درس تاریخ باید با جذابیت باستان شناسی پررنگ شود
یک کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: آموزش درس تاریخ و مطالعات اجتماعی در مدارس باید از حالت آموش های نظری کسل کننده خارج شده تا جذابیت های آن با استفاده از شور و جذابیت باستان شناسی پررنگ تر شود.
یک کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: آموزش درس تاریخ و مطالعات اجتماعی در مدارس باید از حالت آموش های نظری کسل کننده خارج شده تا جذابیت های آن با استفاده از شور و جذابیت باستان شناسی پررنگ تر شود.
سمانه عسگرنژاد اظهار کرد: آشنایی کودکان و نوجوانان با علم باستان شناسی باعث می شود تا به فهم فرهنگ جامعه از گذشته و درک بهتر شرایط امروز و ساخت آینده بهتر دست یابند.
وی تاکید کرد: آشنایی با میراث فرهنگی، باید از کودکی و نوجوانی به وسیله آموزشهایی در کنار تفریح آغاز شود. میتوان با استفاده از علم باستانشناسی به آموزش میراث فرهنگی و تاریخ به کودکان و نوجوانان پرداخت و آنان را در درک درست این مفاهیم همراهی کرد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاههای باستان شناسی گفت: برگزاری این کارگاهها میتواند به آگاه سازی مردم و جذب مشارکت آنان به ویژه کودکان و نوجوانان درراستای شناساندن علم باستان شناسی، آشنایی با میراث فرهنگی وشناخت تاریخ ایران و نیز ایجاد دغدغه حفظ میراث فرهنگی منجر شود.
به گفته وی،در این کارگاه، ابتدا آموزشهای نظری با مفاهیم زندگی روستانشینی دردوره باستان، چگونگی شکلگیری سفال وساخت آن دردورههای اولیه و شکلگیری تجارت اولیه ازابتدا تا دوره هخامنشی و نیز با علم باستانشناسی و کاربرد آن آشنا شدند.
عسگرنژاد گفت: در نوبت دوم، دانش آموزان آموخته های خود را با همراهی و آموزش مدرسِ کارگاه و مربیان حوزه کودک به صورت عملی اجرا نموده و در قالب نمایش خلاق به بازسازی زندگی روستانشینی در فضای باز می پردازندسمانه عسگرنژاد اظهار کرد: آشنایی کودکان و نوجوانان با علم باستان شناسی باعث می شود تا به فهم فرهنگ جامعه از گذشته و درک بهتر شرایط امروز و ساخت آینده بهتر دست یابند.
وی تاکید کرد: آشنایی با میراث فرهنگی، باید از کودکی و نوجوانی به وسیله آموزشهایی در کنار تفریح آغاز شود. میتوان با استفاده از علم باستانشناسی به آموزش میراث فرهنگی و تاریخ به کودکان و نوجوانان پرداخت و آنان را در درک درست این مفاهیم همراهی کرد.
عسگر نژاد افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه مفاهیم بنیادی باستانشناسی با عنوان "یک روز با کودکان در سیلک کاشان" ، "میراث فرهنگی و دانش آموزان در محوطه جهانی باغ تاریخی فین کاشان و کارگاه خلاق "باستانشناسان کوچک در مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش اباد" از جمله فعالیت های در خصوص عمومی شدن آشنایی و حفاظت از میراث فرهنگی با زبانی کودکانه برگزار شد.
ارسال دیدگاه