پنج پژوهشسرای دانشآموزی مازندران مجهز به آزمایشگاه نانوتکنولوژی است
قائمشهر (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مازندران گفت: «مازندران ۳۱ پژوهشسرا دارد که از این تعداد، پنج پژوهشسرا در پنج شهرستان مجهز به آزمایشگاه نانو تکنولوژی است.»
اسفندیار نظری در حاشیه همایش سالانه مدیران پژوهشسراهای مازندران که در سالن همایش پژوهشسرای قائمشهر برگزار شد، اظهار کرد: «مازندران۳۱ پژوهشسرای دانشآموزی دارد که با هدف تشویق و تقویت روحیهی پژوهشگری و پرسشگری دانش آموزآموز فعالیت میکنند.»
او افزود: «در واقع دانشآموز در پژوهشسرا به سه سوال خود که شامل چیستی، چرایی و چگونگی است، پاسخ میدهد که اگر به این سوالها پاسخ داده بشود پژوهشسراهای ما، به واقع پژوهشسرا است.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید به سمت پژوهش، خلاقیت و نوآوری باشد، گفت: «هدف از ایجاد پژوهشسراها تربیت و تقویت دانشآموزانی است که در آینده کشور را بسازند و باید دانش آموزان ما با علوم جدید آشنا بشوند و این هم در قالب پژوهش و تشکیل انجمنهای دانشآموزی در مدارس میسر است.»
نظری با بیان اینکه در حال حاضر پنج پژوهش سرا در پنج شهرستان مازندران مجهز به آزمایشگاه نانوتکنولوژی است، افزود: «تلاش ما این است که دانشآموزان را به سمتی هدایت کنیم که روحیه پرسشگری و پژوهشگری در آنان تقویت شود.»
این مسئول ضمن اشاره به فعالیت بالغ بر ۶۰۰ پژوهشسرا در کل کشور، تصریح کرد: «همهی شهرستانهای مازندران دارای پژوهشسرا هستند و فقط در یک منطقه در دودانگه دارای آزمایشگاه مرکزی است که علت آن هم عدم مکان مناسب است.»
او تاکید کرد که پژوهشسراهای مازندران از نظر تجهیزاتی مثل رایانه و فناوریهای جدید و کتابخانه باید تقویت شوند.
نظری به تخصیص اعتبار حدود ۵۰۰ میلیون تومان در قالب تجهیز آزمایشگاهها در سال جاری اشاره و بیان کرد: «در تلاشیم تا از ظرفیتهای شهرستانها، شورای آموزش و پرورش، فرمانداریها و استانداری استفاده کنیم.»
هدایت ۴۵ درصد دانشآموزان به شاخه فنی و کاردانش
او به وضعیت هدایت تحصیلی پایه دهم اشاره کرد و گفت: «به نسبت سالهای قبل امسال هدایت تحصیلی دانشآموزان نهم به دهم، دارای وضعیت بهتری است که امرروز به طور رسمی ثبت نام دانشآموزان از پایه نهم به دهم نیز شروع شده است.»
نظری ضمن اشاره به اینکه قطعا اشکالاتی وجود دارد، ادامه داد: «در نهایت کمیته هدایت تحصیلی اداره کل آموزش پرورش استان مازندران مشکلات را برطرف میکند و تمام تلاشمان این است که توسعه متوازن صورت بگیرد که دانشآموزان بر اساس استعداد، علاقه، توانایی و درجه علمی خود به شاخهها و رشتهها هدایت شوند.»
او گفت: «امسال در استان مازندران ۵۵ درصد دانشآموزان به شاخه نظری و ۴۵ درصد به شاخه فنی و کاردانش هدایت میشوند.»
نظری یادآور شد: «در سال گذشته هدایت دانشآموزان به شاخههای فنی و کاردانش به مرز ۴۰ درصد رسیده بود.»
او ضمن تأکید بر اینکه شاخههای فنی و کاردانش نیازمند به تجهیزات و امکانات است، گفت: «تاکنون نزدیک به چهار میلیارد تومن برای خرید و تجهیزات هنرستانها صورت گرفته که خانوادهها ترغیب شوند و رشتههای فنی و کاردانش را به رشتههای نظری ترجیح بدهند و تا به الان در سراسر استان ثبت نامها در حال انجام است و اگر هم مشکلی باشد، کمیته هدایت تحصیلی استان مشکلات را برطرف میکند.»
خبرنگار : توحید عنایتزاده
ارسال دیدگاه