حافظه محوری، دانش آموز را در ورود به جامعه دچار دوگانگی می کند
تهران (پانا) - نائب رئیس دوم مجلس دانش آموزی معتقد است نظام تعلیم و تربیت در ارائه دروس، مسیر حافظه محوری را در پیش گرفته است در حالی که این شیوه، دانش آموز را در بدو ورود به جامعه و اجتماع، دچار دوگانگی و سردرگمی میکند و حافظه محوری دانش آموزی تک بعدی تربیت می کند که نمی تواند با هویت خود کنار بیاید.
![حافظه محوری، دانش آموز را در ورود به جامعه دچار دوگانگی می کند](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTIwMDY2Nh1q/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHr37SoWu3vLMsAIKXaKdntA,,/MTIwMDY2Nh1q.jpg)
میثم ویسی؛ نائب رئیس دوم مجلس دانش آموزی در جلسه ای که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر و معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: مهارت محوری در مدارس ما در عصری که مهارت کسب و کار، زندگی، مدیریت خانواده، رسانه و نظایر آن بیشتر نیاز جامعه و دانش آموزان است ما فقط به چاپ کتبی در این مباحث اکتفا کرده ایم که تدریس هم نمی شوند.
وی در ادامه افزود: نظام تعلیم و تربیت مان در دروسش مسیر حافظه محوری را در پیش گرفته است در حالی که این شیوه دانش آموز را در بدو ورود به جامعه و اجتماع دچار دوگانگی و سردرگمی میکند. حافظه محوری کتب و تدریس، صرفا دانش آموزی تک بعدی بار می آورد که نمی تواند با هویت خود کنار بیاید.
اما با توجه به تربیت اقتصادی و حرفه ای دانش آموزان که یکی از شش ساحت سند تحول بنیادین است و به گفته فصل هفتم سند تحول بنیادین، دانش آموز می بایست دارای حداقل یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال باشد به گونه ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت در هر مرحله ای توانایی تامین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد.
میثم ویسی در ادامه گفت: می توان با توجه به مهارت محوری در قالب کتب درسی همچون کارآفرینی و مدیریت و سبک زندگی و ... در رشته های نظری در تحقق این امر گامی مثبت برداشت و اما در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، با توجه به اینکه این مدارس از ظرفیت و پتانسیل های خوبی در حوزه مهارت محوری و کارآفرینی برخوردارند و می توان از این ظرفیت در جهت اقتصاد محور کردن هنرستان ها و ایجاد خودکفایی میان هنرجویان باعث تحقق این امر از فصل هفتم سند تحول شد که می گوید: تنظیم و اجرایی برنامه جامع کارآفرینی و مهارت محوری برای تمام دوره های تحصیلی به ویژه دانش آموزان متوسطه، در برنامه آموزشی لحاظ شود و اختصاص حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد از برنامه آموزشی به آموزش حرفه ها، هنرها، نیاز ها و تقویت هویت اسلامی_ ایرانی دانش آموزان در چارچوب ایجاد کارآمدی و تقویت ملی انجام شود.
و همچنین، توجه ویژه به طرح ها و بسته های تحولی وزارت آموزش و پرورش اعم از ایران مهارت، هر دانش آموز حداقل یک مهارت در صورت عملیاتی شدن بیش از پیش شاهد رخداد های بزرگی در حوزه مهارت محوری در مدارس خواهیم بود و سبب شکوفایی آینده سازانی می شود که ایران اسلامی را در سال های نه چندان دور خواهند ساخت.
*خبرنگار دانش آموز پانا، مبینا سبزه علی
ارسال دیدگاه