انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا ابزار تحقق حاکمیت و تجلی اراده عمومی است

اسلامشهر (پانا)-در راستای مشارکت مردم مسلمان ایران در تعیین سرنوشت خود، امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت ماه 1358، فرمان تاریخی خویش را مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی به شورای انقلاب، اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۱۷۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا ابزار تحقق حاکمیت و تجلی اراده عمومی است

مشورت، یکی از مسائل بسیار مهم در دین مبین اسلام است، به گونه‌ای که در جامعه اسلامی، رهبران به مشورت کردن با افراد با صلاحیت امر شده‌اند .

انسان، موجودی اجتماعی است که نیازها و خواسته‌های او جز با همکاری و تبادل نظر فکری دیگران برآورده نمی‌شود و نوآوری‌های بزرگ و بهره‌برداری از آن ها، حاصل کمک و هم‌فکری انسان‌ها با همدیگر است .

مشورت، یکی از مسائل مهمی است که خداوند در قرآن کریم، بارها ضرورت و نیازمندی به آن را با شیوه‌های گوناگون و واژه‌های مختلف بیان و عمل به آن را سفارش کرده است و بر اساس آیات قرآنی، مسئله شورا، به اسلام اختصاص نداردودر برخی آیات، از افرادی سخن به میان آمده که در امور گوناگون با اطرافیان خود مشاوره می‌کردند .

موضوع مشاوره در اسلام اهمیت خاصی دارد تا آنجا که حتی در قرآن کریم، سوره‌ای به نام «شورا» نام‌گذاری شده ودر دیدگاه اسلام، مشورت کردن افزون بر هدایت انسان، او را از گرفتاری ها می‌رهاند.

انقلاب اسلامی ایران نیز که بر مبنای آموزه های اسلامی و در چارچوب هدف خود یعنی مبارزه با استبداد و خودرایی فرمانروایان به مبارزه برخاست ، تحقق مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشتشان را به عنوان یک هدف ایجابی برگزید.

در قانون اساسی ودربیان اصول کلی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ودر اصل ششم شیوه اداره امور کشور را بر آراء عمومی مبتنی کرد و روش آن را انتخابات قراردادو به موازات اشاره به انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از انتخاب اعضای شوراهای اسلامی نیز به عنوان ابزاری برای تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی یاد کرده است .

شایان ذکر است ، اولین دوره برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هفتم اسفند سال 1377 با حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای برگزار شد تا حقوق شهروندان از طریق تشکیل مجلس های محلی محقق شودو پس از آن روز نهم اسفند به عنوان روز شوراها نام گرفت.

/خبرنگار :ریحانه فتحی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار