پژوهشگر، محقق و مدرس مباحث سبک زندگی و طب ایرانی اسلامی:

برای کاهش اضطراب در ایام امتحانات، خوراکی‌های خنک مصرف شود

اصفهان (پانا) - پژوهشگر، محقق و مدرس مباحث سبک زندگی و طب ایرانی - اسلامی گفت توصیه‌ به دانش‌آموزان این است که برای کاهش اضطراب در ایام امتحانات، خوراکی‌های خنک مثل شربت بیدمشک و شربت بهارنارنج مصرف شود و خیلی توصیه‌ای به مصرف دمنوش‌ها در این فصل‌ گرم نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۴۷۹۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
برای کاهش اضطراب در ایام امتحانات، خوراکی‌های خنک مصرف شود

کمیل یوسف‌شعیبی در گفت‌وگو با پانا گفت: «اگر بخواهیم توصیه‌های طب سنتی را در مورد امتحانات داشته باشیم، اول از همه باید مراقب باشید که در ایام امتحانات بیمار نشوید.»

وی افزود: «2 دسته بیماری در این هوا که نسبتا گرم شده و در راستای تعالیم طب سنتی در واقع تابستانی محسوب می‌شود. یکی، بیماری که ناشی از هوای گرم است، هوای گرمی که ممکن است گرمازدگی و بی‌قراری ایجاد کند و حتی اضطراب را افزایش دهد.»

متخصص طب سنتی تاکید کرد: «توصیه ما این است که برای کاهش اضطراب، خوراکی‌های خنک مثل شربت بیدمشک و شربت بهارنارنج مصرف شود و خیلی توصیه‌ای به مصرف دمنوش‌ها در این فصل گرم نمی‌کنیم.»

وی ادامه داد: «حواستان را جمع کنید تا گرمازده نشوید. زیاد در آفتاب تردد نکنید که این بالطبع خودش می‌تواند گرمازدگی، بی‌قراری و اضطراب را دامن بزند.»

شعیبی بیان کرد: «از طرف دیگر بعضی از بیماری‌ها ناشی از کولر است. کولر هم می‌تواند فضای خانه را بیش از حد سرد کند و اگر عرق کرده باشید و سپس جلوی کولر بروید ممکن است سرما بخورید و این سرما خوردن ممکن است شما را از درس بیاندازد. طبیعتا موقعی که بدن شما عرق دارد، جلوی کولر نروید یا اصلا در مقابل باد مستقیم کولر نشینید و در نظر داشته باشید که کولر می‌تواند خواب‌آور هم باشد.»

وی تصریح کرد: «اگر زمانی نیاز به خواب داشتید، می‌توانید کولر را روشن کنید و در واقع با استفاده از خنکی کولر، خواب خودتان را با آرامش بیشتری رقم بزنید اما حواستان باشد در هنگام درس خواندن، باد کولر می‌تواند سردی خواب‌آوری را موجب شود و باعث کند شدن درک و فهم شود. فهم در اینجا ضعیف می‌شود چون سردی مغز را رقم می‌زند. اگر شما سرما خوردید دمنوش گل گاوزبان میل کنید که زودتر خوب شوید و اگر خلط و عفونت داشت، دمنوش آویشن بخورید و اگر خواستید خواب خوب داشته باشید، شربت‌های آرام‌بخشی که ذکر شد مثل شربت بید مشک و شربت بهارنارنج مصرف کنید. این شربت‌ها یک مقدار حالت خواب‌آوری هم دارد، علاوه بر اینکه استرس را کم می‌کند.»

شعیبی ادامه داد: «خوردن یک عدد سیب می‌تواند مفید باشد. سیب در واقع میوه‌ای است که پزشکان طب سنتی، مصرف آن را توصیه می‌کنند، اگر زمانی نیاز به خواب داشتید یا قبل از خواب این میوه را میل کنید. اگر بخواهید که خوابتان بپرد، از شربت‌های نشاط آور مثل شربت زعفران و عسل، شربت هل و زعفران و... ،  استفاده کنید که تا حدود زیادی خواب را از بین می‌برد و نشاط‌آور است.»

وی بیان کرد: «اگر در هنگام درس خواب آلودگی سراغتان آمد می‌توانید در خانه، اسپند و کندر دود کنید که این موارد خواب را می‌پراند و مغز را باز می‌کند. اگر در خانه یک کلاه پشمی داشته باشید روی سر بگذارید مغز را گرم می کند و فهم را افزایش می‌دهد ، اگر چند دقیقه به حالت سجده بروید ، خون رسانی به مغز افزایش پیدا می‌کند و تا حدود زیادی هم قوای مغز را  افزایش می‌دهد و هم مغز را گرم می‌کند و خواب آلودگی را از بین می‌برد.»

متخصص طب سنتی بیان کرد: «یکی از چیز هایی که می‌توانید با آن خواب را از سرتان بپرانید، هر وقت خوابتان گرفت شروع کنید و چند دقیقه بالا و پایین بپرید حالا این کار می‌تواند به صورت طناب زدن باشد یا هر مدلی که چند دقیقه ای بپر بپر بکنید یا یک کلیپ خنده دار ببینید یا با کسی خوش برخورد است کمی معاشرت کنید تا نشاطتان زیاد شود.»

وی ادامه داد: «برای روز امتحان هم شربت گلاب و زعفران، شربت بهارنارنج، شربت بیدمشک و... می‌تواند استرس شما را کم کند. بوییدن گلاب هم خواب‌آور است و هم آرامبخش است.»

خبرنگار : دانش آموز هستی جعفری و دانش آموز زینب مشرقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار