صنعت گردشگری، فرا بخشی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: خدمات و فعالیت ها در صنعت گردشگری مقوله ای فرا بخشی است و همه دستگاه های استان باید با هم همکاری کنند و در این راستا بخش خصوصی و ارگان های دولتی، دست به دست هم دهند.

کد مطلب: ۶۷۷۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روایط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی استان که شامگاه روز سه شنبه 2 آبان ماه 96 در جلسۀ این هفتۀ بنیاد قم‌ پژوهی، با موضوع وضعیت گردشگری استان قم و چشم انداز آینده آن سخنرانی می کرد، گفت: در توسعه گردشگری بایستی همه دستگاههای دولتی و بخش خصوصی سهیم باشند اما متاسفانه جهت گیری بسیاری از مدیران دستگاهها و نهادها به سمت گردشگری نیست و چنین وفاقی صورت نگرفته است.
او ادامه داد: قم در مسیر چهارراه کشور قرار گرفته و سالانه بیش از 20 میلیون نفر از این محور عبور می کنند و در هر سال میزبان میلیون ها زائر داخلی و خارجی در این شهر مقدس هستیم.
او افزود: در چند سال قبل تاکنون ورودی گردشگران خارجی در قم تا 2 میلیون و 700 هزار نفر نیز تخمین زده می شد در این باره از نظر گردشگری در قم رشد منفی نداشتیم و ورشکسته اقتصادی در این حوزه گزارش نشده است، در حالی که 65 درصد از کارخانجات قم به صورت نیمه فعال و تعطیل در آمده اند.
رضایی گفت: حدود 70 درصد از گردشگران که در واحدهای اقامتی قم به سر می برند گردشگر خارجی هستند، و عمدتاً از کشورهای عراق ، آذربایجان، ترکیه،لبنان و بحرین ورودی گردشگر داشته ایم. قابل ذکر است که بسیاری از گردشگران به ویژه عراقی ها و پاکستانی ها از مرز زمینی وارد این استان می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان قم ادامه داد: قبلاً اقامت عراقی ها در قم بیشتر بود اما با شاختی که از مناطق مختلف ایران پیدا کردند، امروز کمتر در قم اقامت می کنند و استان های شمالی و خراسان رضوی را برای اقامت ترجیح می دهند.
او ادامه : در حال حاضر تاسیسات گردشگری در قم 460 مورد شامل هتل، هتل آپارتمان، مجتمع های گردشگری، دفاتر خدماتی گردشگری،سفره خانه های سنتی و مهمان پذیر می باشد.

او افزود: در این راستا 3 هزار و 732 اتاق در مراکز اقامتی با 11 هزار و 454 تخت وجود دارد البته پروژه های گردشگری که از سال 92 و در دولت تدبیر و امید در قم به بهره برداری رسید تا سال 96 تعداد 134 پروژه می باشد که 3 هزار و 515 تخت را به تخت های قم اضافه کرد.
رضایی بیان کرد: در صنعت گردشگری برای اضافه شدن یک تخت بیش از 130 میلیون تومان هزینه نیاز است در این خصوص میزان سرمایه گذاری در این 4 سال مبلغ 416 میلیارد تومان بوده است.
او همچنین اشتغال را یکی از محورهای مهم گردشگری برشمرد و عنوان کرد: در این باره 2 هزار و 867 نفر اشتغال پایدار در قم ایجاد شده که با تکمیل 50 پروژه نیمه تمام در قم به میزان 2 هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری می تواند 7 هزار و 602 نفر اشتغال پایدار و مستقیم و سه برابر این اشتغال غیر مستقیم ایجاد کند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان قم، خاطرنشان کرد: با تکمیل پروژه های نیمه تمام قم در حوزه گردشگری 8 هزار و 145 تخت اضافه می شود به طور کلی تکمیل همه پروژه های گردشگری در قم به میزان 900 میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد.
رضایی تاکید کرد: برای افزایش اقامت در قم، الویت مهم ایجاد مراکز تفریحی جهت پر کردن اوقات فراغت گردشگران می باشد در این راستا 12 منطقه گردشگری در خلجستان،طایقان،کاروانسرای دیر گچین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران، حوض سلطان، پلنگ دره و ...تعریف شده است.

/حانیه عطائی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار