کاکایی: مدیریت علمی کارگاههای ادبی اصلیترین شرط موفقیت است
تهران (پانا) - عبدالجبار کاکایی، شاعر و منتقد ادبی، معتقد است، تکثر کارگاهها اصلا ملاک نیست و اگرکارگاههای ادبی «علمی» برگزار شود در این صورت بر فضای فرهنگی کشور اثرگذار خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنری، بیستوهشتمین محفل شعرخوانی و موسیقی «اتفاق ترانه» با سخنرانی عبدالجبار کاکایی، شعرخوانی ترانهسرایان و شاعران جوان و اجرای موسیقی توسط رستاک حلاج،در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در حاشیه این برنامه عبدالجبار کاکایی، شاعر و منتقد ادبی، در گفتوگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره تاثیر کارگاه های ادبی در افزایش دانش ادبی و آموزش جوانان و علاقهمندان مستعد گفت: به طور معمول کارگاههای ادبی اثرگذار است و بسیاری از علاقهمندان خواهان برگزاری چنین محافلی هستند اما زمانی اثرگذاری چنین برنامههایی دوچندان میشود که اداره کارگاهها علمی باشد و کارشناسانی در آنها حضور داشته باشند که بتوانند راهنماییهای دقیق انجام دهند.
وی ادامه داد: برگزاری مستمر و سنجش واقعی استعدادها و ذوق جوانان در کارگاهها میتواند به خروجی مفید کار بینجامد. اگر کار به این صورت پیش نرود تعداد کارگاهها و تکثر آنها بدون پشتوانه علمی و حرفهای نتیجهای در بر نخواهد داشت. به همین دلیل، مدیریت علمی کارگاههای ادبی اصلیترین شرط موفقیت است.
این شاعر و کارشناس ادبی در پاسخ به سوالی درباره همنشینی موسیقیدانان با شعرا در افزایش کیفیت محصولات و آثار، گفت: از قدیم گفتهاند بهترین آثار خلق شده حاصل جلسات و ارتباطات آهنگساز و موزیسین با شاعر است؛ زیرا چنین جلساتی سبب درک متقابل و خلق آثاری با کیفیت میشود. در همین نشستها و کارگاهها زمانی که شعرا و موسیقیدانان در کنار هم قرار گرفتهاند آثار بسیار باکیفیتی خلق شده است.
کاکایی درباره وضعیت موسیقی کشور نیز گفت: موسیقی کشور حال مساعدی ندارد. علتش هم این است که نسبت به موسیقی کشور نوعی بیمهری ذاتی وجود دارد که برخاسته از نظام فرهنگی کشور است. موسیقی بهنوعی فرزندخوانده هنری نظام فرهنگی کشور به حساب میآید. حتی اگر در همین شرایط فعلی رسانه ملی را در نظر بگیریم سهم موسیقی بسیار اندک است.
این جلسه با شعرخوانی شاعران و ترانهسرایان مطرح ادامه یافت و بخش پایانی نیز به اجرای موسیقی اختصاص داده شد. بیستوهشتمین محفل شعرخوانی و موسیقی «اتفاق ترانه» میزبان «رستاک حلاج» از آهنگسازان و ترانهسرایان مطرح کشور بود. وی همچنین در این برنامه کتاب ترانههای خود را معرفی کرد.
حلاج، متولد ۱۳ تیرماه ۱۳۶۲، موسیقی را از سن ۱۲ سالگی با نوازندگی ساز گیتار آغاز کرد. وی پس از پــــایان دوره تحصــــیلی دبیرستان، آهنگسازی را به صورت آکادمیک دنبال کرد و همچنین در کنار نوازندگی و آهنگسازی به نوشتن ترانه نیز مشغول شد. اولین همکاری موسیقایی رستاک در سن ۱۹ سالگی با علیرضا عصار بود که با ترانه و آهنگسازی رستاک و تنظیم فواد حجازی همراه شده بود اما بنا به دلایلی منتشر نشد. زبان ترانههای رستاک زبانی است متفاوت با آنچه تا به حال شنیده شده است و فضای این ترانهها در کنار موسیقیاش وجه تمایز کارهای او نسبت به دیگران است. از نمونه کارهای اجرا شده توسط رستاک میتوان به «آخــرین شــام» و «تــه سیگــــار» اشاره کرد که با اقـــبال مخاطبان موسیقی روبهرو شده است.
ارسال دیدگاه