مدیر پژوهشسرای خوارزمی استان البرز:
مهمترین رویکرد در نظام آموزش و پرورش، پژوهش در پایههای دبستان است
کرج (پانا) - مدیر پژوهشسرای خوارزمی استان البرز گفت: پژوهشسراها تنها مرکزی هستند که میتوانند آموزش و پرورش و دانشآموز را با شاخههای صنعت و مراکز علمی و دانشگاهی پیوند دهند که این رویکرد مهم در آموزش و پرورش باید از پایههای دبستان شروع شود.
فاطمه نیکوکار در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «پژوهشسراها به دانشآموزان کمک میکنند تا با روشهای تحقیق آشنا شوند و تواناییهای خود در زمینههای مختلف علمی و اجتماعی را تقویت کنند. همچنین این فعالیتها میتواند به افزایش انگیزه و علاقهمندی دانشآموزان به یادگیری و علمورزی کمک کند.»
وی افزود: «از آنجایی که آموزش و پرورش در تحصیل دانشآموزان، نگاه پژوهشی و اکتشافگرانه دارد، این مکان میتواند کمک بزرگی به استعدادیابی دانشآموزان در زمانی جدا از ساعت درسی مدرسه داشته باشد.»
نیکوکار بیانکرد: «مهمترین فعالیت در پژوهشسراها با برگزاری برنامههای مختلف باعث عزت نفس و خودباوری در دانشآموزان میشود و این یک امر مهم در بهکارگیری استعدادهای دانشآموزان در جامعه و کمک به حل چالشهای کشور است.»
وی اضافه کرد: «علاوه بر اینکه دانشآموزان در پژوهشگری، مهارت ارائه و استعدادیابی و خودباوری را در خود پیدا میکنند، میتوانند استعدادها و تواناییهای دیگر خود را نیز کشف و ارائه دهند.»
مدیر پژوهسسرای خوارزمی اظهار کرد: «در پژوهشسرای خوارزمی حدود ۱۴ گرایش و زمینههای متفاوت از جمله انرژیهای نوین، فناوریها، هوش مصنوعی، رباتیک، ادبیات و علوم انسانی در حال فعالیت است.»
نیکوکار خاطرنشان کرد: «یکی از رویکردهای مهم در نظام آموزش و پرورش، پژوهش در پایههای دبستان است؛ زیرا هدف از این نوع پژوهشها تقویت مهارتهای تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله در دانشآموزان است.»
وی گفت: «دانشآموزان با ایجاد پژوهشسراها فرصتی برای تجربه عملی پژوهش و یادگیری از طریق کاوش و تحقیق پیدا میکنند؛ زیرا ترویج فرهنگ پژوهش در مدارس ابتدایی میتواند به شکلگیری پایههای قوی برای یادگیری در مراحل بالاتر تحصیلی منجر شود و دانشآموزان را برای مواجهه با چالشهای آینده آمادهتر کند.»
ارسال دیدگاه