مدیر دبستان حضرت زهرا در آموزش و پرورش رودهن:
مراسم روز درختکاری در مدارس، ساختن شهروندی مسئول از دانشآموزان در آینده است
رودهن (پانا) - مدیر دبستان حضرت زهرا(س) در آموزش و پرورش رودهن، برگزاری روز درختکاری در مدارس را، تلاش برای ساختن شهروندی مسئول از دانشآموزان در آینده برشمرد که لازم است با انجام حتی نمادین این اقدام در مدرسه اینمفهوم عمیق برای دانشآموز فضاسازی و عینی شود.
معصومه آشیاعیان مدیر مدرسه حضرت زهرا(س) رودهن، در روز درختکاری و اجرای آن در این مدرسه در گفت وگو با پانا گفت:«جهان با تمام پیشرفتهایش، ضررها و رنجهای زیادی را هم به ما انسانها تحمیل کردهاست. یکی از این ضررها طبیعتی است که روز به روز در حال نابودی و ویرانی است، به بهانه پیشرفت، عرصه زندگی سالم را برای انسانها تنگ میکند، طوری که گویی نفس بشر هم پر از آلودگی و خفگی شده است.»
وی ادامه داد:«دانشآموزان در مدارس درس میخوانند، تحت تعلیم و تربیت قرار میگیرند و قرار است نسلهای بعدی جوامع باشند، اما بخش بزرگی از تحصیل، یادگیری انسان بودن و مفید واقع شدن است، اینکه بتوانی برای خودت و جامعهای که در آن زندگی میکنی گامی تاثیرگذار برداری یا حداقل آسیبزا نباشی، این موارد و هزاران مورد دیگر، چیزهایی هستند که باید ستون آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم مدرسه باشند.»
آشیاعیان اظهار کرد:«در روز درختکاری وقتی خود واژه درختکاری هر سال در یک تاریخ مشخص به گوش دانشآموز میرسد، ناخودآگاه اهمیت و ضرورت این موضوع برایش جلوهگر میشود، یاد جنگلها، درختهای کوچه و خیابانهای شهر و پارکها میافتد، یاد بوستانها و فضاهای سبز شهر و روستا و اینکه شاید بشود کاری کرد که تعدادشان زیاد شود حتی با کاشتن یک گلدان یا یک درخت کوچک در گوشه حیاط خانههایشان. وقتی این جریان فکری در ذهن دانشآموز ایجاد شود یعنی یکی از اهداف ما در مدرسه محقق شده است، تجزیه و تحلیل، تصمیمگیری و اقدام هر چند کوچک، در حد و اندازه یک دانشآموز، کمال تعلیم و تربیت است، وقتی دانشآموز فلسفه اقدامی مثل درخت کاشتن را بفهمد این همان کمال آموزش است.»
مدیر مدرسه حضرت زهرا(س) بیان کرد:«با وجود غیرحضوری بودن و فعالیت مجازی مدارس با هماهنگی انجامشده به اجرای نمادین مراسم روز درختکاری در مدرسه پرداختیم تا فرهنگ درخت کاشتن را به رسم هر سال در تقویم آموزشی مدرسه حفظ کنیم و در استقبال از بهار، این فرهنگ را به دانشآموزان یادآور شویم و آنها را برای انجام این اقدام مهم تشویق و ترغیب کنیم.»
وی در ادامه بیان کرد: «خانوادهها با توجه به شرایط مجازی جهت فرهنگسازی و احترام به طبیعت و حفظ آن، در این زمینه حتی با کاشتن و نگهداری یکگلدان این آموزش را برای فرزندانشان ملموس و عینی کنند تا مدرسه و خانه، آموزشهایی همسو و در راستای تربیت نسلی متعهد و مسئول، داشته باشند.»
آشیاعیان خاطرنشان کرد:« آموزش و انجام این اقدامات بخصوص در مقطع ابتدایی که دانشآموز به لحاظ سنی آمادگی بیشتری برای دریافت آموزشهای بنیادی و اساسی دارد، بیشتر ضرورت دارد چرا که این دانشآموز این مقطع، ضمن دریافت این آموزشها، در شکلگیری رفتار و شخصیت اجتماعی خود از آنها استفاده میکند.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه