رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

سالانه ۲۵ هزار تن سموم کشاورزی در کشور مصرف می شود

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در مجموع ۲۰ تا ۲۵ هزار تن سموم در کشور استفاده می کنیم که این مقدار در سطح ۱۶ میلیون هکتار اراضی باغی و زراعی کشور استفاده می شود.

کد مطلب: ۵۹۲۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ محمدعلی باغستانی سه شنبه شب در حاشیه همایش انتقال یافته‌های کاربردی و طرح ناظران گیاه‌پزشکی در رفسنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص محصول سالم اقداماتی که سازمان نباتات انجام داده ساماندهی بحث سموم در کشور از دو جهت یکی ارتقای سموم کشاورزی و دیگری نیز تسهیل در ثبت سموم کم‌خطر، کاهش و تنظیم تعرفه‌ها بر اساس میزان خطری که سموم دارند بوده است.

وی افزود: ثبت سموم با نام تجارتی، تشویق کمپانی‌های بزرگ برای تولید سموم تحت لیسانس در داخل کشور که تکنولوژی تولید در داخل کشور و ارتقای تولیدکنندگان داخلی باشد نیز از برنامه‌های این سازمان است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در کنار آن، بحث استفاده از روش‌های آلترناتیو به‌منظور کاهش مصرف سم را در دستور کار داریم و در این زمینه توسعه شبکه‌های پیش آگاهی و استفاده از سیستم‌های نوین پیش آگاهی است.

باغستانی بیان داشت: کاری را با دانشگاه تهران آغاز کردیم که با استفاده از سیستم‌های پهباد و تصویری به پایش و ردیابی آفات می‌پردازیم که می‌تواند در کاهش میزان مصرف سم تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سال گذشته در مزارع گندم کشور پیش‌بینی این بود که ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار سم در برابر بیماری زنگ گندم در مزارع تدارک دیده شود که به‌دلیل فعالیت شبکه‌های پیش آگاهی کشور، این میزان به ۶۰ هزار هکتار کاهش یافت که فقط در رابطه با این بیماری ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن سم در کشور کمتر استفاده شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در کنار توسعه شبکه‌های پیش آگاهی، توسعه روش‌های غیر شیمیایی مثل استفاده از کارت‌های زرد و فرومون‌ها است که در مورد بحث فرومون‌ها سال گذشته با تسهیلاتی که داشتیم میزان مصرف آن به دو برابر افزایش پیدا کرد.

باغستانی اضافه کرد: در رابطه با استفاده از روش بیولوژیکی، در سال گذشته ۲۳۰ هزار هکتار مبارزه بیولوژیکی در کشور داشتیم که از اعتبارات یارانه‌ای هدایت ‌شد به‌طوری که ۶۰ درصد را حفظ نباتات و ۴۰ درصد را کشاورز پرداخت می‌کند و به‌تازگی این اعتبارات به سمت مبارزات بیولوژیکی محصولات تازه‌خوری سوق دادیم.

منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار