معاون آموزش متوسطه ناحیه یک بهارستان:
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، به نمره دادن و صدور گواهینامه خلاصه نمیشود
بهارستان یک (پانا) - معاون آموزش متوسطه ناحیه یک بهارستان، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را خلاصه در نمره دادن و صدور گواهینامه ندانست.
فروغ شعبانی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با پانا، در ارتباط با پیش رو بودن فصل امتحانات، اظهار کرد: «در این فصل، نتایج مطالب آموخته شده توسط دانشآموزان سنجیده میشود که این سنجش، در مقطع ابتدایی به صورت کیفی و در مقطع متوسطه، به صورت کمی ارزیابی میشود.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، به نمره دادن و صدور گواهینامه خلاصه نمیشود بلکه یکی از اهداف اصلی آن، کمک به معلم در شیوههای آموزشی خود و رفع نواقص یادگیری دانشآموزان است، چنانچه ارزشیابی صحیح و مناسبی صورت نگیرد، تبعاتی همچون کاهش علاقه به دانشآموزان، هدر رفتن سرمایههای مادی و انسانی، افزایش شمار مردودی ها و تکرار پایه، اختلال در رشد عاطفی دانشآموزان و ازبین رفتن خلاقیت را در پی خواهد داشت.»
فروغ شعبانی با اشاره به هدف برگزاری امتحانات تصریح کرد:« هدف از نمره، ارزیابی دانشآموز است؛ همچنین خود دانشآموز، باید با تلاش و کوشش در صدد کسب نمره عالی بکوشد؛ مشاهده دانشآموزان در کلاس درس، آزمایشگاه مصاحبه، بررسی کارهای علمی دانشآموزان، اجرای آزمونهای مختلف و سایر موقعیتهای پرورشی، از مهمترین فعالیتهای آموزشی معلمان قلمداد میشود.»
وی همچنین در رابطه با وظایف مدیران و معلمان اذعان کرد:«مدیر به همراه همکاران خود باید موارد و مراحلی را انجام دهد تا فصل امتحانات به خوبی سپری شود، او همچنین باید اقداماتی را مانند چیدمان نیمکتها در سالن امتحانات و برقراری نظم در آنجا انجام دهد؛ آموزش باید با پژوهش همراه باشد تا هنگامی که دانشآموز عملا تحقیق کند و بتواند در درک مطلب سهیم شود.»
شعبانی در رابطه با نقش والدین در فصل امتحانات اظهار کرد:«والدین نقش اصلی را در برقراری آرامش و ایجاد محیطی آرام در خانه، ضمن محیا ساختن آرامش در فصل امتحانات برای دانشآموزان دارند و این مورد بسیار حائز اهمیت است، زیرا موجب میشوند دانشآموزان در کمال آرامش فصل امتحانات را سپری کرده و نمره خوبی کسب کنند؛ بنابراین والدین باید توجه ویژه ای به فرزندان خود داشته باشند تا آنها از مسیر موفقیت منحرف نشوند.»
معاون آموزش متوسطه همچنین در رابطه با کاهش اضطراب و استرس دانشآموزان بیان کرد:«دانشآموز باید درس هایش را در طول سال تحصیلی بخواند تا بتواند در شب امتحان آنها را دوره کند؛ بنابراین دانشآموزان باید برنامهریزی کنند، تغذیه مناسبی داشته باشند، اعتماد به نفس داشته و مثبت اندیش باشند تا در معرض استرس و اضطراب کمتری قرار گیرند.»
وی همچنین در ادامه اذعان کرد: «دانشآموزان برای ارتقا دادن تمرکز خود باید برنامه ریزی داشته و کارهای خود را اولویت بندی کنند، زیرا اولویتبندی باعث افزایش سرعت و دقت در انجامدادن کارهای روزمره می شود؛ به عنوان معلم باید عمیقا باور داشته باشیم که هر دانشآموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آنکه ما آن ابزار سنتی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی، به دنبالِ یافتن نقطه ضعف ها است، رها کرده و ابزاری بسازیم که تواناییهای آنها را شناسایی کرده و به دانشآموز اعتماد به نفس ببخشد و براساس این باور عمل کند.»
شعبانی در پایان با اشاره به وظایف دانشآموزان تاکید کرد:«دانشآموزان، نسل آینده ما و همچنین ریشه های پیشرفت کشور هستند، دانشآموزان باید درس بخوانند و با تلاش و کوشش، موفقیت آینده خود را تضمین کنند؛ موفقیت دانشآموزان موفقیت کشور است، همچنین شایان ذکر است که با سختی و تلاش، آینده ای روشن و عالی به وجود میآید.»
خبرنگار دانشآموزان: ملیکا سرائی و زینب حیدری
ارسال دیدگاه