متخصص روانشناسی تربیتی و استاد دانشگاه:
محیط مطالعه، اولین و مهمترین عنصر در درس خواندن است
اصفهان (پانا) - متخصص روانشناسی تربیتی و استاد دانشگاه گفت: اولین موضوع و یکی از مهمترین عناصر در درس خواندن، محیط مطالعه است.
سیدجواد خنارینژاد، متخصص روانشناسی تربیتی و استاد دانشگاه همزمان با فرا رسیدن ایام امتحانات در گفتوگو با پانا برای داشتن هدف، چند نکته کاربردی از جمله برنامهریزی دقیق، زمانبندی درست و محیط مطالعه و از فوت و فنهایی که یک دانشآموز موفق باید بداند را مطرح کرد.
وی افزود: «یک دانشآموز موفق قبل از هر کاری باید فوت و فن مطالعه را بداند. فوت و فن مدام مطالعه یعنی اینکه هدفگذاری داشته باشیم.»
خنارینژاد ادامه داد: «هدفگذاری شامل برنامهریزی دقیق، زمانبندی مطالعه، تعیین زمان مطالعه و استراحت در فضای آرام و مرتب، یادداشتبرداری و خلاصهنویسی و شرکت در گروههای دستهجمعی و مطالعاتی، فعالیت ورزشی منظم و داشتن تفریح به انضمام پشتکار و تلاش در ایام امتحانات است.»
متخصص و کارشناس روانشناسی خاطرنشان کرد: «قطعاً دانشآموزان به موضوعاتی مانند اضطراب و استرس دچار هستند و یکی از مواردی که میتواند باعث جلوگیری و کنترل اضطراب و استرس شود این است که کنترل در تغذیه خود داشته باشیم، یعنی در ایام امتحانات از مصرف کافئینهای زیاد مانند نوشابه انرژیزا و گازدار، غذای فستفود و چرب پرهیز داشته باشید. چون در زمان امتحان و زمان درس خواندن، همه اینها باعث میشود که پرخوری نامناسب شده و باعث خستگی و دچار خوابآلودگی برای همه دانشآموزان خواهد شد.»
وی افزود: «اولین موضوع و یکی از مهمترین عناصر در درس خواندن، محیط مطالعه است. بعضیها فکر میکنند که گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه به تمرکز و دقت حقیقت در یادگیریشان کمک میکند اما در اشتباه هستند و تحقیقات نشان داده نهتنها کمکی نمیکند بلکه برای ذهن مضر است. بهتر است برای مطالعه، یک فضای مشخص داشته باشیم که این کار باعث میشود ذهن ما آماده یادگیری شود.»
خنارینژاد ادامه داد: «در زمان مطالعه میتوانیم از آزمونهای آزمایشی استفاده کنیم؛ چون باعث میشود ذهن ما در شرایط امتحان قرار گیرد و این کار باعث میشود اشکالاتمان را بفهمیم و با برطرف کردن آنها و با آمادگی و یادگیری مجدد با اعتماد به نفس کامل، وارد جلسه امتحان شویم.»
وی خاطرنشان کرد: «نکته بعدی این است که مدت زمان مطالعات کوتاه باشد. مثلاً به جای اینکه در یک روز ۱۰ ساعت مداوم مطالعه داشته باشیم، زمان مطالعه را به ۲۰ قسمت ۳۰ دقیقهای تقسیم میکنیم تا اطلاعات را بهتر و با حجم کمتر در حافظه خودمان ذخیره کنیم. این روش در رشتههای ورزشی هم کاربردهای خوبی داشته و دارد.»
خنارینژاد ادامه داد: «یکی دیگر از راهها، یادگیری نکات درس آموزشی به دیگران است که باعث یادگیری برای خودمان هم میشود، یعنی آموزش و یاد دادن به دیگران، بهترین روش ثبت مطالعه در ذهن است. موقعی که آموزش میدهیم، مطالب در ذهن ما هم بازآموزی شده و طبقهبندی میشود و در یادگیری به خود ما و هم به دانشآموزان کمک خواهد کرد.»
متخصص روانشناسی تربیتی گفت: «نکته کاربردی دیگر در ایام امتحانات برای دانش ممانعت از دانشآموزان عزیز این خواهد بود که زمانهای سوختهمان را نباید نادیده بگیریم. مثل زمانی که در حال پیادهروی هستیم، میتوانیم با یادداشتبرداری از قبل در دفتر یادداشت و مرور آن، یک بازآموزی برای مرور مطالب درسی برای ما باشد. بعضی از دانشآموزان از فلشکارتهای آموزشی استفاده میکنند که همه اینها در یادگیری برای در شب امتحان مؤثر خواهد بود.»
وی تصریح کرد: «بعضی از دانشآموزان در ایام امتحانات در طول شب، بیدار میمانند و درس میخوانند ولی این شببیداری باعث میشود که نمره پایینی بگیرند و روی ذهنشان تأثیر منفی بگذارد. به جای این کار باید در طول روز، زمان مشخصی را به مطالعه اختصاص بدهند نه نصف شب که زمان استراحت مغز است. چون در آن ساعت، مغز نیازمند استراحت کافی است و باید استراحت کافی داشته باشیم.»
متخصص روانشناسی تربیتی افزود: «در ایام امتحانات باید دانشآموزان توجه داشته باشند که بعضی از ما زمان زیادی را صَرف علامت زدن به مطالب کتاب درسی در شب امتحان داریم. این کار هم وقت زیادی از ما میگیرد و هم بیفایده است و فقط ذهنمان را با مسائل کماهمیت درگیر میکند و باعث حواسپرتی ما میشود.»
وی ادامه داد: «نکته پایانی اینکه هر موضوعی غیر از مسائل درسی و مطالب درسی که باعث حواسپرتی برای دانشآموزان شود یا میشود حتماً از آن دوری کنند و خودشان را به غیر از مطالب و مسائل درسی، درگیره موضوعات حاشیهای نکنند که بتوانند با یک سلامت روان کامل و فراغت کامل و هوشیاری کامل در ایام امتحانات موفق و سربلند باشند.»
ارسال دیدگاه