اما و اگرهای بازگشایی حضوری مدارس

شیراز(پانا) - بعد از گذشت بیش از 20 ماه از شیوع بیماری کرونا و آموزش مجازی، در سال تحصیلی جدید در پی واکسیناسیون عمومی دانش‌آموزان و معلمان، زمزمه‌های بازگشایی حضوری مدارس به گوش می‌رسد؛ بحثی که متفاوت از سال گذشته، علاوه بر اولیا، مدرسه و مسوولان آموزش و پرورش، اکنون به مطالبه بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۲۲۷۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
اما و اگرهای بازگشایی حضوری مدارس

در همین راستا، به دنبال دلایل ضرورت بازگشایی مدارس و شنیدن نظرات مخالف و موافق بازگشایی حضوری مدارس در پانا به سراغ جمعی از اولیا، معلمان و دانش‌آموزان و مسوولان آموزش و پرورش رفتیم، دانش‌آموزان نظرات و دلایل مختلفی برای حضوری شدن کلاس‌های درس داشتند، به طوریکه نگین محبی، دانش‌آموز پشت کنکوری به مشکلات تدریس آنلاین ‌پرداخت و به پانا گفت:«در کلاس‌های حضوری امکان رفع اشکال با دبیران را داشتیم، اما در بستر مجازی نمی‌توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم و یقیناً پرسش در فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای رفع اشکالات حضوری باشد.»

مهشید نصیری، دانش آموز کلاس هفتم در خصوص مزایای تدریس آنلاین عنوان کرد:«در آموزش آنلاین مهم نیست که کجا و در چه شرایطی قرار داشته باشیم، به لطف یادگیری آنلاین می‌توانیم هر کجا که هستیم در کلاس حاضر شویم و درس بخوانیم.»

همچنین ستایش فرجام، دانش‌آموز کلاس چهارم نیز که موافق آموزش آنلاین است، اظهار کرد:« از آن جایی که آموزش آنلاین به صورت فردی انجام می شود، در نتیجه کم‌تر پیش می‌آید که موضوعی حواسمان را از کلاس پرت کند و از مبحث عقب بمانیم.»

اما ثنا خدامرادی، که در پایه سوم تحصیل می‌کند به تفاوت تدریس آنلاین و حضوری اشاره کرد و گفت:«زمانی که به صورت حضوری آموزش‌ می دیدیم، در زمان‌های استراحت به همراه دوستان و هم سن و سالان خود بازی می‌کردیم و تحرک داشتیم، اما در آموزش مجازی زمان استراحت را هم با گوشی می‌گذرانیم و کمتر تحرک داریم.»

تقویت مهارت‌های استفاده از تکنولوژی در آموزش مجازی

والدین نیز نظرات متفاوتی داشتند و به نکات جالبی در رد و یا تایید حضوری شدن مدارس اشاره کردند، مژگان دبیری، مادر مریم، دانش‌آموز پایه دوازدهم با حضور در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه امسال دانش‌آموز وی باید خود را برای بزرگ‌ترین رقابت آموزشی کشور، یعنی کنکور آماده کند، گفت:«در چنین شرایطی والدین باید با کنترل استرس و آرامش خود و فرزندشان، فشار روانی کنکور را که با وجود شرایط کرونایی دو برابر نیز شده است کمتر کنند و صحبت از حضوری شدن مدارس، استرس‌ها را بیشتر می‌کند.»

وی ادامه داد:«با مجازی شدن آموزش‌ها و برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین، دانش‌آموزان به لحاظ دسترسی و برقراری ارتباط با افراد مختلف در زمینه درسی و عضویت در انجمن‌ها و سایت‌ها و همچنین پیوستن به گروه‌های مختلف آموزشی و سمینارهای اساتید برتر در شبکه‌های اجتماعی، از آموزش آنلاین راضی هستند و در این شرایط به نظر می‌رسد بازگشایی حضوری بر استرس آنان می‌افزاید.»

زهرا گندمی، مادر رقیه مرادی، دانش‌آموز کلاس هشتم، در رابطه با تحصیل فرزند خود در کلاس مجازی گفت: «کلاس‌های آنلاین نه تنها به دانش‌آموزان یاد می‌دهد که تکالیفشان را به موقع انجام و ارائه دهند، بلکه مهارت استفاده از تکنولوژی را درآن‌ها افزایش داده است.»

