معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با پانا:
کانونها، موقعیتی غیررسمی و جذابتر از موقعیتهای رسمی آموزش هستند
شهررییک(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت نقش کانونهای فرهنگی-تربیتی در رشد و شکوفایی استعداد دانشآموزان، کانونها را یک موقعیت غیررسمی برای تربیت دانست که برای دانشآموزان جذابتر از موقعیتهای رسمی آموزش است.
اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با پانا، عنوان کرد: «کانون یک موقعیت غیررسمی برای تربیت است که برای دانشآموزان جذابتر از موقعیتهای رسمی است؛ یکی از ویژگیهای برتر موقعیتهای غیررسمی که به آن مزیت رقابتی در موقعیتهای مختلف میگویند، ویژگی اجازه انتخاب فعالیت به مخاطب است؛ پیشرفت مخاطب در همین مزیت انتخابی بودن است که در کانون اجازه این امر به افراد داده میشود تا طی مراجعه خود، با توجه به علایق، سلیقه و استعداد خویش فعالیتی را انتخاب کنند و در آن رشته شروع به انجام فعالیت کنند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: «وقتی در انتخابی اکراه و یا اجبار وجود دارد و به صورت طبیعی میگوییم که انجام این کار لزوم دارد، فرض کردیم که این شخص با اشخاص دیگر فرقی ندارد و نیاز مطلق او همین امری است که فراهم شده است؛ اما وقتی برای آن فرد، سهمی در نظر میگیریم که نیازش را تشخیص دهد و فرصتی را فراهم میکنیم، قطعا نتیجه بهتری را دریافت میکنیم چرا که خود شخص هم در انجام آن فعالیت سهیم شده است؛ این امکان نیز وجود دارد که در اوایل کار، خود شخص هم به درستی تشخیص ندهد که نیاز به چه فعالیتی دارد اما چون این امکان فراهم شده است که بعضی از این آیتمها را امتحان کند و بسنجد، احتمالا خیلی زودتر از اینکه ما این اجازه را به او ندهیم و انجام یک سری از فعالیتها را به او اجبار کنیم، به نتیجه میرسد.»
باقرزاده تاکید کرد: «این فعالیتهای برونمدرسهای میتواند بسیار مفید واقع شود اما به شرط آن که طراحی فعالیتها رسمی، بسته و اجباری نباشد؛ ما از دوستانمان در کانونها و سیاستگذاری کانونها درخواست کردهایم که نقش بیشتری را به بچهها در طراحی فیزیکی و ظاهری کانون بدهند؛ برای آن که بچهها بیشتر به سمت کانون و فعالیتهای آن جذب شوند در تلاشیم که فضا و محیط را آماده کنیم؛ مربیان دلسوز، مهربان، بهروز و دارای ارتباطات مؤثر با نوجوانها را در کانون مستقر کنیم و در آخر از کسانی که در کانونها فعالیت میکنند میخواهیم که کانون را به دوستانشان معرفی کنند؛ این عملکرد دقیقا همانند این است که شما کتاب خوبی را میخوانید و آن را به دیگران پیشنهاد میدهید، وقتی فعالیت خوبی در مکان خوبی صورت میگیرد و شما با رضایت مشغول به انجام کاری هستید خوب است که آن را نیز به دوستانتان معرفی کنید.»
دانشآموز خبرنگار: راحله بادامیان
ارسال دیدگاه