سومین جلسه گفت وگوی صمیمی پانا با چهره های شاخص خبری استانی

رنگساز:گزارش هایم، صدای مردم است

خبرنگاران پانامرواریدهای نهفته در صدف

تبریز (پانا)- مستند ساز برتر سال 96 و خبرنگار محبوب صداوسیمای واحد آذربایجان شرقی عنوان کرد:سعی کرده ام با وجود داشتن عواقب مختلف برای خودم، با رعایت چارچوب اخبار در گزارش هایم صدا و خواسته اصلی مردم را انعکاس دهم.

کد مطلب: ۸۰۱۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
رنگساز:گزارش هایم، صدای مردم است

سومین جلسه از سلسله جلسات گفت وگوی صمیمی پانا با چهره های شاخص استانی درحالی تشکیل شد که این بار دانش آموزان خبرنگار پانا میزبان یک چهره موفق و محبوب مردمی استان آذربایجان شرقی بودند.

محمد رنگساز،چهره جوان و شناخته شده استان که مردم او را با گزارش های خبری و مستند های متنوع می شناسند، با حضور در جمع خبرنگاران پانا و با ایجاد فضایی گرم و صمیمانه زمینه را برای انتقال تجربیات خود و به اشتراک گذاشتن دانسته های خود فراهم ساخت.

خون گرم بودن این گزارشگر و خبرنگار حرفه ای موجب شد که از همان دقایق ابتدایی حضورش، به جلسه معنای واقعی یک گفت و گوی صمیمی را ببخشد و حاضران را برای حضور دراین گفت و گو که حدود یک ونیم ساعت به طول انجامید،مشتاق سازد.

حق را نوشتن رسالت یک خبرنگار است

محمد رنگساز در ابتدای صحبت های خود، از حضورش در جمع دانش آموزان مستعد و خبرنگاران نوجوان ابراز خشنودی کرده و درخصوص این گفت وگو عنوان کرد:امیدوارم این جلسه تبدیل به یکی از ماندگارترین دیدار ها در ذهن شما شود و این گفت و گو برای شما و آینده تان مفید و موثر باشد.

خبرنگارصدا و سیمای واحد آذربایجان شرقی در رابطه با وظیفه یک خبرنگار خطاب به خبرنگاران نوجوان گفت: وظیفه اصلی یک خبرنگار جریان سازی و انعکاس موضوعاتی است که معمولا نادیده گرفته می شوند و خواسته و صدای اصلی مردم اند چراکه شما می توانید با قلم و فعالیت خود به هم نوعان و سرزمینتان خدمت کنید.

وی ادامه داد: حوزه خبری با وجود جذابیت هایش خطرات مخصوص به خودش را نیز دارد و این طبیعی است که مفهوم و برداشت از اقدامات شما برای برخی از گروه ها خوشایند نباشد اما شما باید به یاد داشته باشید که صاحب مسئولیت هستید تا حق را بنویسید پس به این دلیل سعی کنید در راه خود وابسته به جناح یا فردی نشوید تا از رسالت راستین خود منحرف نگردید.

نیمه پر لیوان را سوژه کنید

این گزارشگر جوان تبریزی با اشاره بر تعدادی از فعالیت ها و اقدامات خود تاکید کرد: من خود در طول سالیان فعالیتم تلاش کرده ام تا درحد توان و درچارچوب موجود برای اخبار، صدا و خواسته اصلی مردم را انتقال دهم و دراین راستا حتی چندباری نزدیک بوده تا به ضرر شخص من تمام شود مثالش در جریان سیل شهرستان آذرشهر است، اما با این وجود از راه خود پشیمان نبوده و لحظه ای دلسرد نشده ام.

این فعال رسانه برضرورت القای حس مثبت توسط خبرنگاران به مردم اشاره کرده و گفت:در گزارش ها و موضوعاتتان مشکلات جامعه و مردم را مطرح کنید اما به اندازه اش و همزمان سعی کنید به سوژه ها و مطالبی نیز بپردازید که امید بیافریند و القا کننده حس مثبت به جامعه باشد به عبارتی در برخی از مسائل توجهتان را به نیمه پرلیوان جلب کنید.

محمدرنگساز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران نوجوان و مشتاق حاضر که درمورد اولین باری که وی علاقه به این عرصه را حس کرده بود پرسید، ابراز کرد: حدود 5یا6ساله بودم که برای اولین بار احساس علاقه که کاملا غیرحرفه ای بود را در وجودم حس کردم و منشا القای این علاقه را یک برنامه رادیویی که در زمان کودکی ام پخش می شد می دانم.

وی ادامه داد: به یاد دارم که در آن زمان بخاطر علاقه زیادم کتاب یا دفترم را گرد می کردم و مانند یک میکرفون از آن برای مصاحبه با مادرم استفاده می کردم چند سالی گذشت و من برای دنبال کردن هدف و علاقه ام قدم برداشتم و در بخش رادیو تلویزیونی باشگاه خبرنگاران جوان پذیرش شدم و بعد از گذراندن تمام دوره ها از هر فرصتی برای تهیه گزارش استفاده می کردم و خالصانه برای رسیدن به هدفم تلاش می کردم.

باور دارم خواستن، توانستن است

این خبرنگار مردمی به اولین جرقه فعالیت حرفه ای خود اشاره کرده و افزود: سال ها پیش به عنوان اولین جرقه برای فعالیت حرفه ایم به شهرستان میانه منتقل شدم اما این انتقال من به دلیل جوانی و نا شناخته بودن نامم موجب تولید موج های مخالف شد.

وی اضافه کرد: اما من باوجود این موج ها و سخنان عقب نکشیدم و با تلاش مداوم توانستم در عرض چند سال اقدامات موفقی انجام دهم و برنامه هایی که تولید کرده بودم از چندین شبکه مختلف پخش شد به همین دلیل می گویم به سخن"خواستن،توانستن است"باور داشته باشید.

رنگساز در پاسخ به سوال تفاوت فعالیت در محیط های کوچک مانند شهرستان با شهرهای بزرگ که توسط یکی از خبرنگاران دانش آموز پرسیده شد،گفت: این مهم نیست که شما در شهرستان فعالیت می کنید یا در کلانشهر، بلکه تاثیرگذاری مطلب و کار شماست که اهمیت دارد حتی از همین محیط کوچک مدرسه هایتان برای سوژه یابی استفاده کنید و بدون توجه به بزرگ یا کوچک بودن محیط فعالیتتان تلاش کنید.

به دنبال کسب محبوبیت واقعی بوده ام

همچنین وی با لحنی صمیمی خطاب به یکی از خبرنگاران که درمورد پیشنهاداتی که به وی برای فعالیت در حوزه های مختلف شده است، پاسخ داد: من نخواسته ام که با حضور در فعالیت های سیاسی موجب محبوبیت خود شوم بلکه من به دنبال محبوبیت واقعی که آن هم رضایت و محبت مردم است، بوده ام.

وی ادامه داد: چندین بار برای مشغول شدن در بخش های روابط عمومی ادارات پیشنهاد داشته ام اما پاسخ من تنها این بوده است که حاضر نیستم عشق و علاقه خبرنگار ساده بودن را با چیز دیگری عوض کنم. برای فعالیت مجری گری نیز ترجیح داده ام ابتدا پیشرفت لازم را بکنم سپس وارد حوزه یا فعالیت دیگری شوم.

محمد رنگساز که در سال95 به عنوان خبرنگار برتر و جوان نمونه کشور انتخاب شده است درخصوص این عناوین خاطرنشان کرد: خبرنگار برتر و جوان نمونه بودن به من متصل اند. من درطول دوران فعالیتم تقدیر نامه های متعددی گرفته ام که ازمیان آنها فقط 2تقدیر نامه ی جوان و خبرنگار برتر برایم ارزشمند و لذت بخش بوده است چرا که اجر کاری که برایش تلاش کرده ام برایم خوشایند است.

بحران خشکی ارومیه، خطری برای جان14میلیون نفر

گزارشگر تبریزی به خلاق بودنش در تهیه گزارش ها و مستندات اشاره کرد و افزود: می توانم بگویم در حوزه تهیه گزارش های تصویری سنت شکنی کرده ام و با به خرج دادن خلاقیت ادعا دارم که توانسته ام سبکی جدید در تولید گزارش های خبری ارائه کنم اگرچه اکنون به این معتقدم که باید دوباره برای ارائه سبکی متفاوت تر دست به کارشوم.

این مستندساز برتر سال96 در پاسخ به یکی از دانش آموزان خبرنگار درخصوص بهترین و ناخوشایندترین گزارشی که وی درطول فعالیتش تهیه کرده است،گفت: ناخوشایندترین گزارشم، گزارشی درخصوص ازدواج بود که از نظر ساختاری از آن راضی نیستم تعدادی از گزارش ها هم هستند که از نظر خودم ارزشمندندمثل:گزارش شهدای زینبیه میانه،سانحه دلخراش قطار تبریز-مشهد اما یکی از گزارش هایم که درخصوص دریاچه ارومیه بود برایم ارزش خاصی دارد.

وی اضافه کرد: زمان تهیه گزارش دریاچه ارومیه، بحران خشکی دریاچه ارومیه برایم یک دغدغه جدی بوده و هنوز هم هست چراکه می تواند سلامت میلیون ها نفررا به خطر بیاندازد و برایم جالب است که از دست دادن جان دست کم 60 نفر از مسافران یک هواپیمای سقوط کرده را نمی توانیم تحمل کنیم اما در خصوص سلامت جان 14میلیون نفر بی توجه هستیم.

خبرنگاران دانش آموز پانا؛ مروارید های نهفته در صدف

محمد رنگساز خطاب به خبرنگاران نوجوان داشتن تمرکز و توکل بر خدا را برای رسیدن به هدف ضروری دانسته و افزود:برای رسیدن به هدفی که در ذهنتان دارید برنامه ریزی کرده و تمرکز کنید و حضور خداوند را در هر دقایق از زندگی تان فراموش نکنید همچنین به حضور و انتخاب دوستانتان توجه ویژه ای داشته باشید چراکه آنان می توانند تاثیر مستقیمی در آینده تان بگذارند.

این فعال رسانه که توانست هر دقیقه از این گفت و گو را با خواندن ابیاتی به زبان ترکی یا با تبادل نظر با حاضران، پرانرژی و جذاب حفظ کند در میان صحبت هایش به تیم مورد علاقه خود اشاره کرده و گفت: من به دو چیز افتخار می کنم و حاضر نیستم از آنها دست بکشم اولی تراکتوری بودنم است و دومی خط انقلابی بودنم است.

همچنین این گزارشگر و تهیه کننده سیما در پایان صحبت های خود به آینده درخشان نوجوانان خبرنگار پانا اشاره کرده و افزود: از همین سنین کم خود را برای آینده ای درخشان و روزهای سخت آماده کنید بدانید که برای خبرنگار بودن باید حس و حال خبرنگاری را حفظ کرده و بدون درنظر گرفتن انرژی های منفی و سخره های دیگران به سمت آینده قدم بردارید،من آینده شما نوجوانان را روشن و ستاره دار می بینم چراکه شما اکنون مروارید های نهفته در صدف هستید.

گزارش از:سیده فاطمه مرتضوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار