یک رفتگر بهارستانی عنوان کرد: 

رفتگران، می‌بایست با قوانین و مقررات مدیریت زباله در اماکن عمومی آشنا باشند

بهارستان یک (پانا) - رفتگر بهارستانی، رفتگران را عاملی برای پاکیزگی شهرها و فضاهای عمومی دانست و آشنایی با مقررات مدیریت زباله را از نکات مهم کار رفتگران برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۴۱۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد
رفتگران، می‌بایست با قوانین و مقررات مدیریت زباله در اماکن عمومی آشنا باشند

نادر پاسبان رفتگر ناحیه یک بهارستان در خصوص وظایف رفتگران در گفت‌وگو با پانا اذعان کرد: «شغل رفتگری یک شغل اساسی و حیاتی است که در همه جوامع و صنایع وجود دارد. وظایف شغل رفتگری به عنوان یک پاکسازی حرفه‌ای شامل جمع‌آوری و حمل زباله‌ها، نظافت فضای عمومی، مراقبت از محیط زیست، تمیز کردن و سطح‌بندی محیط است. رفتگران باید با قوانین و مقررات محلی در مورد مدیریت زباله آشنا باشند و به طور مسئولانه با زباله‌ها برخورد کنند و به صندلی‌ها، بنچ‌ها، زباله‌دان‌ها، جداکننده‌ها و دیگر محتویات فضای عمومی رسیدگی کنند.»

وی در ادامه با اشاره به دشواری‌های شغل رفتگری تأکید کرد: «تمیز نگه‌داشتن محیط و جمع‌آوری زباله‌ها کار آسانی نیست، همین امر نشان‌دهنده سختی کار رفتگران و اهمیت شغل پاکبانی است، جالب است بدانید که در برخی کشورها به رفتگران مهندسان بهداشت می‌گویند. رفتگران مجبور به انجام وظیفه در هر دمایی هستند و در گرمای تابستان و سرمای زمستان همچنان به فعالیت می‌پردازند و در مواقعی دچار آفتاب‌زدگی و سرمازدگی می‌شوند.»

پاسبان ادامه داد: «رفتگران شهرداری که به جمع‌آوری زباله مشغول هستند، هر روز با مقدار بسیاری از مواد شیمیایی، اسیدی و آلوده‌ سر و کار دارند؛ این مواد موجب انواع بیماری‌های عفونی و ریوی می‌شوند، به دلیل مواد آلوده‌کننده‌ و فسادپذیر و نیز رطوبت و حرارت مناسب در زباله‌ها، امکان وجود انواع حشرات، جوندگان موذی، باکتری‌ها و انگل‌ها در آنان وجود دارد. بنابراین امکان گزیدگی، مسمومیت و بروز سایر مشکلات بهداشتی برای رفتگران وجود دارد.»

وی همچنین افزود: «تصادف با رانندگانی که در شب آنان را نمی‌بینند و با سرعت بسیار با آنان برخورد می‌کنند از دیگر مشکلات این شغل است. شغل پاکبانی ممکن است شامل حرکات جسمانی فیزیکی و زمان‌بر باشد، از رفتگران انتظار می‌رود در حین کار از طریق خم شدن، جابجایی بارهای سنگین، پیمودن فواصل طولانی و انجام کارهای فشرده‌ و تکراری برآیند که این موارد می‌تواند بر بدن و استقامت فیزیکی این افراد تأثیر بگذارد.»

پاسبان در پایان در رابطه با رعایت پاکیزگی عنوان کرد: «کسانی که موجبات پاکی شهرها را فراهم می‌کنند، رفتگران هستند، فضاهای عمومی مانند پارک‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها را تمیز می‌کنند و به جمع‌آوری زباله‌ها می‌پردازند، این شغل دشواری‌های فراوانی دارد، بنده به عنوان یک رفتگر و به نمایندگی از تمامی رفتگران از شهروندان خواهشمندم از ریختن زباله در فضاهای عمومی پرهیز کنند.»

خبرنگار دانش‌آموز: رضا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار