هدف از تربیت اسلامی تادیب نفس، تصفیه روح، تهذیب عقل و تقویت جسم است

شهرری (پانا) - کارشناس قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، آموزش و پرورش را فراگیرترین نظام، پرمخاطب‌ترین دستگاه، زیربنایی‌ترین نهاد اجتماعی- فرهنگی و منشا بالقوه و بالفعل در زمینه تربیت اسلامی دانست.

کد مطلب: ۱۲۶۰۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
هدف از تربیت اسلامی تادیب نفس، تصفیه روح، تهذیب عقل و تقویت جسم است

زهرا نیک‌بخت، کارشناس مدارس قرآنی آموزش و پرورش ناحیه یک ری، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: آموزش و پرورش، به عنوان نهاد آموزشی و تربیتی کشور، نقش بسزایی در پیشبرد اهداف تربیت اسلامی و پویایی دانش‌آموزان دارد؛ بنابراین برای دستیابی هرچه بیشتر و بهتر به اهداف تربیت اسلامی شایسته است، آموزش و پرورش به روش‌های تربیتی دانش‌آموزان در مدارس، توجهی ویژه داشته باشد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم اهداف تربیت اسلامی را به خوبی محقق کنیم، در قدم اول باید روش‌های مختلف آموزشی را در این حوزه بشناسیم و در قدم بعدی با بهره‌گیری از اطلاعات بدست ‌آمده، دانش‌آموزان را با آموزه‌های اسلامی پرورش دهیم؛ برای اینکه تربیت اسلامی در مدارس به نحوی شایسته صورت بپذیرد، باید تربیت دینی دانش‌آموزان غیرمستقیم، با بهره‌گیری از بازی و فعالیت‌های فوق‌برنامه، ارائه الگو و پاسخ‌گویی مناسب به پرسش‌هایشان انجام شود.

نیک‌بخت تربیت اسلامی را پرورشی مستمر و بی‌وقفه دانست و بیان کرد: تربیت اسلامی، تربیتی است که صفات شایسته را در انسان پدیدار سازد و رذایل را از او بزداید تا از این طریق به درجه‌ای برسد که به‌حق، سزاوار کسب مقام خلافت الهی باشد.

وی تصریح کرد: هدف از تربیت اسلامی «تادیب نفس، تصفیه روح، تهذیب عقل و تقویت جسم» است تا تمامی انسان‌ها، به بندگی و پرستش خداوند روی بیاورند؛ از ‌این رو، برتری تربیت اسلامی بر دیگر مکاتب تربیتی، در آن است که این تربیت از سوی خداوندی صادر شده که منشأ تمام خوبی‌ها و کمالات است؛ با کمک گرفتن از قرآن، سنت و اصول فقه می‌توان به این نوع تربیت، دست یافت.

این کارشناس مدارس قرآنی، خانواده را اولین نهاد موثر در تربیت اسلامی دانش‌آموزان دانست و عنوان کرد: خانواده، اولین و سازنده‌ترین بستر برای پرورش اسلامی دانش‌آموزان به‌ شمار می‌رود که نقش بسزایی در به ثمر رسیدن اهداف تربیت اسلامی جامعه دانش‌آموزی بر عهده دارد؛ عامل تاثیرگذار دیگری که باید به آن توجه داشت، عوامل محیطی، به ویژه «رسانه‌ها» است؛ فضای مجازی و رسانه‌های مختلف ارتباطی، نقش عمده‌ای در تغییر افکار دانش‌آموزان در حوزه تربیت دینی و اخلاقی عهده‌دار هستند.

وی خاطرنشان کرد: اهداف اخلاقی در آموزش و پرورش، به مراتب کمتر از اهداف علمی و آموزشی پیگیری می‌شود از این رو، توجه به اصول اخلاقی-اسلامی و تربیت اسلامی، از ضروریات این نهاد حساس به شمار می‌رود؛ بنابراین برای اثربخشی بیشتر و با کیفیت‌تر تربیت اسلامی، نیاز است تا آموزش و پرورش به محوریت قرار دادن اسلام، قرآن و سیره معصومین(ع) در تمام اجزا و عناصر نظام آموزش و پرورش توجه داشته باشد و از تقدم‌بخشی تزکیه بر تعلم و گسترش تربیت دینی غافل نشود.

خبرنگار دانش‌آموز: فاطمه بختیاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار