شهرام مکری: توسعه ناوگان ریلی باید مسئله فیلمساز باشد
تهران (پانا) - داور دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن، معتقد است نقش فیلمساز در ترویج فرهنگ استفاده از قطار و حساس کردن مسئولان به این حوزه اهمیت زیادی دارد.
شهرام مکری فیلمساز و داور دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن، گستره هنر را بسیار وسیع خواند و ورود هر سازمانی به بحث برنامههای فرهنگی و هنری را موجب تقویت آن خواند و گفت: این که سازمانها به فکر برگزاری برنامهها و جشنوارههای فرهنگی و هنری هستند، میتواند به تحرک جامعه هنری کمک کند. راه آهن در طول تاریخ پیوند خوبی با سینما داشته است و به عنوان یکی از مظاهر دنیای مدرن، داستانهای خاصی را پیرامون خود داشته است که همواره مورد توجه سینماگران بوده است .
کارگردان فیلم "ماهی و گربه" فیلمسازی در فضای راه آهن را سرشار از ایدههای نو خواند و گفت: تعامل جامعه مدرن و سنتی، سفر، حرکت، فراغ و دوری یا وصال و رسیدن همه اینها عناصر مهمی هستند که در سینما میتوان به آن پرداخت و نقش راه آهن کاملاً در آنها محسوس است .
وی ادامه داد: رجوع به تاریخ سینما ما را با فیلمهای کمی روبرو میکند اما همین فیلمهای کم تأثیرگذاری به مراتب بیشتری را بر مردم گذاشتند .
مکری، فرهنگ سازی استفاده صحیح از قطار را به فیلمسازان جوان هشدار دارد و خاطر نشان کرد: از گذشته تا حال راه آهن، شاهراه ارتباطی شهرها به هم بوده است ولی خیلی در این سالهای اخیر کاری برای توسعه آن انجام ندادیم. همیشه برای من این سؤال وجود داشته که چرا با وجود تحریم شرکتهای هواپیمایی در سالهای اخیر کاری برای توسعه ناوگان ریلی خودمان نکردیم و با اینکه میتوانستیم سفرهای مطمئنتری را با قطار داشته باشیم، خیلی نسبت به آن فرهنگ سازی نشده است. به نظرم نقش فیلمساز در این جشنواره میتواند بر ترویج فرهنگ استفاده از قطار و حساس کردن مسئولان به این حوزه اهمیت زیادی پیدا کند .
کارگردان فیلم "هجوم" سکون و تحرک را از جذابیتهای لوکیشن قطار دانست و اظهار داشت: قطار هم میتواند تعریف لوکیشن ثابت را داشته باشد و هم میتواند به واسطه حرکت آن، موقعیتهای متفاوتی را بیرون از فضای قطار برای ما بوجود آورد. در نتیجه داستان را انگار در قطار بیان میکنید اما بیشتر از یک فیلم معمولی میتوانید تغییر لوکیشن دهید و به نقاط گوناگون حرکت کنید. به نظرم کار کردن در لوکیشن قطار موقعیت منحصر به فردی را برای فیلمساز رقم می زند که باید از آن استفاده بهینه کند .
وی تصریح کرد: ایستگاهها هرکدام میتوانند داستان منحصر به فرد خودش را داشته باشند و از طرفی دیگر با توجه به مدت زمان طولانی که افراد با هم در یک مکان قرار دارند، داستانها و ایدههای متفاوتی را در آنها میتوان شاهد بود .
این کارگردان جوان فیلمهای ۹۰ ثانیهای جشنواره راه آهن را دارای فرم و داستان مخصوص خودش عنوان کرد و بیان داشت: این مدیوم از فیلمسازی خیلی تفاوت ساختاری با فیلم کوتاه ندارد بلکه باید فرم و داستان مخصوص خودش را پیدا کند تا به یک فیلم خوب تبدیل شود .
در فیلم ۹۰ ثانیهای فیلمساز با مشکلات اقتصادی کمتری روبرو است و از این حیث به وی جسارت بیشتری میدهد آزادانه فیلمی را که میخواهد تولید کند. از این نظر رفتن به سمت فیلمهای کوتاه کوتاه فرصت مناسبی برای آماتورها است تا راحتتر فیلم بسازند و ایدههای مختلفی که دارند را تبدیل به فیلم کنند .
مکری در پایان پیشنهاد داد: فکر میکنم مسئولان این جشنواره باید برای دورههای بعد، خودشان را هر چه بیشتر به جامعه فیلمساز معرفی کنند. چون که جشنواره با مخاطبان خود معنا پیدا میکند و هر چقدر مخاطب بیشتری داشته باشد، زندهتر هست و هر چقدر خودش را در حوزۀ جذب مخاطب فعالتر نشان دهد، در آینده موفقتر هست .
ارسال دیدگاه