معلم بیدارگر و هدایت گر یک جامعه است
تهران (پانا) - مهمترین و کاربردی ترین عامل موفقیت در آموزش، ارتباط گرفتن با دانش آموزان است، خصوصا در این برهه که مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم در اثر بیماری کرونا، فشارهای زیادی به آنها وارد کرده و به نوعی دانش آموزان را دچار افت تحصیل، افت روحیه، افت سلامتی و... کرده است.
مریم اعلائیان؛ سرگروه درس تفکر و سبک زندگی و معلم دبیرستان شهدای اطلاعات منطقه ۱۵، از دانش آموختگان تربیت معلم و دارای ۲۴ سال سابقه کار در تدریس با شیوه های نوین و خلاقانه همواره در سطح استانی و کشوری خوش درخشیده؛ این معلم توانمند و با تفکر چهار سال متوالی در جشنواره های تدریس، رتبه اول کشوری را کسب کرد و امسال نیز به عنوان سرگروه برتر استان معرفی شد. همچنین تدریس های وی در شبکه های ملی و پیام رسان شاد به صورت آنلاین بارگذاری شده و ادامه دارد.
اعلائیان در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «طی تجربه ۲۴ سال تدریس، آموختم مهمترین و کاربردی ترین عامل موفقیت در آموزش، ارتباط گرفتن با دانش آموزان است، خصوصا در این برهه که ارتباط چهره به چهره میسر نیست و مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی مردم در اثر بیماری کرونا، فشارهای زیادی به آنها وارد کرده و به نوعی دانش آموزان را دچار افت تحصیل، افت روحیه، افت سلامتی و... کرده است، در واقع بخش مهمی از این افت های پی در پی در زمینه های گوناگون تحصیلی، اخلاقی و... مربوط به بعد پرورشی و تربیتی و ارتباطی با دانش آموزان است.»
وی در ادامه افزود: «با وجود مشکلات زیادی که این بیماری در سطح جامعه و در ابعاد مختلف اجاد کرد اما معلمین با عشق و با تمام وجود همراه دانش آموزان و در کنار خانواده ها ایستادند و به صورت جهادی از کمترین امکانات موجود بیشترین بهره برداری را داشتند و بعضی از این عزیزان علاوه بر آموزش دادن، در طول روز ساعت ها وقت خود را صرف یادگیری و گرفتن آموزش های لازم برای ارائه بهتر دروس می کردند.»
اعلاییان اظهار کرد: «یکی از عواملی که برخی دانش آموزان و حتی بعضی از معلمان دیرتر با این فضا مانوس شدند و گاهی با مشکلاتی روبرو شدند، نبود زیرساخت های کافی و نهادینه نکردن فرهنگ استفاده درست از فضاهای مجازی بود و به نوعی رها کردن دانش آموز در بستری ناشناخته برای آنها بود، که البته با درایت و توانمندی و مدیریت صحیح در بخش های مختلف آموزش و پرورش این آسیب به حداقل رسید.»
اعلائیان ادامه داد: «منطقه ۱۵ از مناطق پرجمعیت با حدود صدهزار دانش آموز و با بافت فرهنگی گوناگون و حضور اتباع در این منطقه، آن را مقداری متمایزتر می کند؛ از جمله مشکلاتی که برخی از دانش آموزان این منطقه و مناطق محروم با آن مواجه بوده و هستند؛ وضعیت نامناسب اقتصادی و نداشتن گوشی یا تبلت مناسب برای حضور فضاهای مجازی است و بعضا عدم توانایی استفاده از این گونه فضاها و موارد دیگر که در سال گذشته با آنها مواجه بودیم.»
در ادامه اعلائیان طی درخواستی از اولیا، عنوان کرد: «با توجه به گسترش این بیماری و مشکلات متعدد و مختلف والدین و دانش آموزان، توصیه می کنم؛ در این شرایط اولیا به عنوان یک بازوی آموزشی و پرورشی در کنار آموزش و پرورش ایفای نقش کنند و با آرامش، منطق، صمیمیت به بچه های خود انگیزه و امید بدهند و در کنار آنها بیش از قبل نقش حمایتی خود را ایفا کنند تا با کمک و همیاری هم این بحران را پشت سر بگذاریم.»
وی در پایان افزود: «آرزو میکنم بیماری منحوس کرونا که موجب اختلال نظم در امورات شده، هرچه سریعتر در سرتاسر جهان به پایان برسد و مجددا از تلاش های شبانه روزی معلمان که در این شرایط، چند برابر گذشته و روزهای حضورشان در مدرسه، فعالیت می کنند، تشکر و قدردانی میکنم.»
ارسال دیدگاه