مدیرکل آموزش و پرورش فارس:
رفع مسائل فرهنگی جامعه، نیازمند پرهیز از فعالیت گلخانهای و محدود است
محبوبیت آثار سعدی، ناشی از فطری بودن آن است
شیراز(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس، از گلستان، بوستان، مثنوی معنوی، گنجنامه و سایر آثار ادبی کشور به عنوان میراث ملموس نام برد و افزود این آثار برخاسته از فطرت انسانی و بر سرشت و فطرت بشر اشاره دارند و مفاخر ما با استخدام کلمات، انسان را به توجه به ویژگیهای فطری خود میخوانند، از این رو همه دنیا نسبت به این آثار احساس تعلق دارند و مایه افتخار است که خاستگاه این آثار بین المللی، ایران است.
فرهاد اسماعیلی امروز در آیین رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره گلستانخوانی در شیراز، با اشاره به اینکه هفت سال از اجرای طرح گلستانخوانی در این استان میگذرد، گفت: همه ما همیشه از فرهنگ و کاستیهای آن در جامعه ناله میکنیم، در حالی که در تعریف فرهنگ، به ارزشها و باورهایی که فرد از جامعه میگیرد، برمیگردد و این را میرساند که برای رسیدن به فرهنگ اجتماعی ایدهآل باید روی جامعه کار کنیم و با اقدامات گلخانهای و محدود نمیشود مسئله فرهنگ و کاستیهای آن را حل کرد.
وی با اشاره به اینکه گلستانخوانی به صورت گروهی و عمومی برای همه دانشآموزان در نظر گرفته شده است، گفت: گلستانخوانی فعالیتی چند مهارتی است از این حیث که هم فن بیان و ارائه است و هم روانخوانی و هم به عنوان حرکات نمایشی در اجرا و تئاتر و حرکات بدن و این طرح به یک نماد در کشور تبدیل شده است.
مدیرکل آموزش و پرروش فارس، با تاکید بر اینکه آموزش و تداوم این حرکت در این سالها رویدادی بوده که با اعتقاد و ایمان قلبی معاون آموزش ابتدایی و همکاران ایشان نسبت به تاثیرات این طرح ادامه یافته است، افزود: این طرح هر سال مسیر بلوغ خود را طی کرده و پختهتر و کارشناسانهتر از قبل اجرا شده است به طوریکه امروز شاهد رونمایی از نخستین نرمافزار گلستانخوانی در استان هستیم.
وی ادامه داد: این هوشمندی برگزارکنندگان این طرح بوده است که با توجه به نیاز جامعه، اقدام به تولید و طراحی این نرمافزار در فضای مجازی کردهاند.
اسماعیلی از برگزاری جشنوارههای حافظ خوانی، شاهنامهخوانی و بحث نقالی آن که در بخش تئاتری است، در سالهای اخیر توسط اداره فرهنگی هنری خبر داد و افزود: امسال سومین سال برگزاری جشنواره حافظ خوانی است و تلاش شده است تا با معرفی آثار مفاخر ادبی به دانشآموزان در راستای فرهنگ عمومی جامعه گام برداریم.
وی از مشارکت و حضور ۹ هزار معلم، ۵ هزار مدیر و معاون، ۲۵۰ هزار دانشآموز و ۵۰۰ هزار اولیا در این طرح خبر داد و افزود: این میزان مشارکت ما را نسبت به فرهنگ و هنر امیدوار میکند.
طرح گلستانخوانی، شاهبیت فعالیتهای آموزش ابتدایی است
علی عسکر جمشیدی، معاون پیشین آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس و آغازگر طرح گلستانخوانی در استان، نیز در این جلسه با بیان اینکه برنامههای مختلفی در این سالها در آموزش ابتدایی انجام شده است، گفت: گلستانخوانی شاهبیت تمام فعالیتها است چرا که تمام اهداف تربیتی سایر فعالیتها را در بردارد.
وی راز موفقیت گلستانخوانی را نفوذ آن در دل مخاطبان عنوان کرد و افزود: این طرح در دل دانشآموزان، اولیا و مربیان و معلمان نفوذ کرد و توانست جایگاه خود را در استان و کشور بیابد و از این نظر خدمت بزرگی هم به جامعه دانشآموزی، هم به سعدی و هم ادبیادت فارسی شد.
جمشیدی ادامه داد: امیدواریم این برنامه محرکی برای تمام آموزگاران و معلمان باشد و بتوانند از این طریق زوایای پنهان این آثار را برای مردم بازگو کنند.
وی بیان کرد: برای ماندگاری کارها باید نسخه تکی از خود ارائه بدهیم و به دنبال کارهای جدید و تاثیرگذار باشیم و گلستانخوانی نمونهای از فعالیتهای ماندگار و اثربخش است.
برای دریافت نرمافزار گلستانخوانی ویژه پایه چهارم ابتدایی ، پایه پنجم و پایه ششم ابتدایی میتوانید بر روی پایه مورد نظر کلیک کنید.
ارسال دیدگاه