امام جمعه شهرستان قدس:
سازمان دانشآموزی کانون تحققبخشی بیانیه گام دوم انقلاب با استفاده از ظرفیتهای دانشآموزی است
تهران (پانا) - امام جمعه شهرستان قدس، جایگاه سازمان دانشآموزی را کانون تحققبخشی بیانیه گام دوم انقلاب با استفاده از تمام ظرفیتهای دانشآموزی در افقی روشن، معرفی کرد.
![سازمان دانشآموزی کانون تحققبخشی بیانیه گام دوم انقلاب با استفاده از ظرفیتهای دانشآموزی است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTNkZjUwknOW/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHeIo3T3kFqdAsAIKXaKdntA,,/MTNkZjUwknOW.jpg)
نشست فصلی شورای برنامهریزی سازمان دانشآموزی شهرستانهای استان تهران با حضور مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، سعید دهنوئی، معاون پرورشی و فرهنگی، رضا جوکار، امام جمعه شهرستان قدس، حسین سعیدییکتا، مدیر سازمان دانشآموزی استان و اعضای شورای برنامهریزی در دفتر امام جمعه شهرستان قدس برگزار شد.
در این نشست، حجتالاسلام رضا جوکار، امام جمعه شهرستان قدس و نماینده ائمه جمعه استان تهران در شورای برنامهریزی سازمان دانشآموزی شهرستان های استان تهران، سازمان دانشآموزی را مولود انقلاب اسلامی و تحققبخش بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خواند و بر ضرورت حضور پررنگ آن تاکید کرد و گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب بر توجه ویژه نسبت به نوجوانان و جوانان تاکید بسیار شده است تا در مسیر تبدیل به یک جوان مومن و انقلابی قرار گیرند؛ ما در آموزش و پرورش امانتدار نسلی هستیم که نوجوانان تمدنساز فردا هستند و این نسل را باید به گونهای تربیت کنیم تا جوانانی باشند که بیانیه گام دوم انقلاب را در افقی روشن رقم زده و تحقق بخشند. سازمان دانشآموزی مکانی برای استفاده از تمام ظرفیتهای دانشآموزی جهت آمادهسازی آنها برای آینده نظام انقلابی و ولایی است که با برنامهریزی اصولی و مدون تربیتکننده نسلی شایسته گام دوم انقلاب اسلامی باشد.
ضرورت مشارکت فکری و عملی دانشآموزان در تمامی تصمیمگیریها و برنامهها
وی در ادامه مطرح کرد: فلسفه وجودی آموزش وپرورش و دستگاه بزرگ نظام تعلیم و تربیت در راستای تربیت همه جانبه دانشآموز تعریف شده است، بنابراین وقتی صحبت از برنامهریزی و تصمیمگیری برای دانشآموزان میشود، نباید در اتاقهای دربسته و بدون درنظر گرفتن انتظارات و دیدگاههای خود دانشآموزان، تصمیمی گرفته شود، بلکه لازم است از مشارکت فکری و عملی آنان در تمامی امور و تصمیمگیریها بهره برد.
جوکار در بخشهایی دیگر از صحبتهایش اذعان کرد: استفاده از تمام ظرفیتهای دانشآموزی یعنی از تمامی بخشهایی که نقش دانشآموزان در آنجا پررنگ است مانند بسیج، هلالاحمر، اتحادیه انجمنهای اسلامی، مجلس و شورای دانشآموزی که در حال حاضر فعال هستند، لازم است که از این نهادها در مسیردستیابی به اهداف استفاده مفید، کارآمد شود، به نحوی که تمامی این بخشها و نهادها در تمامی تصمیمگیریها نماینده فعال داشته باشند تا با پویایی و نگاهی همه جانبه بتوان تصمیمی درخور و مناسب گرفت و اثربخش عمل کرد.
وارد کردن چاشنی تنوع و ابتکار در برنامههای تربیتی
وی با تاکید بر حفظ پویایی در فعالیتها و مشارکتهای دانشآموزان گفت: لازم است چاشنی تنوع و ابتکار را وارد اجرای برنامههای تربیتی و فرهنگی کنیم؛ به عنوان مثال یکی از مکانهای برگزاری اردو میتواند یک مصلی موفق یا یک مسجد پررونق و خوب باشد و دامنه میدان عمل را برای دانشآموزان گسترده و متنوع کرد تا از قالبهای تکبعدی خارج شده و به پویایی برسند.
سازمان دانشآموزی با برنامه و هدفمند حرکت کند
نماینده ائمه جمعه شهرستانهای استان تهران در شورای برنامهریزی سازمان دانشآموزی شهرستانهای استان تهران، ضمن تاکید بر لزوم حرکت با برنامه و هدفمند در سازمان دانشآموزی، تصریح کرد: سازمان دانشآموزی باید کارگروه تدوین برنامه تشکیل دهد، برنامه سالانه و حتی بلندمدتتر برای خود تعریف و در نظر بگیرد؛ اینکه در چه نقطهای قرار دارد و هدف او رسیدن به چه نقطهای است و به چه اهدافی جامه عمل بپوشاند، ضمن اینکه در این فرایند مدون و منظم، به فکر ایجاد بستر و تامین نیازهای فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی و غیره برای دانشآموز باشد؛ همچنین لازم است نسبت سازمان دانشآموزی با نهادها، تشکلها و دیگر دستگاهها مشخص شود و شفافسازی پیرامون تکلیفی که این ارگانها در قبال سازمان دانشآموزی دارند، صورت گیرد تا در یک نظامبندی دقیق، به بهترین شکل ممکن، اهداف محقق و میسر شود.
ارتقای سواد رسانهای و مطالبهگری دانشآموزان در سازمان دانشآموزی دنبال شود
در ادامه این نشست جوکار ضمن اشاراتی به بحث سواد رسانهای، خاطرنشان کرد: سازمان دانشآموزی یک وظیفه مهم دیگر هم دارد و آن ارتقای سواد رسانهای و مجازی در بین دانشآموزان است؛ با توجه به شرایط پیش آمده در دوران کرونا و رویکرد جدید آموزشی علاوه بر ایجاد تمامی ظرفیتهای مثبت، ما با تهدیدهای جدی و آسیبپذیر از فضای مجازی در بین دانشآموزان روبه رو شدیم که قطعا نیازمند آموزش، افزایش آگاهی و دانش در این زمینه در بین آنان است؛ این امر باعث ایجاد روحیه مطالبهگری در بین دانشآموزان شده است که بدون شک این بحث هم نیازمند فرهنگسازی و آموزش برای طرح یک مطالبهگری منصفانه و منطقی از طرف دانشآموزاناست؛ ضرورت دارد این امور به صورت جدی و متعهدانه در سازمان دانشآموزی پیگیری و در دستور کار اجرایی قرار گیرد.
در پایان این نشست حجتالاسلام رضا جوکار امام جمعه شهرستان قدس، از روند اجرایی کلیه اقدامات انجام شده در سازمان دانشآموزی و معاونت پرورشی و فرهنگی استان تقدیر و تشکر کرد و خواستار توسعه کیفی و کمی کلیه اقدامات شد.
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه