معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش تحولی باید سبک زندگی اسلامی را در مدارس تدریس کند
شیراز (پانا) - معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت آموزش و پرورشی که سند تحول را اجرا کرده آن آموزش و پرورشی است که بتواند در کتب درسی در مواقعی که دانشآموز در آموزشگاه است به آنها سبک زندگی ایرانی، اسلامی را آموزش دهد.
حجتالاسلام حسین درودی در گفتوگو با پانا، گفت: «آموزش و پرروش در ابتدا باید سبک زندگی اسلامی را تعریف کند، بعد مصادیق آن را معرفی کند و بعد بگوید حالا اگر فرد بخواهد در این برهه زندگی و با حضور فضای مجازی سبک زندگی ایرانی اسلامی را به معنای واقعی داشته باشد، چگونه میتواند.»
وی اظهار کرد: «تحقق این امر بدون آموزش امکانپذیر نیست، قطعا دانشآموز ما برای اینکه سبک زندگی اسلامی را بتواند پیاده کند به مراتب بیشتر از ریاضیات و علوم پایه و دروس پایه نیازمند آموزش است.»
درودی تاکید کرد: «در فصل هفتم بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری میفرمایند: سبک زندگی غربی چنان به ما ضربه زده است که قابل جبران نیست و سبک زندگی غربی، جوانان ما را از تحصیل، شغل، سلامت بدن و ارتباط سالم با محیط زیست محروم کرده و دیگر قابل جبران نیست.»
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: «در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری پیرامون شعارهای فطری، درخشنده و جاوید انقلاب اسلامی صحبت کردهاند و میفرمایند که هیچ وقت شعارهای انقلاب اسلامی که عبارتند از «عدالت، برابری، عزت، استقلال، توازن و تعادل در زندگی» کهنه نمیشوند.»
حجتالاسلام درودی عنوان کرد: «رهبر معظم انقلاب در این بیانیه میفرمایند: «اگر در میان جوانان دلزدگی نسبت به آینده ایجاد شده است، این دلزدگی نسبت به شعارهای انقلاب اسلامی نیست بلکه در واقع نسبت به روکش و روپایه این مسائل است که تنها نمود بیرونی عملکرد عدهای است، دلزده شدهاند.»
وی افزود: «حالا روپایه چیست؛ متاسفانه گاهی عدهای که مدعی عدالت و مسئول عزت اجتماعی در جامعه هستند، خود مصداق شعارهای برابری، عدالت، عزت، استقلال و احترام را رعایت نمیکنند و در واقع جوانان ما نه نسبت به مسائل پایهای بلکه نسبت به این مسئولانی که از عزت و احترام و برابری صحبت میکنند ولی خودشان چیزی را رعایت نمیکنند، دلزده شدهاند و با توجه به رفتارها و مدیریت اینها آینده را مبهم میبینند.»
حجت الاسلام و المسلمین درودی افزود: «ما نباید نفی اصل کنیم، هیچ وقت نمیتوانیم از ارزشهای نظام هستی دلزده شویم و یا اعلام انزجار کنیم؛ مثلا کسی که مشکل قند دارد نمیتواند بگوید شیرینی بد است، بلکه این مشکل قندی اوست که نمیتواند شیرینی بخورد؛ افراد بد هم همین طور هستند، چون رفتار و گفتار عدهای معدود با عملشان یکی نیست نباید ما نسبت به آینده ناامید و مایوس شویم.»
وی افزود: «اگر با خالق در ارتباط باشیم آنگاه آینده تنظیم است، آن زمان است که آینده من با نداشتهها و گرفتاریها، با مریضیها و مزاحمتها میگوییم چون خدا فرموده پس توان آن را دارم و اینجاست که تفاوت خدامحوری از انسان محوری مشخص میشود، اگر ما اومانیسمی بحث کنیم مثل نظام تبلیغی قبل میگوییم پول که باشد قدرت هم است، قدرت که باشد ثروت هم است؛ حالا ما نسبت به این دیدگاه سوال داریم که چرا در همه جهان جنگ است، در حالیکه خیلی از کشورها پول دارند، قدرت دارند، ثروت هم دارند، پس چرا به مستضعفان ظلم میکنند، پس قدرت و ثروت نمیتواند به انسان امید دهد و خیلی از افراد هستند که میلیاردر هستند و پولدار ولی نسبت به آینده خود ناامید هستند، چرا چون خرما را دارند، ولی خدا را ندارند.»
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، افزود: «ما میخواهیم هم آیندهمان و هم همه هستی در اختیار ما باشد، سیل و زلزله نباشد؛ قهر نباشد، اینها در اختیار بشر نیست و ما نمیتوانیم از بشری بخواهیم شیطان را سرجایش بنشاند و یا حسادت را در من مدیریت کند، آن محبتی که من باید نسبت به همنوعان خودم و هم زیست خودم داشته باشم در اتصال به خداوند است، ما به دانشآموز آدرس صحیح دادهایم، گفتیم دانشآموز من اگر شما با کسی که قدرت برتر دارد، ارتباط برقرار کنید آینده را برای خود روشن تر کردهاید.»
سبک زندگی اسلامی، بعضی بردار و برخی بردار نیست
وی اظهار کرد: «گاهی اوقات نیمی از زندگی ما مذهبی است و نیم دیگر آن غیرمذهبی؛ ایام محرم مذهبی میشویم و در غیرمحرم غیرمذهبی و در این دوگانگی است که دانشآموز و جوان ما نیز سردرگم میشود، میگوید بالاخره من با امام زمان (ع) باشم، با سکولاریسم باشم، با برنامههای ماهوارهای یا کانالهای موجود در گوشی، باید بدانیم که سبک زندگی اسلامی بعضی بردار و برخی بردار نیست و اگر آن را انتخاب کردیم، باید در تمام زندگی ما جاری باشد، در واقع بشر به دنبال شادی است، در حالیکه شادی حقیقی، آن شادی است که پایان ندارد و ماندگاری آن موقتی نباشد.»
وی ادامه داد: «در واقع ما به نقش و جایگاه دین در زندگی افراد اشاره میکنیم، فردی که بی دین است، چه سبک زندگی دارد. شاید دچار خیلی از مشکلات نیز بشود؛ اما در مقابل، فرد دیندار و معتقد به خداوند سبک زندگی متفاوتی دارد.»
وی با اشاره به اینکه دو نوع دین داریم، گفت: «یکی اینکه من نسبت به کسی که من را کامل خلق کرده ایمان دارم، اعتقاد دارم و این میشود دینداری ثابت و همه بشر این دین را دارند، همه احترام به این بینهایت را دوست دارند، بینهایت میشود خدا؛ این دین ثابت برای همه بشر است.»
وی ادامه داد: «یک دین دیگر نیز داریم که هر پیامبری آمده است آن را به واسطه قرآن کاملتر کرده است که به عنوان یک منبع پایدار و پاسخگو میتواند بینهایت طلبی و آتش انسان را مهار کند، کسانی که به این قرآن و دستوراتش عمل میکنند، دین اجتماعی دارند؛ دین اولی فردی است و همه از آن برخوردارند، همان که در فطرت انسان است و همه خدا را میخواهند ولی در زندگی اجتماعی، انسان در مسائل مختلف نیاز به قانون دارد و این قانون را بشر نمیتواند بنویسد، چرا که انسان خطا میکند و ممکن است با بروز اشتباهات انسانی جامعه دچار بی اعتمادی شود، پس باید از جانب خداوند تبارک و تعالی باشد که میفرماید آنچه را که من میگویم بد است تا انتهای هستی بد است و آن چیزی هم که میگویم خوب است تا انتهای هستی خوب است؛ و هر چیزی متناسب با خودش احکام و دستورات خاص خود را دارد؛ این دستورات و قواعد دین اجتماعی است.»
وی ادامه داد: «در صفحه ۴۷ کتابچه بیانیه گام دوم انقلاب که در سال ۱۳۹۷ و در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی صادر شده است، مقام معظم رهبری، بند آخر را به سبک زندگی ایرانی اسلامی اختصاص دادهاند که اگر جوانان ما بخواهند لذت انسان بودن و آن مهربانی و مهروزی و صداقت خاص را بچشند، باید سبک زندگی خود را متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی بگذارند؛ نمیشود ما علاقمند به صداقت و مهربانی و راستگویی و مهرورزی بی منت باشیم، ولی سبک زندگی ظالمانه و جنگجوطلبانه داشته باشیم و باور داشته باشیم که در سبک زندگی اسلامی انسان جاودانه میماند، چرا چون تا خدا است نام آن هم است، چون خدا هیچ وقت نمیمیرد، کار خیر هم هیج وقت فراموش نشده است و از بین نمیرود.»
ارسال دیدگاه