هنرستانی که خاک اصفهان را به طلای زعفران آغشته کرد

تهران (پانا) - هنرستان شهدای شهرداری آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان، توجه ویژه‌ای به کشت و رشد گیاهان دارویی و.... دارد که می‌توان به مواردی از جمله زعفران اشاره کرد و در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، بیش از بیست میلیون ریال درآمدسازی در هنرستان تأمین شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۷۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
هنرستانی که خاک اصفهان را به طلای زعفران آغشته کرد

به گزارش‌ روابط عمومی ‌وزارت آموزش و پرورش، منصور رضوی‌نیا مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ شهر اصفهان در خصوص کشت زعفران در هنرستان شهدای شهرداری، ضمن تشکر از نریمانی مدیر و فاتحی هنرآموز پرتلاش، این دست اقدامات را در جهت خودکفایی اقتصادی و مهارت‌آموزی بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: با عنایت به الطاف الهی و بهره‌مندی از آب‌وخاک و اقلیم مناسب کشور عزیزمان ایران چه بجاست تا با برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم بستر رشد و توسعه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان عزیز را فراهم آوریم.

فاتحی هنرآموز هنرستان دخترانه شهدای شهرداری با اشاره به اینکه زعفران، یک محصول کشاورزی بسیار مهم است که به‌خاطر عطر و رنگ و خواص آن همیشه به‌عنوان چاشنی و ادویه و دارو مورداستفاده قرار می‌گرفته است ابراز داشت: کشت، پرورش و فراوری زعفران در سال دوازدهم هنرستان شهدای شهرداری به طور اختصاصی آموزش داده می‌شود که این کار دلایلی از جمله اهمیت این محصول خاص، اهمیت کاشت و تولید این گیاه باارزش در سال‌های اخیر در اصفهان، گران‌بودن این محصول، نیاز کم‌آبی زعفران، اهمیت موضوع کارآفرینی، نقش پر رنگ بانوان در کارآفرینی در سال‌های اخیر، وجود دانش‌آموزان در هنرستان خاص در مناطق محروم که شاید نسبت به دانش‌آموزان مناطق دیگر به اهمیت کاریابی و کارآفرینی واقف هستند، دارد.

وی با اشاره به مکان تعیین شده جهت کاشت زعفران گفت: ۲ قطعه زمین به مساحت ۲۹/۶۳ مترمربع به شکل ذوزنقه با پتانسیل‌هایی از جمله کشت گیاه دارویی کاشت زعفران تعیین شده که به درآمدی بالغ بر بیست میلیون ریال جهت هنرستان رسیده است.

فاتحی افزود: جهت آموزش دانش‌آموزان، اقداماتی از جمله بازدید علمی و عملی و کارآموزی با ارائه گواهینامه آموزش مهارتی جهت آشنایی دانش‌آموزان با نحوهٔ کاشت، داشت، برداشت و فراوری این محصول ترتیب داده شد.

هنرآموز هنرستان دخترانه شهدای شهرداری گفت: بدین منظور با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ جهت شناسایی یکی از زعفران‌کاران موفق استان، مهندس حق‌شناس که به کارآفرینی و آموزش کشاورزان استان اصفهان و چهارمحال بختیاری مشهور هستند و آشنایی با شرکت برج به مدیریت مهندس حق‌شناس پرداختم.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که به همت جهاد کشاورزی حبیب‌آباد برگزار شد، مواردی از جمله شرکت در کلاس‌های آموزشی کاشت، داشت و برداشت زعفران واقع در جهاد کشاورزی، آشنایی با نحوه برداشت زعفران و چینش گل زعفران به‌صورت سنتی توسط دانش‌آموزان در مزرعه، جداسازی کلاله از گل و شناسایی زعفران سرگل، نگین و پوشال توسط دانش‌آموزان، بازدید از کارگاه فراوری و بسته‌بندی شرکت برج که دانش‌آموزان، ضمن آشناشدن با هر دو روش سنتی و خشک‌کردن مکانیزه به مقایسه آنها با هم پرداخته و هم چنین با نحوه کار با دستگاه خشک‌کن زعفران و نحوه بسته‌بندی زعفران آشنا شدند.

فاتحی بیان داشت: پس از گذراندن مراحل کاری بالا در تاریخ معین شده توسط جهاد کشاورزی، از دانش‌آموزان آزمون مهارت گرفته شد و به آن‌ها گواهینامه آموزش مهارتی و بهره‌برداری کشاورزی دوره آموزش زعفران توسط جهاد کشاورزی اهدا شد و این گواهی علاوه بر اثبات تسلط دانش‌آموزان به نحوه کاشت، داشت و برداشت و فراوری زعفران می‌تواند مدرک مهمی در جهت اخذ وام توسط دانش‌آموزان از بنیاد برکت، کمیته امداد و بانک رسالت در صورت برخورداری از زمین کشاورزی باشد و از آن جایی که اکثر دانش‌آموزان، مهاجران روستایی به اصفهان است شاید این مهارت به کارآفرینی آن ها در روستای خود کمک‌کننده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار