مهارت سواد رسانهای را از پیشدبستانی فراهم کنیم
یزد(پانا)-معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت سواد رسانه گفت: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم خانواده و مدرسه یک رقیب جدید به نام رسانه پیدا کردهاند که بچهها هم در معرض آن قرار دارند، پس باید مهارتهای سواد رسانهای از پیش دبستانی، شکل گیرد.
رضوان حکیم زاده روز پنجشنبه در همایش تخصصی سرگروههای آموزشی دوره ابتدایی استان یزد افزود: فناوری امروز میتواند فرصت های خوبی برای یادگیری فراهم کند اما این فنآوری همیشه مکمل یادگیری است، جایگزین معلم نیست.
وی خاطرنشان کرد: فناوری در دوره ابتدایی، حساسیت و ظرافت خاص خود را دارد و میتواند آموزش را تسریع کند اما نمی تواند جای مربی و معلم را بگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه ما یک کتاب در زمینه سواد رسانه ای در دوره دبیرستان چاپ و دانش آموزان هم آن را امتحان بدهند سواد رسانهای پیدا نمی کنند، بنابراین معلمان ، خانواده و دانش آموزان باید بدانند در این زمینه چگونه برخورد کنند.
حکیم زاده اضافه کرد: این موضوعی است که سالها در زمینه بحث اعتیاد به اینترنت مطرح بود امروز شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هم به آن اضافه شده است؛ شبکه های اجتماعی هم شبکه یادگیری فعال است و هم می تواند شبکه بسیار مخربی باشد.
وی تصریح کرد: جنس این مهارت از طریق نوشتن و چاپ کتاب نیست بلکه ما باید از طریق موضوعات مختلف درسی متعدد به صورت تلفیقی این مهارت را به دانش آموزان یاد داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: براساس سند تحول بنیادین باید از حافظه محوری به سمت حافظه پروری و مهارت آموزی حرکت کرد و آموخته های دانش آموزان در مدرسه متناسب با زندگی واقعی آنها باشد و از طریق فعالیتها و دست ورزی هایی که انجام می دهند مهارتهای مورد نیاز برای زندگی خود را کسب کنند.
وی اضافه کرد: بچه ها سالها رونویسی کردند اما فارغ التحصیل نظام آموزشی و دانشگاهی ما نمی تواند یک صفحه نظر خود را بنویسد و تنها چیزی را که بلد است بنویسد این است که از رو می نویسد و خلاقیت ندارد.
وی گفت: ما می گوییم بچه به جای رونویسی ،مهارت و خلاقیت نوشتن را بیاموزند به همین علت طرح تکالیف مهارت محور جایگزین مشق شب دانش آموزان شد
حکیم زاده با بیان اینکه بازی بستر یادگیری است اظهار داشت: بازی در ذات کودک است راه اندازی اتاق بازی در فضای آموزشی به خاطر جلب توجه جامعه به موضوع بازی است و اصل این است که معلمان در کلاس های درس ، اردوها و در فرصت یادگیری از طریق بازی، مهارت آموزی به دانش آموزان یاد بدهند.
معاون وزیر آموزش پرورش افزود: بر اساس مصوبه ۹۵۱ شورای عالی آموزش و پرورش، ورود موسسات آموزشی ، استفاده از کتب های کمک آموزشی و درسی و برگزاری آزمون ها و تست ها در هر عنوان در دوره ابتدایی ممنوع است و این موضوع به صورت جدی در وزارت آموزش و پرورش دنبال می شود.
وی تصریح کرد: مدیران نباید به هیچ وجه اجازه چنین کاری بدهند زیرا هدف اصلی ما پیاده کردن سند تحول بنیادین و محور قرار دادن تربیت است نه اینکه آموزش را در چند کتاب آموزشی تقلیل داد و این فرصت خوب آموزشی را از بچه ها گرفت .
حکیم زاده گفت: اعتقاد داریم معلمان و سرگروههای آموزشی نقش مهمی در کیفیت بخشی آموزشی دارند و آنها باید شرایط یادگیری پایدار ، عمیق و با کیفیت را برای همه دانش آموزان فراهم کنند و باید اثر بخشی را در فعالیتها مشاهده کرد و فقط صرفا عملکرد گزارش نباشد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم در این مراسم گفت: سرگروههای آموزشی با رصد فعالیتهای آموزشی و تربیتی در واقع نقش مهمی در کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس دارند.
سعیده بهادرزاده افزود: البته نباید تربیت و آموزش را از هم تفکیک کرد بلکه هر ۲ مقوله در نظام تعلیم و تربیت مدنظر است و مهمترین عنصر کیفیت آموزشی همین سرگروههای آموزشی هستند.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین سرگروهها حلقه اتصال اداره و مدرسه هستند و حضور این افراد در کنار معلمان می تواند موجب ارتقای بنیه علمی شود.
ارسال دیدگاه