سمیه توکلی، مادر نیما که در مقطع ابتدایی و پایه سوم مشغول تحصیل است، گفت:«در آموزش حضوری معمولا، دانش‌آموزان از سوی آموزگار برای پیشرفت درسی تشویق می شوند و هدیه دریافت می‌کنند، که با گسترش آموزش آنلاین و تشکیل مدرسه مجازی، این وظیفه بر عهده خانواده‌ها است که این سیستم تشویقی را در خانه ایجاد کنند تا باعث انگیزه و پشتکار کودکان شود و حال اگر خانواده‌ای از این موضوع غفلت کند ممکن است فرایند یادگیری را برای دانش‌آموز خود سخت‌تر کنند.»

وی که نسبتا با هر دو آموزش آنلاین و حضوری موافق است، افزود:« از مزایای آموزش آنلاین می‌توان به تدریس با تصاویر جذاب، فونت‌های خوانا، فیلم‌ها و کلیپ‌های متنوع، انیمیشن‌‎‌ها اشاره کرد که باعث یادگیری سریع‌تر و بهتر دانش‌آموزان می‌شود.»

از کمبود امکانات آموزشی تا سرعت اینترنت در آموزش مجازی

معصومه کشتکار، مادر علیرضا دانش‌آموز کلاس نهم، که از سرعت اینترنت و مشکلات قطع شدن ارتباط اینترنتی در کلاس‌های آنلاین شاکی است، به پانا گفت: آموزش مجازی در دوران کرونا مشکلاتی همچون عدم دسترسی به اینترنت برای دانش‌آموزان، نداشتن گوشی هوشمند و ضعیف بودن سرعت اینترنت در زمان تدریس را به همراه داشته است و از این بابت دانش‌آموزان همچنان درگیر مشکلات تدریس و آموزش آنلاین هستند.

سمیه نامداری مادر ماهان، دانش‌آموز پایه هفتم، نیز در خصوص مشکلات آموزش مجازی افزود: در مقطع ابتدایی تعداد معلمان برای تمامی دروس یک نفر است ولی در دوره متوسطه مواجه شدن با چندین دبیر برای هر درس، دانش‌آموز را در ابتدا سردرگم می‌کند و درکلاس مجازی، سازگاری با شرایط جدید آموزشی و پذیرش چندین معلم برای هر درس برای اکثر دانش‌آموزان دشوار است و باعث سردرگمی و گاهی افت تحصیلی دانش‌آموز نیز می‌شود.

واکسیناسیون دانش‌آموزان، نگرانی والدین از بازگشایی مدارس را کاهش داده است

طاهره اسکندری، مادر یک دانش‌آموز پایه یازدهم در ادامه این گفت و گو با تاکید بر اینکه در صورت واکسیناسیون تمام دانش‌آموزان، نگرانی من به عنوان مادر از سلامت فرزندم تا حدی برطرف می‌شود و با حضور فرزندم در مدرسه مخالفتی نخواهم داشت، گفت:«خانه‌نشینی دانش‌آموزان آسیب‌های زیادی را همچون پرخاشگری و افسردگی برای دانش‌آموزان به وجود آورده است، درحالیکه مدرسه علاوه بر محیط آموزشی، فضایی برای تحرک و تخلیه انرژی نوجوانان است و از بروز بسیاری مشکلات می‌کاهد.»

وی ادامه داد:«بازگشایی مدارس می‌تواند در جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و پرخاشگری و افسردگی که در این مدت بسیاری از خانواده‌ها آن را تجربه کرده‌اند، موثر باشد.»

فاطمه ادیب پور، دبیر ریاضی یکی از مدارس آموزش و پرورش ناحیه ۴ شیراز نیز با تاکید بر ضرورت بازگشایی مدارس، گفت:« امیدواریم شرایط برای حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود.»

دانش‌آموزان، خواهان بازگشایی حضوری مدارس هستند

این دبیر که سابقه ۲۰ سال خدمت آموزشی دارد، ادامه داد:«هم اکنون بازگشایی حضوری مدارس برای خود دانش‌آموزان نیز به یک مطالبه تبدیل شده و بسیاری از آنان به دلیل دور شدن از محیط‌های دوستانه و همسالان خود، خواهان برگزاری حضوری کلاس‌ها هستند.»

ادیب‌پور، تقویت ارتباط بین اولیا و معلمان را از مزیت‌های آموزش مجازی نام برد و گفت:«به دلیل کم‌تحرکی و دوری از گروه همسالان، اکثر دانش‌آموزان فاقد شادابی هستند و بعضا از برقراری ارتباط اجتماعی مناسب نیز ناتوان هستند.»

وی عدم مشاهده چهره دانش‌آموزان توسط معلمان، کاهش ساعت کلاس‌های مجازی، دشواری‌های بررسی تکالیف دانش‌آموزان، عدم اطمینان از حضور فیزیکی دانش‌آموزان در کلاس و معضلات دانش‌آموزان در اتصال به اینترنت و حضور در کلاس‌های مجازی را از جمله مشکلات آموزش مجازی برشمرد.

ادیب پور با بیان اینکه تولید محتوا و آماده کردن مطالب برای تدریس در کلاس‌های مجازی وقت زیادی را از معلمان می‌گیرد، گفت:« معلمان در آموزش مجازی زمان بعد از ظهر خود را وقف تولید محتوا و بررسی تکالیف دانش‌آموزان می‌کنند و اعضای خانواده آنان نیز درگیر مشکلات و فضای کاری معلمان هستند در حالیکه در آموزش حضوری همه فعالیت‌ها و ارتباط با دانش‌آموز محدود به کلاس درس بود و کمتر به محیط خانه کشیده می‌شد.»

خانه نشینی، سلامت روانی فرزندان را تهدید می‌کند

وی با اشاره به اینکه فرزند او نیز پایه هفتم است و به عنوان یک مادر نگرانی‌های مادران در آموزش مجازی را درک می‌کند، گفت:«کم تحرکی، بروز مشکلات چاقی، عدم ارتباط با دوستان و گذراندن وقت بسیار در فضای مجازی و منزوی شدن و مشکلات روحی و روانی از معایب عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس است.»

ادیب پور افزود:«قطعا همه مادران و والدین نگران سلامت جسمی دانش‌آموزان در دوران کرونا هستند، اما باید به مشکلات روحی آنان نیز توجه شود و بازگشایی حضوری مدارس، می‌تواند از مشکلات روحی آنان بکاهد.»

پس از شنیدن نظرات اولیا، دانش‌آموزان و معلمان به سراغ معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس رفتیم؛ رسول قانونی در گفت‌وگو با پانا با تاکید بر ضرورت بازگشایی مدارس، گفت:«آموزش و پرورش استان شرایط خوبی را برای حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم کرده است.»

فرایند اصلی یادگیری و تعلیم و تربیت، در آموزش حضوری محقق می‌شود

وی با اشاره به مشکلات آموزش مجازی، افزود:«بی‌تحرکی و کم‌تحرکی در این سبک زندگی، سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و سبب کاهش یادگیری دانش‌آموزان نیز شده است.»

قانونی، با بیان اینکه امکان تحقق کارکردهای تربیتی در مدرسه فقط با حضور دانش‌آموزان فراهم است، گفت: «آموزش در فضای مجازی، تنها بخشی از رشد علمی دانش‌آموز را تشکیل می‌دهد و فرایند اصلی یادگیری و تعلیم و تربیت برای رشد دانش‌آموزان، در تعاملات کیفیِ حضوری، دنبال می‌شود.»

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به کارکردهای متفاوت و مختلف مدرسه و نقش تربیتی مدارس به عنوان مهم ترین کارکرد، گفت:«فضای مجازی نتوانسته است تعامل معلمان با دانش‌آموزان آن گونه که در مدارس به صورت حضوری دنبال می‌شود را محقق کند و قطعا با حضور دانش‌آموزان این مشکل برطرف خواهد شد.»

قانونی ادامه داد:«آموزش و پرورش در ١٨ ماه اخیر با بسته‌های مختلف آموزشی، شرایط و الگوهایی را تعریف کرد که در استان فارس هیچ دانش‌آموزی از پوشش تحصیلی دور نماند و رابطه‌اش با امر آموزش قطع نشود.»

وی شرایط و کارکردهای تربیتی را مهم ترین رسالت و اهداف نظام تعلیم و تربیت برشمرد و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم دانش‌آموزان را در ترازی که سند تحول بنیادین از آن نام برده می‌شود برسانیم، گفت: «تحقق رسالت تربیتی نظام تعلیم و تربیت، با حضور دانش‌آموزان و با توجه به الگوهایی که برای بازگشایی مدارس تعریف شده، می‌تواند تحقق پیدا کند.»

قانونی اظهار کرد:«تضمین سلامتی دانش‌آموزان اولویت ما در فرایند بازگشایی حضوری مدارس است و در این خصوص تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر از بازگشایی مدارس برای مقطع متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول از اول آذر ماه داده است و گفته شده برای مقطع ابتدایی نیز به زودی تصمیم‌گیری می‌شود.

گزارش: سیده مریم ترابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار