وزیر آموزش و پرورش:
ساخت ۷ هزار مدرسه در دولت شهید آیتالله رئیسی
اصفهان (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت شهید آیتالله رئیسی حدود ۷ هزار مدرسه، متوسط هر روز کاری ۸ مدرسه و حدود ۳ هزار کلاس درس ساخته شد.
مراسم افتتاح سالن آمفی تئاتر مدرسه فاطمه زهرا کاشان با حضور رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
صحرایی در جمع خیرین مدرسه ساز کاشان گفت: خدا را شاکر هستم که در جمع مردم اصیل و نجیب کاشانِ ممتاز و همچنین در این جمع خیرین برگزیده حاضر شدهام.
وزیر آموزش و پرورش افزود: درباره کاشان میتوان ساعتها صحبت کرد بخش قابل توجهی از معرفت ایرانیها برآمده از اندیشمندان کاشانی است.
وی بیان کرد: امروز که برای افتتاح مدرسه و آغاز عملیات ساختوساز مدارس، لازم است از شهید عزیزی یاد کنیم که خیرین نزد او بسیار گرامی بودند و در نشستهای خیرین شخصا حضور پیدا میکرد، با آنها با صمیمیت گفتوگو میکرد، از این که بین آنها قرار گرفته ابراز افتخار میکرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این روزها نمیتوان آئینی را برگزار کرد و از سلوک، روش، منش و شیوه نگرش رئیس جمهور فقید نگفت.
وی بیان کرد: شهید رئیسی کسی بود که خدمت به مردم را به عنوان مسیر عاقبت بخیری برای خود انتخاب کرده بود، خوب میدانست که مردم چگونه میتوانند مسیر تعالی مسئولان باشند و شرافت خدمت به مردم را در کشور زنده کرد.
صحرایی بیان کرد: او کسی بود که دولت را به مردم بازگرداند، در این مسیر سختیها و مرارتهایی دید اما به جای شکوه و شکایت، اخلاق را به سیاستمداران برگرداند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شهید آیت الله رئیسی خدمت بیمنت، بیوقفه در گفت و شنودهای مختلف با او بسیار پرتکرار بود، مصلحت مردم خط قرمز او بود و بازگرداندن این نوع گفتمان به نظام اداری کشور او را متمایز کرد، نوعی از حکمرانی مردم پایه که در هر جایی شکل بگیرد، اعتلای آن جامعه و دولت او قطعی است.
وی با بیان شعری از سعدی، شاعر بلند آوازه و نامدار ایرانی گفت: رابطه مردم و حاکمان به رابطه ریشههای درخت به شاخهها و برگها تشبیه شده است "مردمان را بسان ریشهها باید دید" اگر شاخ و برگی رشد میکند از ریشه است که رشد میکند. این نوع نگاه به مردم قرنها پیش در ادبیات اصیل دینی و ملی ما ایرانیان وجود داشته است. شهید رئیسی با انتخاب مردم و خدمت به آنها این پیام را به آنها داد که حکمرانی موفق حکمرانی است که پایه و مبنای آن در رضایت مردم پیش میرود، چرا مردم مهم هستند؟ زیرا شاخص بداوت بر مبنای میزان رضایت مردم سنجیده می شود، زیرا شاخص پیشرفت بر مبنای میزان بهره مندی مردم سنجیده میشود، شاخص امید بر مبنای میزان امیدواری مردم سنجیده میشود، هیچ عامل پیشرفتی در کشور وجود ندارد که بدون مردم قابل رشد کردن باشد.
صحرایی ادامه داد: در این دوره حدود ۳۳ ماهی که از عمر با برکت این دولت مردمی گذشت، حدود ۷ هزار مدرسه در کشور ساخته شد، متوسط هر روز کاری ۸ مدرسه، حدود ۳ هزار کلاس درس، چیزی حدود ۳.۵ متر مربع فضای آموزشی و آن چیزی که این نهضت مدرسه سازی را متمایز کرده، مشارکت مردم در این کار بزرگ است، خیرین همواره در مدرسهسازی مشارکت داشتهاند. اساسا بعد از انقلاب اسلامی کار خیر با مدرسهسازی رشد و نمو جدی پیدا کرد، نه این که در گذشته نبود، همیشه بوده و مردم ایران همیشه در کار خیر دست داشتهاند، ولی مدرسه سازی به گونه ای دیگر ادامه پیداکرد.
وی بیان کرد: نهضتی فراگیر توسط خیرین شروع شد، پس از خیرین مدرسهساز بود که خیرین بیمارستانساز، خیرین راهساز و خیرین مرتبط با دانشگاهسازی، خوابگاهسازی و هر نوع دیگری از کار صالح که عمل خیر نامیده میشود از تنه درخت مدرسهسازی رشد کرد و الگوی آنها مدرسهسازی بود، حتی در نوشتن قوانین و گرفتن تسهیلات و مزایا، به الگوی مدرسه سازی نگاه کردند و این کار خیر بسیار بیش از آنچه که در جلوه ظاهری خود بود در کشور اثر گذاشت.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این کار خیری که شروع شده است ۱۱ درصد از کل مدرسههایی که ساخته شده، تماما خیر ساز است، حدود ۵۴ درصد از باقی مدارس با مشارکت خیرین بوده است.
وی تاکید کرد: پس از شهادت رئیس جمهور عزیزمان، نقطه هدف قله خدمتی که در آموزش و پرورش برگزار شده است، افتتاح ۹۵۰ مدرسه است، که بسیاری از آنها خیرساز هستند و اتمام پروژههای خیری اولویت اول ما است.
صحرایی با بیان اینکه ما کلنگی بر زمین نمیزنیم مگر آنکه افتتاح آن با منابع غیردولتی باشد گفت: کل منابع دولتی موجود را فقط برای اتمام پروژههای خیری دنبال میکنیم، بسیاری از پروژههایی که در این ۳۳ ماه افتاح شدند، ۳۳ ماه پیش از این دولت شروع شده بودند و جلوه هایی از ناامیدی و ناکارآمدی شده بودند ولی دولت بر آن تمرکز کرد تا آن را تمام کند.
وی ادامه داد: حقیقتا حجم کمک خیرین در مدرسهسازی در کاشان از بسیاری از استانها بیشتر است ،یعنی یک استان به اندازه یک شهر و نتیجه آن این شده که کاشان در بسیاری از شاخصهای پیشرفت اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ممتاز است و یک شهر کم نظیر و بی نظیر در کشور است و شهر الگویی است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اثر کار خیرین خودش را در راهیابی دانشآموزان به دانشگاههای خوب نشان میدهد، در اعتکافهای باشکوه کاشانیان نشان میدهد، در مراسم بینظیر کاشانیها نشان می دهد، یک جلوه آن مدرسه است اما کسی که در مدرسه رشد میکند همان کاشانی نوجوانی است که فردا روزی مدیر ارشد در شهر خود یا استان یا اداره کشور میشود.
ارسال دیدگاه