معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس: بیش از 300 طرح جشنواره جوان خوارزمی در فارس اجرا شد

شیراز (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: درجشنواره جوان خوارزمی امسال بیش از 7000 طرح شرکت داده شده است، که از این تعداد، در مرحله منطقه و شهرستان 1600 طرح انتخاب و 700 طرح آن به استان ارسال شد که 300 طرح آن در این همایش به اجرا رسیده است.

کد مطلب: ۸۳۵۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس:  بیش از 300 طرح جشنواره جوان خوارزمی در فارس اجرا شد

فرهاد اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار پانا در همایش پژوهشگران و فن آوران فردا اظهار داشت: هدف از برگزاری این قبیل همایش ها شناسایی استعداد های متناسب با موضوعات جشنواره و ایجاد زمینه برای ظهور آن ها است.

وی با اشاره به این موضوع که این همایش در امتداد جشنواره جوان خوارزمی برگزار شده است، تصریح کرد: هر ساله پس از داوری جشنواره خوارزمی این جشنواره به پایان می رسید، اما امسال در این همایش علاوه بر داوری طرح ها، تعدادی کارگاه های آموزشی جنبی در این همایش برای دانش آموزان در نظر گرفقته شده است، که بحث های آموزشی مثل مهارت فن بیان، ارائه و تجاری سازی را به شرکت کنندگان ارائه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه هر چه دانشگاه از افراد نخبه پر شده باشد جایگاه علمی دانشگاه پیشرفت می کند، ادامه داد: بخش مهم این همایش ورود دانشگاه های شیراز، از جمله دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه صنعتی و دانشگاه فرهنگیان را وارد کار کردیم تا استعداد های دانش آموزان راقبل از کنکور و ورود به دانشگاه شناسایی کنند، تا در آینده بتوانند در جذب این نخبگان موفق تر عمل کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس در خصوص پرورش خلاقیت در افراد ادامه داد: این پرورش می تواند از سنین بسیار پایین کودکی آغاز شود و تا پایان عمر هر فرد این پرورش ادامه یابد، که علاوه بر شناسایی روش های پرورش خلاقیت الزامی است تا موانع کور کننده خلاقیت را نیز شناسایی کنیم.

اسماعیلی با تاکید بر این که تمام بچه ها و دانش آموزان خلاق هستند افزود: بحث خلاقیت در خلال کتب درسی و شیوه های آموزشی نهفته است، که باید با ایجاد ساختار پرورش خلاقیت در مدارس و نظام آموزشی، این مبحث را در میان دانش آموزان شکوفا کنیم، همچنین خلاقیت به شکلی نیست که بتوان آن را ایجاد کرد و باید حتما آن را پرورش داد.

وی با مهم شمردن نقش خانواده در پرورش خلاقیت بیان داشت: خانواده به عنوان مهم ترین بخش باید به فرزندان اجازه آزمون و خطا را در محدوده ای که به آنها آسیبی نرسد بدهد، تا این خلاقیت در ذهن آن ها شکل بگیرد، البته این محدودیت نباید به اندازه ای باشد که مثلا به فرزند اجازه پوست گرفتن میوه ندهیم چون ممکن است به خود آسیب برساند، بلکه برای ایجاد خلاقیت پذیرش چنین ریسک هایی لازم است.

وی ادامه داد: خانواده ها همچنین باید با قرار دادن فرزندان در محیط های متنوع مانند باغ وحش، موزه های تاریخ طبیعی، سینما و دیگر محیط های اجتماعی و محفل های متنوع خانوادگی شرایط ایجاد ذهن پویا و پرسشگر را در فرزندان ایجاد کنند.

این مقام آگاه اذعان داشت: با توجه به این که این همایش در امتداد جشنواره حوان خوارزمی برگزار شده است، در مجموع بیش از 7 هزار طرح در این جشنواره شرکت کردند، که نسبت به سال گذشته با رشد 50 درصدی شرکت کنندگان مواجه هستیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: این افزایش شرکت کنندگان به دلیل فعال کردن پژوهشسرا ها و نیرو های علمی پژوهشسرا ها بوده است.

اسماعیلی در پایان با بیان اینکه در سال گذشته از 11 طرح برتر، 6 طرح به مرحله صنعتی شدن رسید عنوان کرد: طی جلساتی که با استانداری و دیگر ادارات خواهیم داشت، سعی در ورد صنعت به این همایش ها و جشنواره ها داریم، تا با دیدن این اختراعات ، از آنها در صنعت کشور استفاده شود.

در ادامه دبیر برگزاری همایش پژوهشگران و فناوران فردا در گفت و گو با خبرنگار پانا با اشاره به شرکت بیش از 300 طرح در این همایش، اظهار داشت: درجشنواره جوان خوارزمی امسال بیش از 7000 طرح شرکت داده شده است، که از این تعداد، در مرحله منطقه و شهرستان 1600 طرح انتخاب و 700 طرح آن به استان ارسال شد که 300 طرح آن در این همایش به اجرا رسیده است.

محمد حسین کریمیان با تاکید بر این که این همیش برای نخستین بار در کشور اجرا شده است، تصریح کرد:با توچه به عنوان این همایش، که پژوهشگران و فناوران فردا می باشد، بیش تر طرح های شرکت کننده در این همایش، اکثر شرکت کنندگان پژوهشگر های نوآور هستند که طی دو روز همایش برای افق آینده یکسری آموزش های مهارتی را به آن ها یاد می دهیم.

این آموزش ها شامل روش های ارائه موفق و مشاوره های تخصصی و روان شناختی و دیگر آموزش ها می باشد.

وی بیان داشت: از بین افرادی که در جشنواره جوان خوارزمی شرکت می کنند، باید پروپزال طرح خود را پیاده کنند، تحقیق و جست وجو داشته باشند و پیشینه موضوع را پیدا کنند و آن را به همراه مدارک به ما تحویل دهند تا آنها را داوری کنیم که از این تعداد، حدود 20 الی 30 درصد افراد موفق می شوند.

کریمیان ادامه داد: از بین تمام شرکت کنندگان افرادی که طرح آن ها به عنوان طرح برتر استان انتخاب می شود حدود 4 تا 10 درصد افراد را تشکیل می دهند، که این میزان در تمامی کشور ها به همین مقدار است.

دبیر برگزاری این همایش تصریح کرد: ما هدفی را با سه محور هدایت، شناسایی و جذب را دنبال می کنیم و بیشتر برنامه هایی که برگزار می شود در جهت هدایت دانش آموزان به دانشگاه های برتر و مراکز فن آورانه استان فارس است.

وی با بیان این که یکی از راه های هدایت برای علوم مهندسی ثبت اختراع است، تاکید کرد: با این وجود ما برای رشته های علوم نسانی، هنر، نقد های ادبی، زیست پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه و دیگر مباحث را در این همایش ها و جشنواره ها برای ثبت ایده دانش آموزان نوآور در نظر داریم.

این مقام مسئول با اشاره به این که بیش از 50 درصد طرح هایی که به این مرحله راه یافته اند، بدون هیچگونه مشابه داخلی یا خارجی می باشند خاطر نشان کرد: طی تفاهم نامه ای با بنیاد ملی نخبگان، طرح هایی که در مرحله داوری موفق نمی شوند، به این بنیاد معرفی می شوند تا با آموزش های کافی این طرح ها بتواند در سال آینده وارد عرصه علمی پژوهشی شوند.

خبرنگار: پوریا کشاورز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار