مشاور مدرسه آموزش و پرورش اسلامشهر به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد:

ضرورت نهادینه‌کردن فرهنگ پیشگیری از مصرف مواد مخدر برای تغییر نگرش و رفتارهای اجتماعی نوجوانان

اسلامشهر (پانا) - مشاور مدرسه آموزش و پرورش اسلامشهر گفت نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری از مصرف مواد مخدردر جامعه می‌تواند درایجاد یک جریان فرهنگی برای تغییر نگرش و رفتار کودکان و نوجوانان در زمینه آسیب‌های اجتماعی و در راستای مواجهه مؤثربا رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی مفید باشد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت نهادینه‌کردن فرهنگ پیشگیری از مصرف مواد مخدر برای تغییر نگرش و رفتارهای اجتماعی نوجوانان

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکورد اجتماعی در زمینه های مختلف می‌شود. ازجمله آسیب‌های اجتماعی که در هر کشوری افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند، اعتیاد به مواد مخدر است.

نازنین مقدم، مشاور آموزشگاه الزهرا(س) آموزش و پرورش اسلامشهر، در گفت‌وگو با پانا به مناسبت پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: «استفاده از مواد مخدر علاوه بر آسیب‌های فراوانی که برای خود شخص و اطرافیان وی دارد، به جامعه نیز آسیب‌های زیادی را تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر با خرید موادمخدر ضررهای اقتصادی کلانی بر کشورها وارد می‌شود و استعمال این مواد، کارایی نیروی جوان، خوش‌فکر و مفید جامعه را از بین برده و در نتیجه این فرد نمی‌تواند در جهت پیشرفت کشور مفید باشد.»

وی بیان کرد: «مواد مخدر، موادی طبیعی هستند که از راه کشت به وجود می‌آیند و برخی از کشورها با هدف استعمار کشورهای دیگر رو به کاشت مواد مخدر می‌آورند، زیرا از طرفی فروش و صادرات مواد مخدر منافع و ثروت زیادی برای آنها در بر دارد. همچنین وقتی نیروی جوان و مفید کشورهای دیگر که می‌توانند برای پیشرفت کشور خود موثر باشند، در دام اعتیاد قرار بگیرند، این عامل موجب عقب‌ماندگی اقتصادی، علمی و... یک کشور خواهد شد.»

مقدم در ادامه تصریح کرد: «استفاده از مواد مخدر بر اعصاب، روان و مغز افراد تأثیر بسیار مهمی دارد. هوشیاری افراد را کاهش داده. علاوه بر همه این موارد، استفاده از مواد مخدر اثرات زیان‌بار جسمی هم برای فرد مصرف‌کننده دارد. از سوی دیگر، ماده‌ای به نام نیکوتین در قلیان و سیگار وجود دارد که بعضی افراد اعتقاد دارند، این دو مورد در ردیف مواد مخدر نیست و باوری غلط است. این‌ روزها متأسفانه در میان نسل جوان ما بسیار دیده می‌شود و باعث بروز سرطان خواهد شد و به قلب و شش‌ها آسیب‌های‌جدی و جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. همچنین برخی دیگر از مواد مخدر هم توهم زا و محرک هستند که به این نوع مواد روان‌گردان می‌گویند. افراد با مصرف این مواد دچار هیجان یا توهم شده و نمی‌توانند واقعیت را تشخیص دهند، بنابراین با مصرف این مواد از حالت طبیعی خارج می‌شوند.»

وی همچنین افزایش تاب‌آوری در مقابل مشکلات زندگی را از عوامل کاهش تقاضا و رو آوردن به مصرف مواد مخدر در جامعه عنوان کرد و افزود: «همه ما در زندگی تحصیلی، شغلی، خانوادگی و ارتباط با دوستان مشکلاتی داریم، اما برخی تحمل این مسائل را ندارند و برای فرار از آنها به مصرف مواد مخدر رو می‌آورند که در این خصوص باید روی تاب و تحمل و صبر و استقامت همگان در برابر مشکلات بیشتر کار کنیم.»

مشاور آموزشگاه الزهرا(س) اسلامشهر خاطرنشان کرد: «اکنون با توجه به تمامی مضرات مواد مخدر برای فرد و جامعه از جمله وظایف ما نسبت به نوجوانان و جوانان آگاه کردن آنها نسبت به این موضوعات است. اگر افراد جامعه عواقب و نتایج استعمال مواد مخدر را بدانند مصرف آن کاهش پیدا خواهد کرد و این نیاز به عزم و همت همگان دارد و می‌بایست مبارزه با مواد مخدر در حد شعار نباشد.»

مقدم‌ تأکید کرد: «خانواده‌ها نیز در زمینه آگاهی فرزندان خود از مضرات مواد مخدر از نقش بسزایی برخوردار هستند و توصیه‌ می‌شود اولیا با فرزند خود دوست باشند، از راه دوستی او را راهنمایی کنند و این نکته را در نظر بگیرید که نوجوانان ما از زورگویی و جملات امری نفرت دارند، از سوی دیگر مسئولان جامعه جهت نجات کشور از بلای خانمان‌سوز اعتیاد برنامه منظم داشته باشند و فقط در حد شعار نباشد. در مجموع نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه می‌تواند در ایجاد یک جریان فرهنگی برای تغییر نگرش و رفتار کودکان و نوجوانان در زمینه آسیب‌های اجتماعی و جلب توجه آنان برای مواجهه مؤثر با رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی مفید باشد.»

خبرنگار دانش‌آموز: رومینا معبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار