در سفر معاون حقوقی وزیر آموزشوپرورش و دو تن از نمايندگان مجلس صورت گرفت
بررسی مسائل و مشکلات آموزشوپرورش در استان هرمزگان
تهران (پانا) - در سفر معاون حقوقی وامور مجلس وزیر آموزش وپرورش ،رئیس کمیسیون آموزش مجلس ورئیس کمیته آموزش وپرورش مجلس شورای اسلامی به هرمزگان،مسائل و مشکلات آموزش وپرورش استان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، یوسف نجفی معاون حقوقی وامور مجلس وزیر آموزش وپرورش به همراه محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس ومحمدبیرانوندی رئیس کمیته آموزش وپرورش مجلس شورای اسلامی باسفر به استان هرمزگان باشرکت در نشست مشترک با استاندار ومدیرکل آموزش وپرورش استان وبازدید ازبرخی مدارس استان مسائل ومشکلات این استان را در حوزه آموزش وپرورش بررسی کردند .
افزایش سرانه دانش آموزی در بودجه ۹۷
معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در نشست مشترک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با استاندار هرمزگان به افزایش سرانه دانش آموزی دربودجه۹۷اشاره و عنوان کرد: سیاست آموزش و پرورش جذب نیرو از بوم برای بوم است و در آزمون استخدامی بهمن ماه توجه ویژه ای به جذب نیروی ماندگار در هرمزگان می شود.
نجفی افزود: به منظور تقویت نیروی انسانی ماندگار در هرمزگان بنا داریم با استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، در آزمون استخدامی بهمن ماه توجه ویژه ای به سهمیه استان در راستای تقویت طرح بوم گزینی در استان شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از سیاست های اجرایی آموزش و پرورش تقویت طرح بوم تا بوم است، اگر استان برنامه پنج ساله ای را در این راستا تدوین کند می توانیم همه نیروی انسانی استان را بومی کنیم.
معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش همچنین ارتقاء جایگاه هرمزگان در آزمون سراسری را نشان از تلاش و توجه ویژه آموزش و پرورش استان به موضوع کنکور عنوان کرد و گفت: به منظور حمایت از این روند، طرح اردوهای مطالعاتی با هدف تقویت بنیه علمی دانش آموزان را در برنامه داریم و علاوه بر اردوهای درون استانی، از ظرفیت اردوگاه شهید باهنر تهران نیز برای تشکیل کلاس های تقویتی ویژه دانش آموزان مستعد هرمزگانی بهره خواهیم گرفت.
وی، انگیزه معلمان برای خدمت در استان هرمزگان را علیرغم همه محدودیت ها انگیزه ای بال دانست و اظهار کرد: این موضوع نشان از تعهد و تعلق خاطر فرهنگیان استان به خدمت در نظام تعلیم و تربیت این خطه از میهن اسلامی دارد.
نجفی با اشاره به وضعیت اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش و نسبت تخصیص آن خاطرنشان کرد: چالش مدارس فرسوده با این میزان اعتبار رفع نمی شود و نیازمند توجه ویژه است.
وی اعتبارات آموزش و پرورش در مناطق کمتر توسعه یافته را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال ۹۷ هشت هزار تومان به سرانه هر دانش آموز به نسبت سال ۹۶ افزوده شده و این رقم هم اکنون به ۲۵ هزار تومان رسیده است.
توسعه زیرساخت های آموزشی درهرمزگان ضروری است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برای جبران تراکم در مدارس هرمزگان توسعه زیرساخت های آموزشی انکارناپذیر است
محمد مهدی زاهدی در حاشیه بازدید از مدارس شهرستان بندرعباس اظهار کرد: تراکم دانش آموزان در اغلب مدارس هرمزگان بالاست و برای رفع این چالش، توسعه زیرساخت های آموزشی انکارناپذیراست و دولت باید توجه ویژه ای به این مهم داشته باشد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه دولت در اختیار سازمان برنامه و بودجه کشور است و باید در توزیع اعتبارات توجه ویژه ای به مدارس هرمزگان شود.
وی با بیان اینکه دانش آموزان هرمزگانی بسیار با انگیزه و از استعداد خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: تلاش های خوبی در امر آموزش و تربیت نسل آینده ساز کشور از سوی آموزش و پرورش هرمزگان انجام شده است که برای رفع برخی چالش ها باید دولت توجه خود را به مناطق کمتر توسعه یافته مضاعف کند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اعضای این کمیسیون در سفرهای استانی طی بازدید از مدرسه ها و مرکزهای آموزش عالی و فنی حرفه ای، نقاط قوت و ضعف هر استان را بررسی کرده و این مشاهده های میدانی مبنای تصمیم گیری های کمیسیون خواهد بود.
وی افزود: اعضای کمیسیون در جریان سفر دو روزه به هرمزگان در قالب سه گروه جداگانه، به غرب، شرق و مرکز استان اعزام شده و وضعیت آموزشی این مناطق را مورد بررسی دقیق قرار می دهند.
زاهدی ادامه داد: نتایج این بازدیدها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور وزرای مربوطه و معاونان آنها بررسی خواهد شد و با توجه به مسائل هر استان، برای مشکلات چاره اندیشی می شود.
وی کمبود تجهیزات در دانشگاه ها، مدارس، هنرستان ها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای و ۱۲۰هزار کلاس درس غیراستاندارد و در معرض خطر را بخشی از چالش های جدی معرفی کردوافزود:زاهدی اضافه کرد: مدرسه سازی های پس از انقلاب یک حرکت بی سابقه است و مراکز علمی کشور در این مدت ۲۵برابر شده اند.
عملکرد آموزش وپرورش در بندرلنگه فراتر از انتظار است
رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در بازدید از چهار مدرسه در بندرلنگه اظهار کرد: عملکرد آموزش وپرورش در این مدارس بسیار خوب وفراتر از انتظار است.
محمد بیرانوندی تصریح کرد: عمده کار مدیریت را نباید در این مدارس نادیده گرفت و بدون تردید مسئولان در انتخاب مدارس جانب عدالت را رعایت کرده و ما را هم به مدارس خوب و هم کمتر برخوردار این بنادر بردند.
وی اضافه کرد: در برخی ازمدارس مورد بازدید، مشکلاتی نیز وجود دارد که انتظار میرود با حمایت فرماندار، شورایشهر و وزارتخانه نسبت به رفعمشکلات آنها که خارج از حیطه آموزش و پرورش است اقدام شود.
بیرانوندی خاطرنشان کرد: مدرسهای بازدید شد که ۴۳ نفر تراکم دانشآموزی آن بود بنابراین نیازمند صدور مجوز دو نوبته است وضروری است کار احداث فضاهای در حال ساخت با سرعت بیشتری انجام شود.
وی گفت: اگر رشتههای تحصیلی در مناطق جنوبی کشور در حوزه دریا باشد میتواند به رونق اقتصادی و اشتغال این منطقه کمک شایانی کند، اگر یک فرد تحصیلکرده این بنادر در رشته مرتبط با دریا کار کند این کار به صورت حرفهای دنبال خواهد شد .
نماینده مردم خرم آباد درمجلس شورای اسلامی اذعان کرد: دغدغه اهل فرهنگ این است تا جایی که ممکن هست دانشآموزان را تکبعدی بار نیاورده و صرفا متکی به تئوریها و حافظه نباشد بلکه سعی کنیم دانشآموز در پایان دوره تحصیلی بتواند گلیم خود را از آب دربیاورد .
استاندار هرمزگان افزایش اعتبارات عمرانی آموزش وپرورش را ضروری دانست
فریدون همتی با اشاره به وجود برخی مدارس فرسوده در این استان گفت: کمبود نیروی انسانی و اعتبارات عمرانی و همچنین سرانه مدارس از چالش های آموزش و پرورش در این استان است بنابراین برای رشد شاخص های آموزش و پرورش افزایش اعتبارات عمرانی ضروری است و نقش مجلس شورای اسلامی در این راستا بسیار مهم است.
شاهد بهبود شاخص های آموزش وتربیتی در استان هستیم
دانش هاشمی پور، مدیر کل آموزش و پرورش استان، با ارئه گزارشی جامع به چالش ها، دستاوردها و فرصت های آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت: با وجود مشکلات ناشی از کمبود فضاهای آموزشی، اعتبارات ملی و همچنین تجهیزات و نیروی انسانی، آموزش و پرورش هرمزگان با تلاش و همت معلمان متعهد و مربیان دلسوز، موفق به بهبود شاخص های آموزشی و تربیتی شده است.
وی تصریح کرد: اگر چه وجود ۳۴۰ مدرسه تخریبی مانع بزرگی در توسعه آموزش و پرورش استان است و در منابع و اعتبارات و تجهیزات نیز مشکلات جدی را داریم اما کسب عناوین جهانی در المپیادهای علمی و همچنین ارتقاء شاخص های آموزشی نشان می دهد فرزندان این مرز و بوم با عشق و علاقه برای استان افتخار آفرینی دارند.
ارسال دیدگاه