۱۷.۵ درصد دانش‌آموزان متوسطه مازندران در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند

ساری (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه گرایش به رشته ریاضیات در کشور ۱۱ درصد است، گفت: «۱۷.۵ درصد دانش‌آموزان متوسطه مازندران در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند.»

کد مطلب: ۸۴۲۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
17.5 درصد دانش‌آموزان متوسطه مازندران در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند

اسفندیار نظری در شانزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران که در بابلسر در حال برگزاری است، اظهار کرد: «هیچ دانسته‌ی بشر را نمی‌توان علم نامید مگر اینکه از طریق ریاضیات توضیح داده شده و ثابت شود.»

او ریاضیات را به عنوان درسی اصلی که داشتن درک درست از آن در آینده تحصیلی دانش‌آموزان و پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد دانست و افزود: «نتیجه تحقیقات اخیر نشانگر افت درس ریاضی در مقاطع متوسطه اول و دوم است که دلیل آن این است که دانش‌آموزان ریاضی را درک نمی‌کنند و با آن نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند.»

این مسئول با بیان اینکه وظیفه نظام آموزشی این است که فرایند یادگیری ریاضیات را تسهیل و عمومی کند، اظهار کرد: «عمومی کردن ریاضیات نه به معنای آموزش و تدریس ریاضی در سطوح مختلف بلکه به معنای اینکه افراد بتوانند نظم درستی به افکارشان بدهند.»

نظری از برگزاری المپیاد ریاضی، جشنواره لذت ریاضیات، جشنواره برتر تدریس در مازندران خبر داد و افزود: «از سال ۹۲ تا سال گذشته هشت دوره جشنواره خلاقیت‌های علمی پژوهشی لکوکاپ در استان برگزار شد.»

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه تحول اساسی و پایدار در هر جامعه در گرو متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است، خاطرنشان کرد: «محور اصلی تحول و توسعه ی تعلیم و تربیت، بهبود کیفیت کار معلم، شناخت و ویژگی های آن ها است.»

او با بیان اینکه معلمان به عنوان پایه گذاران اندیشه های علمی، مبلغان ارزش ها و مسئولیت های اجتماعی به کودکان ما هستند، تصریح کرد: «معلمان حرف اول را در تربیت نیروی انسانی می زنند و هیچ حرفه ای همچون شغل معلمی تأثیر موثری در جوامع ندارد.»

نظری به بحث کیفیت آموزشی اشاره کرده و آنرا معلول عواملی همچون کارکردها و فعالیت های مدرسه از قبیل فرآیند یاددهی، یادگیری دانش آموزان، معلمان و دست اندرکاران آموزشی، دانش آموزان و مخاطبین، امکانات و تجهیزات آموزشی، محیط برانگیزاننده از نظر فکری و وجود حداقل شرایط لازم جهت اجرای فعالیت های آموزشی دانست.

این مسئول با بیان اینکه ریاضیات شامل ارتباطات ریاضی با زندگی روزمره، سایر علوم و کاربردهایی در زندگی علمی آینده دانش‌آموز است، ابراز کرد: «ریاضیات یک درس اصلی است که داشتن درک درست از آن در آینده ی تحصیلی دانش آموزان و طبعا پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد.»

او ادامه داد: «بنابراین در برنامه درسی و آموزشی برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم از قبیل هنر، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و... باید مد نظر قرار گیرد. در صورتی که این موارد در آموزش دیده نشود این سئوال همیشه در ذهن دانش آموزان باقی می ماند که به چه دلیل باید ریاضی خواند؟ و ریاضی به چه درد می خورد؟»

معاون آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه نقش علوم ریاضی در تمدن در طول قرن های متمادی از اهمیت محوری برخوردار بوده است، اظهار کرد: «روند فعلی به سوی اقتصاد جهانی و جامعه دانش محور، اطلاعات و فناوری های بدیع را به طور فزآینده ای وابسته به تحقیقات علمی ساخته است که توسط ریاضیات هدایت می شوند.»

نظری با بیان اینکه امروزه علوم ریاضی شامل آمار و محاسبات به عنوان بخش جدایی ناپذیر از پیشرفت فناوری پذیرفته شده اند، بیان کرد: «امروزه پژوهش در ریاضیات نه تنها مسئول ادامه خلق زبانی است که به طور جهانی اجازه درک انواع مختلف پدیده های عمیق را به ما می دهد بلکه برای تأمین ارتباط بین ریاضیات محض و کاربردهای آن در خدمت به جامعه به کار می‌رود.»

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در دنیای سریع و پرشتاب تغییرات قرار داریم، یادآور شد: «برای اینکه بتوانیم با این دنیا که دنیای دانش آموزان و فرزندان نیز هست همراه و هماهنگ شویم، باید زمینه هایی ایجاد کنیم تا توسعه و ظرفیت یادگیری فردی و جمعی یک راه حل برای این مسئله باشد.»

او با بیان اینکه آموزش صحیح ریاضی یعنی آموزش صحیح همه علوم، گفت: «وظیفه نظام آموزشی این است که فرآیند یادگیری ریاضیات را تسهیل کند. از این رو عمومی کردن ریاضیات نه به معنای تدریس و آموزش ریاضی در سطوح مختلف بلکه به معنای این است که افراد بتوانند نظمی به افکارشان بدهند.»

نظری سه حیطه توانمندسازی معلمان را دانش حرفه ای، عمل حرفه‌ای و تعهد حرفه‌ای برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار