معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات مدیران مدارس ویژگی آییننامه جدید مدارس است
بوشهر (پانا) - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت آییننامه جدید مدارس با رویکرد کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات مدیران و شوراهای مدارس تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
موسیالرضا کفاش در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش، عالیترین مرجع تصمیمگیری در حوزه تعلیم و تربیت است، عنوان کرد: این شورا متشکل از ۲۲ عضو به ریاست رییسجمهور و ۶ عضو کابینه، تعدادی از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت تشکیل شده و دارای ۸ کمیسیون تخصصی است.
وی عنوان کرد: تهیه پیشنویس اولیه توسط معاونت مربوطه در وزارتخانه بر اساس مطالعات پژوهشی، ارجاع توسط وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی، بررسی و تصویب اولیه در یکی از کمیسیونهای تخصصی شورای عالی، طرح و بررسی و تصویب در صحن علنی شورا و تایید و ابلاغ توسط رییسجمهور، فرایند تصویب قوانین در شورای عالی آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به تصویب آییننامه مدارس برای اولین بار در سال ۱۳۷۹ ادامه داد: با توجه به گذشت بیش از ۲ دهه از اجرای این آییننامه، با هدف چایکسازی و بهروز رسانی براساس اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین، آییننامه مورد بازبینی قرار گرفت.
کفاش عنوان کرد: پس از برگزاری بیش از ۵۰ جلسه تخصصی کارشناسی، آییننامه جدید در ۱۶۰ ماده و ۱۰۸ تبصره در مرداد ماه ۱۴۰۰ تصویب و به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد.
وی ادامه داد: همسوسازی آییننامه با اسناد تحولی، توجه به تحولات محیطی، توجه به اقتضائات حال و آینده دانشآموزان، ایجاد بستر قانونی برای تحقق اهداف مدارس از ویژگیهای آییننامه جدید مدارس است.
کفاش بیان کرد: جلب مشارکت ذینفعان در تعلیم و تربیت، ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله، افزایش نقش انجمنهای اولیا و مربیان، شفافسازی و پاسخگو کردن مدارس از دیگر ویژگیهای این آییننامه است.
وی اضافه کرد: در آییننامه جدید تلاش شده است تا نقش مدیر مدرسه از ادارهکردن واحد آموزشی به رهبری آموزشی ارتقا یابد تا به جای تمرکز بر ساختارها، به انسان به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی، تمرکز کند.
ارسال دیدگاه