نیازمند تحول در مدیریت آموزشگاهی هستیم

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر مدیر آموزشی خود را در درجه اول رهبر آموزش بداند، می تواند امکان و فرصتی را برای اجرای ایده های نو و خلاقانه در مدرسه برای معلمان فراهم کند.

کد مطلب: ۶۸۷۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، محمود مهرمحمدی در نخستین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی اظهار کرد: تربیت معلم اکنون در یک مظلومیت و مهجوریت واقع شده است و باید تلاش کنیم در بحث های علمی این مهجوریت به محوریت تبدیل شود و بتوانیم از طریق جلب توجه متخصصان و صاحب نظران نقیصه کمبود پشتیبانی علمی را جبران کرده تا کار پژوهشی در تربیت معلم جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه ما در دانشگاه فرهنگیان و عرصه تربیت معلم وظیفه داریم تا تعلیم و تربیت را به موضوعی محوری تبدیل و به مباحث جدی علمی در جوامع مختلف وارد کنیم خاطر نشان کرد: برگزاری چنین نشست هایی می تواند منجر به جذب متخصصان این حوزه در راستای رفع و جبران نقیصه نابرخورداری از پشتوانه نظری و پژوهشی کافی و به رسمیت شناختن کار علمی تربیت معلم باشد.

مهرمحمدی سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی را از منظر درگیر کردن صاحبنظران داخلی در حوزه تربیت معلم و تولید دانش در این عرصه و نیز جلب مشارکت متخصصان خارجی و برخورداری از دستاوردهای فکری و عملی آنان برای خروج از شرایط مهجوریت کنونی تربیت معلم از حیث علمی در راستای اهداف دانشگاه کمک رسان و یاری دهنده برشمرد.

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه فرهنگیان براساس نیاز تربیت معلم به حرکت از ورطه عملی صرف به کار عملی همراه با دانش نظری، گفت: این نشست در راستای عمل متکی به یشتوانه نظری در راستای ارتقاء تربیت معلم ایفای نقش خواهد کرد تا بتوان زمینه پرورش معلمانی بهتر برای ایفای نقش تحولی در تعلیم و تربیت کشور را فراهم ساخت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه بر حمایت رسانه ها برای خروج از مهجوریت و مظلومیت تربیت معلم تاکید و ابراز امیدواری کرد: بتوان به یاری اصحاب رسانه در راستای ارتقاء و توسعه این حرکت ملی و محوریت پیدا کردن تربیت معلم در جامعه و در میان سطوح مختلف مدیریتی حرکت کرد.

دکتر مهرمحمدی خاطرنشان کرد: ایده های نوآورانه حتی اگر روی اجرا به خود نبینند باید مطرح شوند و حتی به عنوان یک ایده زنده بمانند، اگر نتوانیم ایده های نو را به اشتراک بگذاریم تمام امید خود را باید برباد رفته بدانیم، قبول ندارم که اگر ایده ای زمینه اجرا ندارد آن را مطرح نکنیم اما ممکن است عوامل اجرایی خارج از کنترل باشد.

وی اضافه کرد: ایده و نوآوری فارغ از اینکه اجرایی شود یا نه، خود اصالت دارد اما محدوده تأثیرگذاری دانشگاه فرهنگیان برای محقق شدن نگاه ما به معلمی و تعلیم و تربیت، شمول لازم را ندارد.

مهرمحمدی بیان کرد: بدون خلاقیت جامعه مرده است. هم دانش آموزان و هم معلمان باید از این ویژگی برخوردار باشند، در آموزش و پرورش برنامه ارتقا کیفیت نیروهای موجود وارد عمل شده است اما آموزش مدیران مدارس جز اولویت های این دانشگاه نبوده است، امیدواریم هر چه سریع تر مدیریت آموزشگاهی هم تحول پیدا کند، اگر مدیر آموزشی بتواند تکالیف خود را به درستی انجام دهد و خود را در درجه اول رهبر آموزش بداند، می تواند امکان و فرصتی را برای اجرای ایده های نو و خلاقانه در مدرسه برای معلمان فراهم کند، دانشگاه فرهنگیان مسؤولیت تأمین معلمان را بر عهده دارد و ما هم برنامه راهبردی را در این راستا تعریف کرده ایم.

وی بیان کرد: آمادگی حمایت از طرح های پژوهشی را داریم و تعداد قابل توجهی رساله دکتری با محوریت تربیت معلم آغاز شده است که از آن ها حمایت مالی می کنیم، کرسی یونسکو هم ظرفیتی است که برای پشتیبانی از ایده های جدید در حوزه تربیت معلم شکل گرفته که بتواند تفکر تربیت معلم را در بین همگان ترویج دهد و از طریق ایجاد این حساسیت ها به ایده ها و نکته های جدید دست یابیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اذعان کرد: دانشگاه فرهنگیان معتقد است باید فعالیت های خود را مدام اصلاح کند و از رویدادهای آموزشی روز غافل نشود، بالاترین نهاد تصمیم گیرنده در دانشگاه هیأت امنای این دانشگاه است که جلسات آن به ریاست رئیس جمهور برگزار می شود و ما چشم به این هیأت امنا دوخته ایم و نفس وجود دیدگاه های مختلف هم مساله ساز نیست.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: در راستای بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان طرح جامعی تدوین شده و در فرایند تصویب است، به طور مشخص با دانشگاه "یو.ام" در مالزی تفاهم نامه امضا کرده ایم و در سایه آن، برنامه تبادل دانشجو هم داشته ایم، گروهی از دانشجویان آن ها دو هفته مهمان ما بوده اند و تعدادی از دانشجویان ما هم به مالزی رفته اند؛ در همین راستا با دانشگاه تربیت معلم ژاپن هم که در ایالات "ای، چی" مستقر است تعاملاتی داشته ایم و با توجه به اهمیتی که این دانشگاه دارد، تفاهم نامه ای در تابستان امسال منعقد شده است، به زودی نیز با دانشگاه فنلاند تفاهم نامه ای امضا شده و تفاهم با دانشگاه ترکیه و چین هم در دستور کار قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار