مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی:

حدود ۱۳۵ هزار دانش‌آموز آمادگی رفتار مخاطره‌آمیز را دارند

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: روند افزایش آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان نگران‌کننده است اما باید نسبت به افرادی که در معرض خطر هستند اقدامات پیشگیرانه و نسبت به افرادی که به یکی از آسیب‌های اجتماعی مبتلا شده‌اند اقدامات مداخله‌ای را انجام دهیم.

کد مطلب: ۶۸۹۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا، نادر منصورکیایی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه یکی از پیش‌زمینه‌های موفقیت در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مسئله اعتبار است، اظهار داشت: اگر زمانی دستگاه‌هایی که به آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری کمک می‌کنند نتوانند یا نخواهند این کمک را ادامه دهند، وضع ما از شرایط کنونی هم دشوارتر خواهد شد.
وی افزود: در طرح «نماد» یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان که جنبه آموزش و مددکاری دارد و کانون اصلی آن برنامه‌های مداخله‌ای است، برآورد اعتبار برای اجرا در ۳۸۴ مدرسه، ۴۰ میلیارد تومان است و در صورتی که بخواهیم تا پایان سال ۱۴۰۰ این طرح را در تمام مدارس کشور یعنی ۱۰۵ هزار مدرسه اجرا کنیم، رقمی می‌شود که با بودجه سالانه ۳۰ میلیارد تومانی ما قابل مقایسه نیست.
منصورکیایی اضافه کرد: یکی از الزامات موفقیت در برنامه پیشگیری بودجه است که باید رشد اعتبارات اين بخش از رشد سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصدی بودجه بیشتر شود.
مدیرکل دفترمراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ادامه داد: در شهرستان نظرآباد که مرکز اصلی اجرای آزمایشی طرح نماد در سال تحصیلی جاری است، حداقل ۲ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم هرچند قرار نیست تمام عددهای بودجه‌ای در آموزش و پرورش متمرکز شود و هر دستگاهی باید به تعداد دانش‌آموزی که به آن ارجاع داده می‌شود، هزینه کند.
تاکید بر هماهنگی دستگاه ها برای اجرای طرح نماد
وی تصریح کرد: باید تمام دستگاه‌ها در دولت هماهنگ شوند تا این طرح به درستی اجرا شود و مدیریت هزینه، اولویت‌بندی واقع‌بینانه و در نظر گرفتن شرایط آسیب‌های اجتماعی در کشور، بودجه لازم برای اجرای طرح نماد به آموزش و پرورش اختصاص داده شود.
منصورکیایی بیان داشت: در حوزه کودک و نوجوان فوریت‌های مربوط به دانش‌آموزان مثل خودکشی افزایش پیدا کرده است و فوریت‌هایی که علیه کودکان اتفاق می‌افتد همانند بهره‌کشی و کودک‌آزاری نیز به صورت جدی دیده می‌شود.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح‌هایی که برای استفاده در مدارس اجرا می‌شوند، باید واجد شرایطی باشند، گفت: آموزش مهارت‌های اجتماعی با رویکرد خودمراقبتی، بهبود مهارت‌های فرزندآوری به والدین، مدیریت کلاس درس با رویکرد پیشگیری و شناسایی و مداخله به موقع برای کمک به دانش‌آموزان در معرض خطر در طراحی طرح‌های پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرد.
حداقل یک درصد از دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند
وی با بیان اینکه حداقل یک درصد از دانش‌آموزان حتماً در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، اظهار داشت: این رقم معادل ۱۳۵ هزار دانش‌آموز است که آمادگی رفتار مخاطره‌آمیز را دارند؛ برخی مستعد خودکشی، برخی مستعد مصرف مواد و برخی مستعد خشونت هستند و با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی در هم تنیده‌ هستند برخی همزمان به دامن آسیب‌های متعدد می‌افتند.
لزوم ایجاد نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان
مدیرکل دفترمراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان را ایجاد کنیم،‌ ادامه داد: بخشی از این مسئولیت به آموزش و پرورش بازمی‌گردد اما سایر دستگاه‌ها هم در اين باره مسئولیت دارند.
وی گفت: گاهی والدین دو سال بعد از مصرف مواد متوجه اعتیاد فرزند خود می‌شوند و این نشان‌دهنده این است که آنها دانش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی را ندارند.
منصورکیایی خاطرنشان کرد: در طرح نماد استقرار کامل نظام مددکاری اجتماعی تحقق می‌یابد و مدرسه، خانواده و اجتماع در کنار یکدیگر مددکار دانش‌آموز خواهند بود.
خودکشی دانش آموزان اصفهانی
مدیرکل دفترمراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش در خصوص خودکشی دو دختر دانش‌آموز در اصفهان، بیان كرد:‌ به دلایل اخلاقی نمی‌توانم مسائل جزئی خودکشی را بیان کنم اما هر دوی این دانش‌آموزان شناسایی و به مددکاری ارجاع شده بودند و اگر در نظام مددکاری اجتماعی فرآیند گم شدن ارجاع وجود نداشت این دو نفر می‌توانستند با مداخلات بهبود یابند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار