رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان آق قلا:

پل تاریخی آق قلا سالانه حدود ۵هزار بازدیدکننده دارد

گلستان(پانا) - رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آق قلا عنوان کرد پل تاریخی آق قلا سالانه حدود ۵هزار بازدیدکننده دارد.

کد مطلب: ۱۴۳۶۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
پل تاریخی آق قلا سالانه حدود ۵هزار بازدیدکننده دارد

سید مهدی حسینی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آق قلا در گفت و گو با پانا اعلام کرد: شهرستان آق قلا دارای جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله بخشی از دیوار دفاعی گرگان در شمال شهر و مجموعه سوارکاری در ۳کیلومتری شهر است که در فصول بهار و پاییز کورس سوارکاری در آن برگزار می شود. گفتنی است؛ در ایام نوروز، بزرگترین جشنواره سوارکاری ملی شتر و اسب در این مکان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در آق قلا، نگاه ویژه ای به حوزه صنایع دستی و فعالین آن داریم. در حال حاضر، حدود ۳هزار هنرمند در رشته های سوزن دوزی، قالی بافی، گلیم بافی، زیورآلات سنتی و…در شهرستان فعالیت می کنند.

رئیس میراث فرهنگی در ادامه اظهار کرد: از اقدامات اخیری که با همت وزیر میراث فرهنگی در آق قلا صورت گرفته است می توان به افتتاح و بهره بردای بزرگ‌ترین بازارچه سنتی شمال کشور اشاره کرد. این بازارچه شامل دو طبقه و ۵۵ غرفه صنایع دستی است که طرح و نقشه آن الهام گرفته از پل تاریخی آق قلا است.

حسینی خاطرنشان کرد: پل تاریخی آق قلا یکی از منحصر به فردترین معماری های دوره صفوی است که توسط شاه عباس صفوی بر روی رودخانه گرگانرود بر دو قسمت شرقی و غربی بنا شده است.

وی اظهار کرد: قسمتی از پل که با گذشت چندین قرن نیاز به مرمت داشت، در سال۱۳۹۲توسط معماران زبده مرمت و بازسازی شد. فلسفه مرمت پل بیشتر جنبه حفظ استحکام بنا و حل اتفاقات بود که در قرون گذشته به آن وارد شده بود.

حسینی افزود: معماری زیبا و علم معماران ایرانی باعث شد تا در زمان سیل، پل تاریخی شهرستان آق قلا مقا‌ومت خارق العاده ای از خود نشان دهد. سال۱۳۹۸در زمان سیل ویران کننده نه تنها هیچ گونه صدمه ای بر آن وارد نشد، بلکه توانست آب را به راحتی هدایت کند.

حسینی در پایان اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی برنامه هایی برای پل تاریخی در نظر گرفته است که مهم ترین آنها بحث زیبایی پل است، به همین جهت برنامه های نورپردازی قسمت شرقی و غربی، دوربین های حفاظتی برای حفظ امنیت اثر ارزشمند در حاشیه پل( بین پل جدید و قدیم)، جاده سلامت و مبلمان شهری در دست اقدام است. یکی از برنامه های ویژه سال آینده که برای پل تاریخی در نظر داریم، بحث آزادسازی پل تاریخی است.

دانش آموز خبرنگار: سینا پقه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار