نگاهی به عملکرد پژوهش‌سرای رازی ناحیه ۲ شیراز

افزایش25 درصدی عضویت دانش‌آموزان در پژوهش‌سرای رازی

شیراز (پانا) - مدیر پژوهش‌سرای رازی، از عضویت بیش از 46 هزار دانش‌آموز در پژوهش‌سرای رازی در سال جاری خبر داد و گفت با توجه به قدمت این پژوهش‌سرا، با وجود همه گیری ویروس کرونا 25 درصد عضویت دانش‌آموزان افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۲۶۹۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش25 درصدی عضویت دانش‌آموزان در پژوهش‌سرای رازی

سوسن فولادفر در پاسخ به اینکه دانش‌آموزان پس از عضویت در پژوهش سرای رازی معمولا از چه رشته‌هایی استقبال می‌کنند به پانا گفت: «دانش‌آموزان، رشته‌های علوم پایه و میان رشته‌ای مانند نانو، سلول بنیادی، زیست فناوری، گیاهان دارویی، کدنویسی، آزمایش‌های لیزر و اپتیک، فیزیک، شیمی، زیست شناسی را به دلیل ناشناخته بودن، بیشتر مورد استقبال قرار می‌دهند.»

فولادفر از کسب ۶۸۲ مقام استانی، ۴۴۲ مقام کشوری، ۵۸ مقام جهانی و ۶۶ ثبت اختراع، از سال ۱۳۹۰-۱۳۹۱ تاکنون توسط دانش‌پژوهان پژوهش‌ سرای رازی خبر داد و گفت: «برنامه‌ریزی در راستای ایجاد زمینه بروز خلاقیت و نوآوری در دانش‌پژوهان، برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها و جشنواره‌های علمی و پژوهشی در راستای کسب آمادگی دانش‌‌پژوهان، ارائه مشاوره‌های لازم، ایجاد زمینه ارتباط دانش آموزان پژوهشگر و با نهادها و موسسات علمی و تشکیل انجمن‌های علمی برای دانش‌آموزان، از جمله دلایل موفقیت نوجوانان پژوهشگر پژوهش سرای رازی در کسب رتبه‌ استانی و کشوری جشنواره‌های علمی و پژوهشی به شمار می‌رود.»

وی هدف از تشکیل پژوهش سراهای دانش‌آموزی را شناسایی، هدایت و حمایت از دانش‌آموزان صاحب ایده و خلاق، توسعه فرهنگ پژوهش فردی و گروهی در بین دانش آموزان، ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش‌های ملی و منطقه‌ای، ایجاد زمینه بروز خلاقیت در دانش‌آموزان، تشویق دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت‌های عملی و کاربردی، هدایت دانش‌آموزان به یافته‌های جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور برشمرد و عنوان کرد: «پژوهش سراهای دانش‌آموزی به عنوان یک نهاد پژوهشگر، مکمل مدرسه به شمار می‌روند و مسئولیت حمایت از دانش‌آموزان خلاق را به عهده دارند.»

مدیر پژوهشسرای رازی یکی از مشکلات پژوهش سرای رازی را مجوزهای دست و پا گیر و خسته کننده در راستای ثبت ایده برشمرد و تاکید کرد: «اگر مسئولان و مراکز دولتی به جوانان خلاق و پژوهشگر به عنوان بزرگترین سرمایه کشور نگاه کنند و ضمن همکاری کردن برای به ثبت رساندن ایده‌های دانش‌پژوهان، آنها را مورد حمایت‌های مادی و معنوی خود قرار دهند، جوانان و نوجوانان پس از ارائه ایده‌های کاربردی و خلاقانه به پیاده‌سازی و ثبت ایده‌های خود در کشورهای دیگر فکر نمی‌کنند و به عنوان برطرف کردن مشکلی از مشکلات کشور، تحقیقات و پژوهش‌های خود را در کشور خود به ثمر می‌رسانند.»

وی فاصله بین پژوهش و صنعت را یکی از آفت‌های بزرگ جامعه پژوهشی و صنعتی عنوان کرد و گفت: «با وجود استعداد بسیاری از نوجوانان کشور ما در زمینه‌های مختلف پژوهشی و ایده‌های کاربردی آنها، حمایتی برای ثبت اختراع و به کارگیری ایده‌های آنها در صنعت صورت نمی‌گیرد و معمولاً بیشتر صنایع کشور ما توسط کشورهای توسعه یافته مونتاژ می‌شود.»

فولادفر یکی از مشکلات اساسی نظام تعلیم و تربیت را اهمیت بیشتر نمره و حفظیات نسبت به کارهای عملی و فعالیت‌های اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: «با فاصله گرفتن آموزش و پرورش و معلمان از ارائه مطلق آموزش تئوری و هدایت دانش‌آموزان به انجام کارها به صورت عملی و گروهی مانند ایجاد اتاق خلاقیت ریاضی در کنار درس ریاضی، حضور در مراکز مختلف حرفه و مشاغل در کنار درس جامعه شناسی، دانش‌آموزان با علاقه بیشتری درس می‌خوانند و علاقه بیشتری به تحقیق و پژوهش نشان می‌دهند.»

مدیر پژوهش‌سرای رازی اظهار کرد: «هنگامی که از مقطع دبستان در برنامه تربیت و پرورش دانش‌آموزان، کار و تلاش برای موفقیت کشور ما نهادینه شود دانش‌آموزان تمام تلاش خود را برای پیشرفت کشور خود انجام می‎‌دهند. پژوهش‌سرا نیز به عنوان یک نهاد علمی و آموزشی، با آگاهی از اهمیت تبیین نهادینه کردن تلاش برای رسیدن به پیشرفت کشور، محوریت پژوهش را بر حل مشکلات و مسائل جامعه ایرانی بنا کرده است و برای توسعه علمی و پژوهشی کشور تلاش می‌کند.»

لازم به ذکر است پژوهش سرای رازی، در سال ۱۳۸۳، به عنوان اولین پژوهش سرای استان فارس، شروع به کار کرد.

خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار