمت تاثیرگذارترین شاخص در بحث بازار صادراتی است و زمانی می‌توان صادرات داشت که هم در بازار داخل و هم خارج قدرت رقابت وجود داشته باشد نمی‌توان محصولی را که تا۱۲ میلیون تومان تمام شده است در کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان عرضه کرد چون به دلیل نبود تعرفه‌های وارداتی بسیاری از لوازم خانگی کره‌ای در این کشورها با قیمت ۸ میلیون تومان موجود است، بنابراین با این شرایط نمی‌توان لباسشویی ۱۲ میلیون تومانی را در بازار این کشورها به فروش رساند.»

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرد: «افزایش قیمت لوازم خانگی در کنار رشد عمومی قیمت کالاها و خدمات منجر به کاهش توان خرید مردم شده و اثرات این شرایط در بخش لوازم خانگی نیز دیده می‌شود.تعویض لوازم خانگی و تهیه جهیزیه برای خانوارها به امری مشکل بدل شده است و طبیعی است که این شرایط با کاهش فروش واحدهای فروش و عرضه لوزام خانگی مواجه شده است.»

افت ۵۰ درصد فروش لوازم خانگی طی سال‌های اخیر

وی با اشاره به اینکه شرایط کنونی موجب افت فروش ۵۰ درصدی لوازم خانگی شده است، اظهار کرد: «در بازار عرضه به صورت گسترده وجود دارد اما تقاضا بسیار کاهش یافته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار