امانی در گفت‌وگو با پانا:

آموزش مدیران برای اجرای آیین‌نامه جدید مدارس در دستور کار قرار گرفت

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد مدیران مدارس باید با آیین‌نامه اجرایی مدارس ارتباط برقرار کنند بنابراین برای آموزش این موضوع اقداماتی در شورای عالی آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مدیران برای اجرای آیین‌نامه جدید مدارس در دستور کار قرار گرفت

محمود امانی‌تهرانی در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات آیین نامه اجرایی مدارس اظهار کرد: «بررسی‌های انجام‌شده در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۷۶، نشان داد که فقدان یک آیین‌نامه جامع برای اداره مطلوب مدارس و وجود ضوابط و مقررات متعدد، پراکنده و بعضا غیرهمسو با مدرسه، مدیران مدارس را در اجرا با مشکلات و چالش‌هایی مواجه کرده است. این بررسی‌ها در راستای سیاست مدرسه‌محوری، منجر به تصویب آیین‌نامه اجرایی مدارس در جلسه ۶۵۲ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۲۰/۵/۱۳۷۹ شد.»

وی افزود: «با تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و گذشت ۲۰ سال از اجرای آیین‌نامه مذکور، ضرورت بازنگری در آیین‌نامه اجرایی مدارس و تدوین آیین‌نامه‌ای جامع و کامل برای اداره بهینه و با کیفیت مدارس منطبق با اسناد بالادستی برای پاسخگویی‌ به تحولات محیطی، اقتضائات، شرایط و نیازهای حال و آینده دانش‌آموزان و جامعه، افزایش اختیارات تصمیم‌گیری مدرسه و زمینه‌سازی برای توسعه‌ مشارکت بیشتر‌ عوامل سهیم و موثر در مدرسه به ویژه خانواده‌ها (ظرفیت‌های درون مدرسه و محیط پیرامونی) احساس شد.»

تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی مدارس

امانی‌تهرانی بیان کرد: «بر این اساس، دبیرخانه شورا با مشارکت کارشناسان ستادی، استانی و نمایندگانی از مدیران مدارس دوره‌های تحصیلی، نسبت به تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی مدارس اقدام کرد که پس از اعتبار بخشی در چند مرحله و اخذ نظرات کارشناسی، در شورای عالی آموزش و پرروش مطرح و با تصویب کلیات آن، موضوع برای بررسی و تصویب به کمیسیون معین شورای عالی ارجاع شد.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «این آیین‌نامه که به استناد بند ۸ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، مفاد سند تحول بنیادین و وظایف و اختیارات شورای عالی آموزش وپرورش و با هدف ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت و محل کسب تجربیات یادگیری، به تصویب رسید، به عنوان راهنمای عمل مدیران، بستر لازم را برای مشارکت مدیران، معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و جامعه محلی در اداره بهینه مدرسه و ایفای وظایف و ماموریت‌های محوله برای تحقق‌ اهداف‌ دوره‌های تحصیلی،‌ فراهم می‌آورد.»

اهداف آیین نامه مدارس

وی اهداف این آیین‌نامه را برشمرد و افزود: «ارتقای جایگاه مدرسه به‌عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت؛ تمرکززدایی و کاهش وابستگی مدارس به ادارات؛ شفاف‌سازی و پاسخ‌گو‌کردن مدارس در قبال تصمیم‌ها؛ افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود ارتباطات درون‌مدرسه‌ای؛ توسعه مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری عوامل سهیم و موثر (معلمان‌، دانش‌آموزان، خانواده‌ها، نهادهای محلی و منطقه‌ای و ...) برای افزایش بهره‌وری (کارآیی و اثربخشی) مدرسه از جمله اهداف این آیین‌نامه است.»

امانی‌تهرانی با بیان فصول مختلف آیین‌نامه جدید مدارس اظهار کرد: «در سند تحول بنیادین، از مدرسه به عنوان محلی برای شکل‌گیری موقعیت‌های مختلف یادگیری مؤثر، نام برده می‌شود، لذا مدرسه محل درک و اصلاح موقعیت است و آیین‌نامه اجرایی جدید مدارس نیز با این نگاه به مدرسه در فضای جدید شکل گرفته است.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: «بر اساس تحلیلی که از سند تحول بنیادین صورت می‌گیرد، مأموریت مدرسه این است که بر تربیت رسمی و عمومی متمرکز باشد؛ البته در دوره تربیت رسمی و عمومی، از مدرسه انتظارات زیادی بیان می‌شود در حالی که مدرسه یک مأموریت اولیه دارد. بر اساس سند تحول بنیادین، مدرسه باید بر شایستگی‌های پایه یادگیری، رشد متوازن در شایستگی‌های تربیتی در ۶ ساحت و مأموریت‌های ویژه ملی متمرکز باشد.»

آیین‌نامه اجرایی مدارس، دارای ۸ فصل است که ابتدا اجرای آزمایشی ۳ساله خواهد داشتر سند تحول بنیادین به «مدیر مدرسه»، نگاه ویژه‌ای شده است

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین به «مدیر مدرسه»، نگاه ویژه‌ای شده است و مدیر مدرسه، مخاطب بی واسطه سند تحول است افزود: «مدیر، رکن ایجاد ارتباط موثر بین مدرسه، جامعه و حاکمیت، و دارای صلاحیت و اختیار، کنشگر و مسئول در قبال کیفیت و اثربخشی است. بنابراین آیین‌نامه اجرایی مدارس با این نگاه تدوین شده و نسخه امروز آن حاصل کار چند سال تلاش شورای عالی آموزش و پرورش است. آیین‌نامه اجرایی مدارس، دارای ۸ فصل است که ابتدا اجرای آزمایشی ۳ساله خواهد داشت.»

امانی‌تهرانی گفت: «این آیین‌نامه یک درسنامه و مفصل‌ترین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که هدف آن ارتقای جایگاه مدرسه است؛ لذا، تقویت ارتباطات مدرسه، تمرکززدایی، مشارکت‌جویی و ...، در دستور کار مدرسه قرار خواهد داشت.»

دبیرکل شورای عالی آموزش‌و‌پرورش در خصوص چرخش‌های تحول‌آفرین در پی این آیین‌نامه، اظهار کرد: «چرخش‌هایی را در راستای سند تحول بنیادین برای این آیین‌نامه در نظر گرفته‌ایم، بنابراین مدیران مدارس باید با این آیین‌نامه ارتباط برقرار کنند. برای آموزش این موضوع نیز اقداماتی در شورای عالی آموزش و پرورش، انجام خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار