کتاب و لوح فشرده «آموزش نیانبان» رونمایی شد
محسن شریفیان: خوشحالم وضعیت نواختن نی انبان در بوشهر فرق کرده است
محسن شریفیان در مراسم رونمایی از کتاب و لوح فشرده «آموزش نیانبان» گفت: یک زمانی نواختن نی انبان در جنوب ایران با محدودیت های زیادی مواجه بود و خانواده من خودشان مخالف نواختن من بودند ولی الان خوشحالم که وضعیت نواختن این ساز در بوشهر فرق کرده و بسیار به آینده این ساز خوشبینم چون نوازنده های خیلی خوبی در بوشهر و جنوب ایران وجود دارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، مراسم رونمایی از کتاب و لوح فشرده «آموزش نیانبان» با حضور محسن شریفیان، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محسن افضلی مدیر مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، محمد موسوی مدیر انتشارات «ماهور»، جمعی از هنرمندان بوشهری و اهالی رسانه امروز چهارشنبه ۲۲ شهریور در موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم محسن شریفیان مؤلف کتاب و لوح فشرده «آموزش نیانبان» درباره اهداف خود از انتشار این مجموعه گفت: یکی از اهداف مهم زندگی هنری من، پرداختن به ساز نیانبان بود که در این سالها چه در کنسرتها و چه در آثار پژوهشیام تلاش کردم تا به سهم خود این ساز را به مخاطبان معرفی کنم و امروز بسیار خوشحالم که با حمایت انتشارات «ماهور» و همکاری و همیاری دوست خوبم بابک شهرکی موفق به تألیف و انتشار یک متد آموزشی درباره ساز نیانبان شدم.
وی افزود: از آنجایی که من اجازه تدریس در بوشهر را ندارم و نهادهایی که ما را دوست ندارند، اجازه تأسیس آموزشگاه، ثبت مؤسسه و تدریس را به من نمیدهند، مجبور شدم تا در قالب یک کتاب آموزشی، کار را دنبال کنم. ما در جهان بیش از ۱۳۰ گونه ساز نیانبان داریم که در این کتاب کوشش شده به آنها پرداخته شود؛ ضمن اینکه در این اثر تألیفی تلاش شده تا بر اساس جمعبندیهای موجود در متدهای آموزشی اروپایی و ایرانی، فضا به شکلی برای مخاطب معرفی و آموزش داده شود که بتواند با این ساز ارزشمند آشنایی بیشتری پیدا کند.
شریفیان تصریح کرد: این کتاب اولین کتاب آموزشی در زمینه ساز نیانبان است که میتواند مبنای خوبی برای شروع یک کار بزرگ باشد. ما هیچ کاری نکردیم، فقط به خودمان جرأت دادیم تا از خودمان فضایی را شروع کنیم و در این راه هم آمادهایم که همه ما را نقد کنند؛ البته اولین نقدی که خودم به این کتاب دارم، بر این مبنا است که چنین فضایی باید در ابتدا به صورت حضوری تدریس میشد اما چون من اجازه تدریس در بوشهر را ندارم و نهادهایی که ما را دوست ندارند، اجازه تأسیس آموزشگاه، ثبت مؤسسه و تدریس را به من نمیدهند، مجبور شدم تا در قالب یک کتاب آموزشی، کار را دنبال کنم. شما مطمئن باشید که به زودی زمانی فرا خواهد رسید که علاقهمندان بسیار بیشتری ساز نیانبان را دنبال خواهند کرد و من همین جا از آقای موسوی به عنوان مدیر انتشارات ماهور، صمیمانه قدردانی میکنم که چنین فضایی را برای ما فراهم کردند.
وی با ابراز خرسندی از حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم، گفت: همواره به عنوان یک هنرمند انتقاداتی به خانه موسیقی داشتم، اما امروز خوشحالم که مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم رونمایی کتاب ما حضور پیدا کرده است. من امیدوارم این نهاد صنفی در ماههای آینده توجه بیشتری به موسیقی اقوام کند. البته قولهایی را از آقای نوربخش گرفتهام که برای تغییر اساسنامه خانه موسیقی و حضور پررنگتر موسیقی نواحی ایران در جریان فعالیتهای صنفی این نهاد، اتفاقاتی بیفتد که امیدوارم این موضوع هر چه سریعتر اجرایی شود.
سرپرست گروه موسیقی لیان در پایان صحبتهای خود از حضور گروه موسیقی «لیان» در فستیوال شانگهای برای اجرا در میان هنرمندان شرکتکننده کشورهای جاده ابریشم خبر داد.
محمد موسوی مدیر انتشارات «ماهور» نیز درباره انتشار کتاب و لوح فشرده «آموزش نیانبان» گفت: اصولاً محسن شریفیان ریتم تندی در کارهای خود دارد، به این معنی که دیروز نمونه کتاب را به من داد و امروز شاهد رونمایی آن هستیم. او انسان قابل پیشبینی نیست اما من بسیار خوشحالم که توانسته در این عرصه حضور جدی داشته باشد. به هر حال سازهای موسیقی اقوام رو به فراموشی است و این نکته بسیار ارزشمندی است که هنرمندانی چون محسن شریفیان در این کارها گامهای مؤثری را برمیدارند.
بابک شهرکی هنرمند نوازنده نیز عنوان کرد: حضور یک فضای آموزشی در زمینه ساز نیانبان، یکی از مهمترین مواردی در عرصه موسیقی ما بود که جای خالی آموزش آن بسیار حس میشود و جا دارد که پیرامون آن، کار بیشتری صورت گیرد. البته من جا دارد که در این نوع مراسم، یاد و خاطره زندهیاد محمود جهان را گرامی بدارم که در معرفی ساز نیانبان تلاش بسیار ارزشمندی داشت. از وقتی با محسن شریفیان در زمینه این کتاب آموزشی نگاه جدیتری داشتیم، قضیه برای ما آکادمیکتر شد، به طوری که تکنیکها و روشهایی در این زمینه خلق شد که برای خودمان هم بسیار جذاب و زیبا بود. من خوب به خاطر دارم در زمانی که با محسن کار را آغاز کردیم، بسیاری از دوستان بوشهری ما را نفی میکردند و به ما میگفتند که «اینها خائنان موسیقی هستند». اما خوشبختانه مدتهای زیادی است که این رویه کمرنگ شده و ما شاهد ظهور و بروز فضای جدیدی در عرصه موسیقی نواحی بوشهر هستیم که برای ما بسیار ارزشمند است.
وی بیان کرد: ما برای اینکه میدانستیم بخش تألیف کتاب، کار بسیار مشکلی است، لازم بود خود را به عنوان یک شاگرد صفر کیلومتر فرض کنیم؛ بنابراین فضا را به گونهای طراحی کردیم که مباحث تئوری در بهترین و علمیترین شرایط ممکن به مخاطب ارائه شود. من حتی در این زمینه مجبور شدم که ساز نیانبان را یاد بگیرم و بسیار امیدوارم که جزئیات مندرج در کتاب بتواند مورد قبول پژوهشگران و هنرآموزان ساز نیانبان قرار گیرد. من امیدوارم منتقدان با مطالعه این کتاب، به ما رجوع کرده و مسائل خودشان را به ما گوشزد کنند.
در بخش دیگر نشست حمیدرضا نوربخش بیان کرد: محسن شریفیان در این سالها تلاش زیادی کرده که در یک قالب دلسوزانه و متعهد نسبت به موسیقی و فرهنگ بومیاش تلاشهای زیادی را انجام داده است و خوشبختانه در این راه به موفقیتهای بسیار خوبی دست پیدا کرد و این وظیفه همه ماست که او و تمامی هنرمندانی که در زمینه معرفی موسیقی اقوام ایرانی تلاش میکنند، حمایت کرده و کوشش آنها را پاس بداریم. موسیقی محسن شریفیان و گروه «لیان» خیلی طرفدار دارد و بنده در این دو سالی که به عنوان مدیر جشنواره موسیقی فجر حضور داشتم، از نزدیک شاهد بودم که اجراهای او، یکی از بهترین برنامههای جشنواره بوده است.
وی افزود: محمد موسوی با یک نگاه صد درصد فرهنگی، کارهایی را انجام میدهد که بسیاری از انتشاراتیها از آن استقبال نمیکنند و باید خدا را شکر کرد که چنین ناشر فعالی در عرصه موسیقی وجود دارد و این کارها را با وجود دشواریهای کار موسیقی و نشر انجام میدهد. یکی از مهمترین دغدغههای این سالهای من که شبانهروز به آن فکر میکنم، ماجرای کپیرایت است که واقعاً نمیدانم دیگر باید با این موضوع چگونه برخورد کنم. بنده امیدوارم در این چند ماهه کارهای مهمی در این زمینه اتفاق بیفتد؛ البته که بخش مهمی از ماجرای کپیرایت بر عهده مردم و آگاهی آنها در این زمینه است که باید شکل گستردهتری پیدا کند.
محسن افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر نیز گفت: به عنوان مجری سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از هر فرصتی که برای حمایت از موسیقی نواحی ایران به دست میآید، استفاده خواهیم کرد، چرا که مأموریت و رسالت ما، حمایت از این گروههاست. البته ما اهل سخنرانی و تبلیغات فراوان نیستیم و همکاری ما با نهادهای تندخوانی موسیقی، یک همکاری پشتپردهای است که بیشتر دوست داریم جنبه اجرایی و عملی پیدا کند. به هر حال ما در زمینه خدمترسانی به هنرمندان و ماجراهایی نظیر تأمین اجتماعی، جلسات متعددی را برگزار کردیم و در حال رفع مشکلات هستیم. ما به عنوان خدمتگزار اهالی فرهنگ و هنر در هر بخشی که بضاعت داشته باشیم، در خدمت هنرمندان عزیز هستیم و امیدوارم شرایط به گونهای پیش آید که این حمایتها استمرار بیشتری داشته باشد.
در پایان این نشست محسن شریفیان اظهار کرد: یک زمانی نواختن نی انبان در جنوب ایران با محدودیت های زیادی مواجه بود و خانواده من خودشان مخالف نواختن من بودند ولی الان خوشحالم که وضعیت نواختن این ساز در بوشهر فرق کرده و بسیار به آینده این ساز خوشبینم چون نوازنده های خیلی خوبی در بوشهر و جنوب ایران وجود دارد. نکته مهم برای من توجه دختران به ساز نی انبان ود که از کرمان گرفته تا بوشهر دختران با افتخار موسیقی می نوازند و کار می کنند، دختر خود من اولین اجرایی که داشت در وین و اتریش بود که در سکوت خبری مجبور شدیم کار کنیم. وقتی لیانا سراغ یک ساز محلی می رود این کمک می کند که از تاریخ سرزمین خود بهتر بداند.
نواختن نی انبان توسط لیانا شریفیان دختر محسن شریفیان پایان بخش این مراسم بود.
ارسال دیدگاه