معاون پرورشی مدرسه استعداد درخشان شهید بهشتی آموزش و پرورش رودهن:

برگزاری مسابقات قرآنی مدارس استعداد درخشان سمپاد

رودهن(پانا)- شرکت در مسابقات بیست و ششمین کنگره قرآن کریم، دانش‌آموزان را از چند جهت رشد می‌دهد، هم آنان را با مفاهیم قرآن و هم با قالب‌های تولید محتوای الکترونیک آشنا و نیز ذهن آنان را هنری می کند.

کد مطلب: ۱۲۰۲۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مسابقات قرآنی مدارس استعداد درخشان سمپاد

رضا زیارتی معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش مدرسه استعداد درخشان شهید بهشتی آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا کلامش را با حدیثی از مولای متقیان امام علی(ع) آغاز کرد و گفت: «ایشان می‌فرمایند،«وَ تَعْلَمُوا القُرآنَ فَإنَّهُ أحْسَنُ الحَدیثِ وَ تَفَقِّهُوا فیهِ فَإنَّهُ رَبیعُ الْقُلُوبِ وَاسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإنَّهُ شِفاءُالصُّدُورِ(۱۷)؛ قرآن را فراگیرید، زیرا قرآن بهترین حرف نو است و در آن اندیشه عمیق کنید، زیرا آن بهار قلب‌هاست و به وسیله نور آن شفا گیرید، زیرا آن شفای سینه‌هاست.» نهج البلاغه،خطبه ۱۱۰.»

او افزود: «با عنایت به اهمیت قرآن در زندگی دانش‌آموزان و لزوم آشنایی آنها با قرآن، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هر ساله در قالب کنگره سراسری، دانش‌آموزان را در به رقابت در حوزه‌های مختلف قرآنی فرا می‌خواند. امسال در تابستان ۱۴۰۰ با بیست و ششمین کنگره سراسری قرآن کریم رو به رو هستیم که در حال برگزاری است.»

او به هدف برگزاری مسابقه قرآنی اشاره کرد و گفت: «هدف اصلی از برگزاری این کنگره، بسترسازی مناسب جهت انس دانش‌آموزان با قرآن و نیز افزایش علاقه مندی دانش‌آموزان به قرآن که کتاب آسمانی و هدایت ما انسان‌ها است.ر

زیارتی بیان کرد: «توسعه و ترویج قرائت، حفظ، تدبر و تفسیر و استفاده و بهره مندی از دستورات قرآن کریم در زندگی و اعتلای اخلاق و ایمان و بصیرت دینی دانش‌آموزان از جمله اهداف برگزاری این کنگره دانست. این مسابقه ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر محصل در مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان سراسر کشور در دوره متوسطه اول و دوم است که می‌توانند در رشته‌های مختلف این کنگره شرکت کنند و به رقابت با دوستان خود بپردازند. برگزاری بیست و ششمین کنگره سراسری کشور در چهار رشته قرائت، حفظ، حفظ ویژه و مفاهیم برگزار می‌شود و دانش‌آموزان را در یکی از این رشته‌ها دعوت می‌کند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش مدرسه استعداد درخشان شهید بهشتی آموزش و پرورش رودهن تصریح کرد: «رشته‌های قرائت، حفظ و حفظ ویژه در سه مرحله مدرسه، استانی و کشوری برگزار می‌شود، اما رشته مفاهیم مرحله مدرسه ندارد وبه طور متمرکز دارای مراحل استانی و دو مرحله کشوری یعنی مرحله یک و مرحله دو کشوری است.تفاوت دو رشته حفظ و حفظ ویژه این است که در رشته حفظ تنها به حفظ بخش‌های مشخص شده از قرآن یا سوره‌های کوچک قرآن را حفظ می‌کنند، مثلا در مرحله مدرس دانش‌آموزان متوسطه اول در بیست و ششمین کنگره سراسری قرآن ‌کریم ۴۸ آیه اول سوره مبارکه بقره و یا سوره‌هایی مثل نبا، نازعات، عبس و تکویر را حفظ می‌کنند؛ اما حفظ ویژه، جز به جز قرآن است. برای مثال دانش‌آموزان متوسطه اول در حفظ ویژه باید پنج جز پیوسته را حفظ باشند.»

او در خصوص رشته قرائت گفت: «شرکت کنندگان در رشته قرائت باید نکات تجویدی، صوت و لحن به صورت مجلسی و جلسه‌ای را رعایت کنند که بعد از موفقیت در مرحله مدرسه وارد مرحله استانی و بعد کشوری می‌شوند. رشته مفاهیم به منظور آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با مباحث ترجمه، تفسیر و مفاهیم کاربردی قرآن کریم که بتوانند از قرآن کریم در زندگی خود بهره مند شده و استفاده کنند، راه‌اندازی شده است. رویکرد هنری و زیبایی که به این بخش اختصاص داده شده، این رویکرد با تلفیق هنر با تدبر در قرآن، پژوهش محور بودن مسابقه مفاهیم و ارائه محتوای مسابقه مفاهیم به صورت کلیپ همراه است و دانش‌آموزان این امکان را دارند که به صورت فردی و یا گروهی تا حداکثر سه نفر در این رشته مشارکت کنند که خارج از مسابقه کنگره، دانش آموزان به نوعی آموزش می بینند که چگونه کلیپ، پاکدست و سایر محتوا ها را در حوزه‌های مختلف تحصیلی درست کنند.ر

زیارتی به نحوه اجرای مسابقه اشاره کرد و گفت: «علاقه مندان شرکت در این رشته ابتدا وارد سایت سمپاد می‌شوند،سپس با مشاهده دو کلیپ با موضوعات خودباوری در قرآن و تمدن سازی در قرآن بنا بر علاقه مندی و توانمندی به اختیار خود موضوعی را انتخاب و سوالات طرح شده در کلیپ را مبنای پژوهش خود قرار می‌دهند و بعد از ایده‌پردازی و کارهای پژوهشی، نتایج کار خود را در قالب یک‌اثر هنری اعم از ساخت کلیپ، تصویرسازی، تهیه پاکدست و یا طراحی اینفوگرام را به کنگره ارائه می‌دهند. این روش دانش‌آموزان را از چند جهت رشد می‌دهد هم آنان را با مفاهیم قرآن و هم با قالب‌های تولید محتوای الکترونیک آشنا و ذهن آنان را هنری می‌کند. تمام این برنامه‌ها در راستای آشنایی دانش‌آموزان با بحث قرائت، حفظ قرآن و مفاهیم آن است و امیدواریم همه ما بتوانیم در این ایام عید قربان تا عید غدیر از فیوضات و برکات قرآن کریم بیشتر بهره ببریم و مورد توجه و عنایت وجود مقدس علی ابن ابیطالب( ع) نیز قرار بگیریم.»

خبرنگاردانش‌آموز: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار