«ناحیه محوری»کانال ارتباط مستقیم مدیریت شهری با شهروندان

همدان (پانا) - رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه «ناحیه محوری» رویکرد اصلی برای شهرداری تعریف شود، گفت: «ناحیه محوری»کانال ارتباط مستقیم مدیریت شهری با مردم و محلات است.

کد مطلب: ۸۱۷۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
«ناحیه محوری»کانال ارتباط مستقیم مدیریت شهری با شهروندان

کامران گردان در کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورا با موضوع بررسی نقش نواحی در بهبود عملکرد خدمات شهری، افزود: با توجه به نقش اجرایی نواحی در مدیریت شهری چنانچه بتوانیم ارتقای لازم از نظر کارمندان و تجهیزات برای نواحی داشته باشیم می ‌ توان بخش عمده ‌ ای از وظایف خدماتی و نظارتی مناطق را به نواحی منتقل کرده و «ناحیه ‌ محوری» را رویکرد اصلی شهرداری تعریف کنیم.

گردان طرح «ناحیه ‌ محوری» را کانالی برای ارتباط مستقیم با مردم و محلات دانست و با اشاره به دلایل عدم موفقیت نواحی در گذشته، گفت: تمرکزگرایی، عدم واگذاری وظایف مناسب به نواحی، کمبود نیروی انسانی کارآمد، فقدان نظارت بر فرآیند انجام کار نواحی از جمله دلایل عدم موفقیت نواحی بوده است.

وی بیان کرد: در صورت واگذاری امور به نواحی این امر سبب تمرکززدایی، تحقق مدیریت محله ‌ ای، افزایش بهره ‌ وری در منابع و نیروی انسانی، افزایش رضایت شهروندان، تسریع و تسهیل افزایش کیفیت خدمات و افزایش مشارکت شهروندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح «ناحیه ‌ محوری» موجب تقویت الگوی توسعه پایدار شهری با رویکرد محله محوری و اعتمادسازی به عنوان مهمترین سرمایه شهرداری می ‌ شود، افزود: تدوین فرآیندهای طرح «ناحیه ‌ محوری»، آموزش ‌ های تخصصی، ارتقای تحصیلات افراد شاغل در نواحی، تکمیل سازمان ‌ های موتوری در سطح نواحی، تأمین کسری نیروی انسانی از طریق انتقال نیرو از سایر قسمت ‌ های شهرداری را می ‌ توان از جمله برنامه ‌ های توسعه این طرح در آینده عنوان کرد.

گردان با تأکید بر اینکه فرصت برای آزمون و خطا در اجرای طرح «ناحیه ‌ محوری» نداریم، تأکید کرد: باید از تجارب سایر شهرها برای اجرای طرح کمک بگیریم.

وی با بیان اینکه ساختار 137 باید به نواحی برگردد، ادامه داد: نواحی باید خوراک 137 را فراهم کنند و مراجعات مردم به نواحی خواهد بود؛ باید محل و ساعت خدمت نواحی را برای عملکرد بهتر افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: انتظار می ‌ رود تا قبل از مهرماه طرح «ناحیه ‌ محوری» کامل شده و در اجرای آن همه موارد مورد نظر دیده شود اما گام به گام پیش برویم.

وی با بیان اینکه مدیران نواحی خط شکن شهرداری هستند، اضافه کرد: اعضای شورا از عملکرد گذشته مدیران نواحی با وجود کمبود امکانات و نیرو راضی هستند.

گردان با تأکید بر اینکه تقویت طرح «ناحیه ‌ محوری» اقدام بسیار مناسب، خوب و قابل تقدیر است، اظهار کرد: آموزش ‌ های تخصصی، ارتقای سطح تحصیلات نیروهای شاغل در نواحی، تکمیل بخش تجهیزات موتوری و تأمین نیروهای متخصص مصوبات این جلسه خواهد بود.

* شهرداران نواحی نیروی پیمانکار شده ‌ اند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شهرداران نواحی، در جایگاه واقعی خود نیستند و نیروی پیمانکار شده ‌ اند،گفت: مدیران نواحی از اوایل شورای چهارم ایجاد شد و قرار نبود به گونه ‌ ای که امروز شاهد هستیم باشد.

علی فتحی به عدم حمایت مدیریت وقت در آن زمان اشاره کرد و گفت: رویکرد شورای پنجم و شهردار تقویت نواحی شده که بتوانند خدمات بیشتری ارائه کنند.

فتحی عدم واگذاری اختیارات به نواحی برای نظارت بر پیمانکار را از نقاط ضعف برشمرد و اضافه کرد: برخی از مدیران نواحی ضعیف هستند و باید تغییر کنند.

وی زوم ‌ بندی نواحی را موضوعی مهم دانست و ادامه داد: شهرداری همدان نیروهای متخصصی دارد که تعدادی از مدیران نواحی ضعیف هستند و باید نیروهای متخصص و پرتوان به کارگرفته شوند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه با کوچک شدن مسؤولیت مدیران شهری در نواحی، مسائل ریز دیده شده و رضایت ‌ مندی ایجاد می ‌ شود، یادآور شد: اگر از نیروهای خوب و جوان و باانگیزه در نواحی استفاده شود می ‌ توانند درآمدهای کوششی داشته و کمک شایانی برای منطقه باشند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز گفت: توانمندسازی مناطق موضوع مهمی است که از ظرفیت مدیران نواحی در این زمینه باید بهره گرفت.

نرگس نوراله زاده با تأکید بر توجه به هویت و فرهنگ هر منطقه در امر توانمندسازی اظهار کرد: با توجه به اینکه اقدامات فرهنگی هم قرار است انجام شود بر این اساس محدوده ‌ های نواحی در شهر باید مشخص شود.

مدیر منطقه دو شهرداری همدان هم با اشاره به اینکه شکل ‌ گیری نواحی باید بر اساس ساختار سازمانی باشد تا مدیران نواحی اختیاراتی داشته باشند، افزود: با ناحیه محوری می ‌ توان عدالت شهری را رعایت کرد و این امر باعث دلگرمی شهروندان نیز می ‌ شود.

رضا ابرار خرم با بیان اینکه اساس کار نواحی را باید از ابتدا به درستی تعریف کرد، گفت: کاهش هزینه ‌ ها و افزایش درآمدها یکی از مباحث مدیریت شهری است که در راستای تحقق این امر می ‌ توان از ظرفیت نواحی بهره گرفت.

*علی ‌ ضمیر: برخی از مسؤولان نواحی شهرداری همدان فاقد توانایی ‌ اند

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردای همدان با بیان اینکه رمز موفقیت مدیریت شهری نفوذ در تمام لایه ‌ هاست، عدم توانایی برخی مسؤولان نواحی شهرداری را یکی از عوامل عدم موفقیت شهرداری دانست و گفت: دستور شهردار بر تقویت نواحی مطرح شده و جمع ‌ بندی در جلسه هفته گذشته اعلام شد.

وحید علی ‌ ضمیر، اظهار کرد: هرچه بتوانیم کارها را در لایه ‌ های مختلف داشته و نظارت بیشتر باشد نتیجه بهتر می ‌ شود؛ شناخت نقاط ضعف و پوشش آنها از مهمترین موارد است.

علی ‌ ضمیر نبود تجهیزات و امکانات را از دیگر موارد و مسائل در نواحی برشمرد و تصریح کرد: عدم سیاست حمایتی در نبود تجهیزات باعث عدم خروجی مناسب در نواحی شد؛ یکی از بزرگ ‌ ترین نقاط ضعف عدم تعریف درست روابط نواحی با شهردار، مدیر خدمات شهری و... بود.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان تصریح کرد: از یک نقطه باید واگذاری مسؤولیت به نواحی را شروع کنیم؛ این اقدام را با اعلام آمادگی در حوزه خدمات شهری داریم؛ چراکه شاید 70 درصد امور از این حوزه شروع می ‌ شود.

وی آغاز واگذاری برخی امور به نواحی در این بازه زمانی را مناسب دانست و ادامه داد: با توجه به تنظیم قرارداد جدید در حوزه خدمات شهری این فرصت زمان خوبی برای نواحی است و ابزارهای نظارتی نیز در اختیار نواحی قرار داده ‌ ایم.

وی با تأکید بر اینکه هماهنگی ‌ ها در حوزه خدمات شهری انجام می ‌ شود و هدف تقویت نواحی است، یادآور شد: حوزه خدمات شهری در تقویت نواحی می ‌ تواند کمک کند اما تعریف روابط و عملکرد خود نواحی نیز مؤثر است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار