کارشناس پژوهشسراهای شهرستانهای استان تهران:
حضور از مقطع ابتدایی در پژوهشسراها، امری ضروری در راستای کشف و پرورش استعداد دانشآموزان است
شهرری یک(پانا) - کارشناس پژوهشسراهای دانشآموزی شهرستانهای استان تهران، پژوهشسراها را، بستری مناسب برای کشف و پرورش استعدادهای دانشآموزان دانست و حضور دانشآموزان مقطع ابتدایی را در پژوهشسراها، امری ضروری در راستای کشف استعداد و هدایت آنان برشمرد.
ناهید فرزانه، کارشناس پژوهشسراهای دانشآموزی شهرستانهای تهران در حاشیه افتتاحیه باشگاه کارآفرینان نوجوان در پژوهسرای رازی ناحیه یک شهرری، در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «هدف اصلی ما در پژوهشسراهای دانشآموزی، افرایش سطح آگاهی و توانمندسازی بیشتر دانشآموزان است؛ از این رو دانشآموزان با حضور در پژوهشسراها، علاوه بر دروس تئوری و کتب نظری که در مدارس فرا میگیرند با انجام فعالیتهای پژوهشی گوناگون در ساعات پس از مدرسه، میتوانند با استفاده از امکانات پژوهشسراها، بر سطح دانش خود افزوده و دید و گستره علمی خود را ارتقا دهند.»
وی در همین راستا افزود: «از دیگر اهداف مهم پژوهشسراهای دانشآموزی، کشف و پرورش استعدادهای دانشآموزان است؛ بنابراین دانشآموزان با حضور در کارگاههای علمی-پژوهشی پژوهشسراها، نظیر فیزیک، شیمی، ریاضی و ادبیات، میتوانند علاوه بر افزودن به دانستههای علمی خود، استعدادهایشان را نیز، شناسایی کنند و با استمرار شرکت در کلاسهای پژوهشسرا، آن را پرورش دهند؛ زین روی پژوهشسراها، بستری حمایتکننده از توانمندیهای دانشآموزی و ارتقا دهنده سطح علمی آیندهسازان این مرز و بوم هستند.»
این مقام مسئول، هدایت دانشآموزان به سوی کسب رتبههای بالای کشوری و جهانی را، از جمله وظایف پژوهشسراها دانست و تصریح کرد: «پس از اینکه استعداد و توانایی دانشآموزان کشف شد، مربیان خبره و کارکشته پژوهشسراها، وظیفه حمایت و هدایت دانشآموزان را، برای پیروزی در مسابقات مختلف از جمله کشوری و جهانی برعهده میگیرند.»
وی، با اشاره بر اینکه ۲۷ پژوهشسرا در سطح شهرستانهای تهران فعال هستند، عنوان کرد: «از آنجایی که سرنوشت دانشآموزان گره خورده به توانمندی دبیر در انتقال خوب مفاهیم علمی به آنان است، انتخاب دبیران پژوهشسراهای شهرستانهای تهران امری که ما آن را بیش از پیش مورد توجه قرار دادهایم؛ زین روی مدیران و دبیرانی که برای فعالیت در پژوهشسراها، انتخاب میشوند از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و میتوانند بهخوبی دانشآموزان را راهنمایی کرده و آنان را به موفقیت رسانند.»
کارشناس پژوهشسراهای دانشآموری شهرستانهای تهران، شروع بهینه حضور دانشآموزان را، از مقطع ابتدایی برشمرد و گفت: «با توجه به اینکه هدف از حضور دانشآموزان در پژوهشسراها، قوی ساختن پایه علمی آنان است، بهینه است که دانشآموزان از مقطع ابتدایی در کلاسهای علمی-پژوهشی پژوهشسراها شرکت کنند؛ زین روی دانشآموزانی که از مقطع ابتدایی با پژوهشسرا همراه و به فعالیتهای آن علاقمند شوند، به یقین در دوران متوسطه و دبیرستان نیز، این همراهی را ادامه میدهند.»
فرزانه، کنکور و امتحانات نهایی دانشآموزان دبیرستانی را، سبب کاهش حضور دانشآموران در پژوهشسراها دانست و اذعان کرد: «مسئلهای که شاید تا حدودی سبب کمرنگ شدن حضور دانشآموزان دبیرستانی در پژوهشسراها شود، درگیر شدن با امتحانات نهایی و مقوله کنکور است؛ لذا بیشتر وقت این دانشآموزان صرف کتب درسی کنکور شده که بخشی از سطح علمی آنان را تشکیل میدهد؛ اما اگر بتوان فضا یا فشار سطح درسی مدارس را کاهش داد، میتوان این فرصت را به دانشآموزان مقطع دبیرستان بخشید تا با آسایش و فراغ بال بیشتری به سمت فعالیتهای پژوهشی بیایند.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه بختیاری
ارسال دیدگاه