۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای دام عشایر تا اواسط خرداد توزیع می‌شود

تهران (پانا) - رییس سازمان امور عشایری کشور از برنامه‌ریزی برای توزیع ۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای تعلیف دام عشایر به دلیل خشکسالی‌ها خبر داد و گفت: از این میزان ۷۰ هزار تن علوفه تا پایان اردیبهشت‌ماه و ۳۰ هزار تن تا اواسط خردادماه در بین عشایر توزیع می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۸۲۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای دام عشایر تا اواسط خرداد توزیع می‌شود

«شاهپور علائی مقدم» افزود: با توجه به آثار زیان‌بار خشکسالی در مراتع کشور، اکنون عشایر برای حفظ دام‌های خود نیازمند علوفه دستی هستند تا بتوانند خوراک مورد نیاز دام خود را تامین کنند.

رییس سازمان امور عشایری کشور اظهار داشت: در مجموع ۷۰ هزار تن علوفه دستی، ۳۰ هزار تن جو، ۲۰ هزار تن ذرت و ۲۰ هزار تن کنجاله سویا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

به گفته وی، از ۶۴ میلیون هکتار مراتع کشور ۳۴ میلیون هکتار در اختیار جامعه عشایری قرار دارد.

علائی‌مقدم اضافه‌کرد: طبق آمارها به دلیل خشکسالی‌ها، ظرفیت مراتع کشور برای چرای دام عشایری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته، بنابراین اکنون دست‌کم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن علوفه دامی دستی نیاز است.

اجازه واردات یک میلیون تن علوفه دامی توسط شبکه تعاونی‌های عشایری

رییس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: با مجوز دولت، شبکه تعاونی‌های عشایری برای تامین مایحتاج دام خود می‌تواند یک میلیون تن علوفه دامی با ارز نیمایی از محل ذخایر استراتژیک به کشور وارد کند و به‌زودی این مهم انجام می‌شود.

وی اضافه‌کرد: این میزان علوفه دامی با قیمت‌های مشابه تولید داخل در اختیار جامعه عشایری و سایر دامداران و دامپروران قرار می‌گیرد.

به گفته علائی‌مقدم، اکنون قیمت هر کیلوگرم جو تولید داخل در بازار حدود پنج هزار و ۵۰۰ تومان است.

خسارت خشکسالی در ۸ استان

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها، استان‌های کشور شامل سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس با مشکل جدی خشکسالی روبه‌رو هستند که باید برای جامعه عشایری این مناطق چاره ای اندیشیده شود، در غیر این صورت زندگی عشایر با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: طبق آمارهای جهانی، کشوری که دارای میانگین بارش کمتر از ۵۰۰ میلی‌متر باشد جزو کشورهای خشک به‌شمار می‌رود، کشور ما نیز با کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر بارش دچار خشکسالی شدید است.

وی افزود: با تمهیدات دولت تدبیر و امید، تعداد ۲۱۳ هزار خانوار عشایری در سال ۸۷ اکنون به ۲۴۶ هزار خانوار رسیده است که باید در حفظ این جمعیت برای امنیت مرزهای کشور کوشید.

علائی‌مقدم با بیان اینکه جامعه عشایری دارای بیش از ۲۳ میلیون راس دام، اضافه کرد: با توجه به جمعیت دامی مذکور عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور معادل سالینه ۲۰۰ هزار تن را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عشایر کشور وابسته به اقلیم هستند افزود: بنابراین بحث علوفه دامی به خدمات جامعه عشایری از قشلاق به ییلاق مهم است و باید به دقت رصد شود.

تخصیص اعتبار برای کوچ ماشینی عشایر در مسافت بالای ۱۰۰ کیلومتر

رییس سازمان امور عشایری تصریح کرد: عشایر ۶۶ هزار کیلومتر راه برای کوچ دارند که بخشی از مسیر آنها در پروژه های عمرانی قرار گرفته استT بنابراین به ناچار برای عبور وارد راه ها و جاده ها و معابر می‌شوند.

وی اظهار داشت: اعتبار برای کوچ ماشینی برای مسافت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر است و شامل مسافت‌ها زیر ۱۰۰ کیلومتر نمی‌شود.

علائی‌مقدم، میزان این اعتبار را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد که هنوز تخصیص نیافته است و گفت: کوچ عشایر از امروز ۱۵ اردیبهشت ماه با ۳۰ تا ۳۵ روز تاخیر انجام می‌شود.

جامعه عشایری و کمترین فوتی کرونا

رییس سازمان امور عشایری کشور افزود: جمعیت عشایری تنها جامعه ای است که کمترین مبتلا و فوتی کرونا را دارد به طوری که سال گذشته تنها پنج فوتی داشته است.

وی با قدردانی از زحمات وزارت بهداشت در بخش خدمات‌رسانی به عشایر گفت: ۷۵۰ هزار عشایر توسط وزارت بهداشت خدمات بهداشتی دریافت کرده اند که در کاهش ابتلا به این بیماری موثر بوده است.

اختصاص ۳۸۰ میلیارد تومان به آب شرب عشایر

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به اذن رهبر معظم انقلاب، از صندوق توسعه ملی برای آب شرب عشایر ۳۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۸۰۰ پروژه به بهره برداری رسید که شاخص برخورداری عشایر برای آب عشایر را افزایش داد.

لزوم تشکیل ستاد بحران برای جامعه عشایری

علائی‌مقدم افزود: اکنون برای بحران پیش آمده در بحث خشکسالی‌ها، تشکیل ستاد بحران الزامی است که همکاری و کمک مدیریت بحران، بنیاد علوی، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ستاد محرومیت زدایی سپاه را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: به‌تازگی با امضای تفاهم‌نامه‌ای با ستاد محرومیت زدایی سپاه، ۳۵۰ میلیارد تومان در بخش تامین علوفه دامی دستی و آب بهداشتی تامین خواهد شد که می‌تواند کمکی برای حفظ جامعه عشایری کشور باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار