حاج سید مهدی زرگرباشی اصفهانی از خادمان ویژه امام حسین (ع) در باغ رضوان اصفهان

اصفهان (پانا) - خبرنگاران پانای استان اصفهان به بررسی زندگی نامه حاج سید مهدی زرگرباشی اصفهانی از خادمان ویژه امام حسین (ع) در باغ رضوان اصفهان پرداخته آمد.

کد مطلب: ۱۴۶۴۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد
حاج سید مهدی زرگرباشی اصفهانی از خادمان ویژه امام حسین (ع) در باغ رضوان اصفهان

حاج سید مهدی زرگر باشی اصفهانی فرزند سید علی زرگر باشی اصفهان ،از علمای اصفهان ایشان  متولد ۱۲۷۴ هجری شمسی از محبین اهل بیت (ع) بویژه امام حسین (ع) می باشد که خانه ی ایشان  در محله طالقانی  از محله های قدیمی اصفهان می باشد که خاندان ایشان از دوران قاجار در این خانه به عزاداری مراسم برای امام حسین پرداخته اند و ایشان متوفی  در دوم فروردین ماه ۱۳۷۰ ودر سن ۹۶ سالگی   قطعه پنجم باغ رضوان به همراه همسر و فرزندانش مدفون شده است.   

خانه حاج زرگرباشی از محفل‌های بسیار قدیمی روضه‌خوانی اصفهان است که گفته می‌شود از حدود ۳۰۰ سال پیش تا به امروز این مجلس در آن برپاست.

در میان حسینیه زرگرباشی، یک حیاط مستطیل‌شکل وجود دارد که محل حضور خانم‌ها است و در اطراف آن اتاق‌هایی که جایگاه حضور مردان است. این ترکیب حضور عزاداران در این حسینیه متفاوت از دیگر حسینیه‌ها است؛ چراکه بانوان درست در کنار منبر می‌نشینند و در متن مراسم قرار دارند. گرو بردن استکان روضه برای حاجت رواشدن نیز از دیگر رسوم این خانه است. بسیاری از مردم برای گرفتن حاجت در مراسم عزاداری این خانه حاضر می‌شوند.

روزهای تاسوعا و عاشورا، آیین رونمایی از شمایل در حیاط این خانه در میان انبوه جمعیت اجرا می‌شود. شمایل، تصاویر بسیار قدیمی از واقعه عاشورا، امام حسین(ع) و اصحابشان است که روی تابلو‌های چرمی نقاشی شده است. مراسم کاچی‌پزان یکی دیگر از آداب و رسوم متداول و مورد توجه در این خانه است که عصرهای دهه محرم توسط خانم‌ها انجام می‌شود.

عقبه خاندان زرگرباشی که به برگزاری این مراسم اهتمام داشته‌اند، به سید محمدعلی و سید جعفر زرگرباشی در دوره قاجار بر‌می‌گردد که هر دو در وادی السلام شهر نجف مدفون هستند و پس از آنها افرادی چون سید علی زرگر باشی و سید مهدی زرگر باشی متصدی این مراسم بوده‌اند که در تخت فولاد اصفهان و باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شده‌اند.

دانش‌آموز خبرنگاران: ستاره کیقبادی و علی کیقبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار