معاون اسبق سازمان برنامه وبودجه در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

فروش اوراق بهادار برای مهار نقدینگی/دولت اسکناس بدون پشتوانه چاپ نکند

خبرگزاری پانا: پروفسور حسین باهر معتقد است با توجه به اعتمادی که اکنون مردم به دولت آینده دارند می توان نقدینگی را از طریق فروش ارواق بهادار و سهام و تضمین سود آنها مهار کرد.

کد مطلب: ۹۸۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد

حسین باهر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، درباره چگونگی مهار نقدینگی در کشور، اظهار کرد: دادن سهام، اوراق بهادار و اوراق قرضه به مردم یکی از بهترین شیوه های جمع کردن پول های سرگردان و واگذاری آن به موسسات و شرکت های تولیدی است که ایجاد شغل می کنند.

معاون اسبق وزارت برنامه و بودجه با اشاره به نتیجه مطلوب انتخابات افزود: با توجه به اعتمادی که اکنون مردم به دولت آینده دارند می توان از آن به عنوان یک فرصت برای جمع آوری پول های سرگردان در جهت تولید و اشتغال استفاده کرد البته بهترین شیوه در گام نخست ارایه اوراق بهادار و سهام و تضمین سود حداقلی آن توسط دولت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین گامی که دولت آینده می تواند در جهت مهار نقدینگی و تورم ناشی از آن بردارد ادامه و ترمیم برنامه خصوصی سازی است چرا که این طرح در برهه ای از زمان به «خصوصی بازی» تبدیل شده بود؛ اکنون دولت می تواند با واگذاری بخشی از امکانات خود به بخش خصوصی امکان تخصیص نقدینگی آنها را به تولید و اشتغال فراهم کرده و از سرازیر شدن پول به سمت دلالی پیشگیری کند.

باهر تصریح کرد: تاسیس شرکت های ملی-دولتی می تواند سومین گام مثبت دولت برای مهار نقدینگی باشد چرا که دولت با در اختیار گذاشتن مقداری از امکانات خود به حذب سرمایه های سرگردان می پردازد؛ به عنوان مثال می توان به پروژه مسکن مهر اشاره کرد دولت می تواند با در اختیار گذاشتن زمین به انبوه سازان زمینه سرازیر شدن سرمایه بخش خصوصی به بخش مسکن را فراهم کند و در نهایت از بهره آن به صورت مشترک استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به معضل تامین مسکن گفت: تامین مسکن یکی معضلات بزرگ خانوارهاست چرا که اکنون کمتر کسی توان خرید خانه را دارد؛ دولت می تواند از طریق اخذ پیش پرداخت که برای اقشار کم درآمد قابل پرداخت باشد و دادن آن به بخش خصوصی به ساخت خانه های استیجاری بپردازد.

وی ادامه داد: البته اجاره این خانه ها می تواند به شرط تملیک نیز باشد؛ این کار را دولت جدید به محض در دست گرفتن امور می تواند انجام دهد.

جلوگیری از چاپ اسکناس های بدون پشتوانه

پروفسور باهر با بیان اینکه چاپ اسکناس موجبات افزایش نقدینگی و تورم را فراهم می کند اظهار کرد: متاسفانه در دولت کنونی و البته دولت های قبلی اسکناس بدون پشتوانه چاپ و در اختیار مردم قرار گرفت؛ انتظار می رود که دولت برای کاهش نقدینگی از چاپ اسکناس بدون پشتوانه خودداری کند.

دبیر کل آکادمی مدیریت ایران فرایند مهار نقدینگی در کشور را معطوف به سه دوره دانست و گفت: دولت آینده می تواند با سه برنامه فوری، میان مدت و بلند مدت موفق به مهار تورم شود؛ نخست آنکه با استفاده از اعتماد مردم پول های سرگردان را در جهت تولید و اشتغال جمع کند، دولت در گام دوم یا همان برنامه میان مدت می تواند به احیای سازمان برنامه و بودجه و برنامه بپردازد و از پراکندگی برنامه ریزی های اقتصادی بپرهیزد.

وی افزود: اعتمادسازی در فضای بین المللی برای جذب سرمایه های خارجی و بخش خصوصی سومین گام مهم دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی است که می تواند از بدو تشکیل آن را دنبال کند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار