منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون:

«مرگ ماهی» قصه ای آشنا در سینمای ایران است

منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون پیرامون فیلم «مرگ ماهی» اثر «روح الله حجازی» گفت: «مرگ ماهی» قصه ای آشنا در سینمای ایران است.

کد مطلب: ۵۰۰۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد

حمیدرضا کاظمی پور، منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا پیرامون فیلم «مرگ ماهی» اثر «روح الله حجازی»، پیرامون روایت داستانی این اثر گفت: اعضای یک خانواده که به بهانه مرگ یا وصیت نامه یکی از عزیزانشان قراراستدر زیر یک سقف کنار یکدیگر جمع شوند، هر چند روی چندان خوشی از این هم نشینی اجباری نداشته باشند.

وی افزود: جریان این فیلم، قصه ای است که هم چون فیلم «مادر» ساختۀ «علی حاتمی» و به روایتی دیگر در فیلم «یک حبه قند» ساخته «رضا میرکریمی» بستر اصلی حوادث داستان فیلم را رقم می زنند و این بار در «مرگ ماهی» با این مضمون که مادری بعد از مرگ خود وصیت می کند تا سه روز جسد وی را دفن نکنند، تا شاید بهانه ای باشد تا همگی اعضای خانواده یکباردیگر در کنار هم جمع شوند.

این منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این گفتگو، «مرگ ماهی» را در ادامه دو فیلم قبلی «روح الله حجازی» و دل مشغولی هایش پیرامون بنیان خانواده و روابط پیچیده ی انسانی ،عاطفی و اجتماعی بین آنها دانسته و ادامه داد: تفاوت «مرگ ماهی» با دیگر آثار «حجازی» در این است که وی در این فیلمبه پختگی بهتری در کارگردانی نسبت به آثار قبلی اش دست یافته است و «مرگ ماهی» نسبتا فیلمیخوش ساخت تر از آب در آمده است.

کاظمی پور، مناسبات انسانی ،عاطفی،روحی و روانی بین اعضای یک خانواده همراه با چاشنی اختلاف نگرش ها ،تضادهای شخصیتی ، تفاوت های روحی،روانی و چالش های اجتماعی را از مهم ترین عواملی دانسته که به خودی خود پتانسیل لازم برای ایجاد یک فیلمنامه درگیر و پر کشش را داراست و اظهار داشت: این که «روح الله حجازی» چه قدر توانسته است از این پتانسیل خوب جهت خلق فیلمنامه ای موفق و جذاب برای مخاطب بهره ببرد بحثی است که جای تامل بیشتری دارد.

وی «مرگ ماهی» را در فیلمنامه اثری آشفته دانسته و در ادامه با اشاره به این که حجازی انگار که خودش هم به درستی نمی داند که چه قرار است روایت کند، خاطر نشان کرد: «مرگ ماهی» پر است از کاراکتر هایی که در لایه های بیرونی به مدد بازی خوب بازیگران آن تا اندازه ای به خوبی شکل گرفته اند.

این منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون اثر «روح الله حجازی» را اثری دانست که دارای شخصیت هایی است که هرکدام در درون خود رازهایی به همراه دارند و تصریح کرد: ضعف اصلی فیلمنامه دقیقا در همین جاست که مخاطب به درون هیچ یک از آنها نزدیک نمی شود و هم این که تا اندازه ای قرار است یکی از این کاراکتر ها پوست بیاندازد و تا حدودی به درون آنها نزدیک تر شویم، انگار نویسنده تعمدی جدی در رها کردن آنها داشته است و در فضای آشفته فیلم سرگردان و معلق می مانند.

کاظمی پور، ضمن تأکید بر این امر که شاید همین امر سبب شده است که فیلم اگرچه از لحظاتی خوب بهره می برد، اما انگار قرار نیست هیچ کدام از این لحظات جدی شوند و فیلم رااز این پریشان احوالی نجات دهند.یادآور شد: «مرگ ماهی» برخلاف فیلمنامه ای که می توانست از چفت و بست محکمتری برخوردار باشد، در ساخت و کارگردانی اثری موفق تر به چشم می خورد و می توان گفت که فیلم از رنگ، نور و قاب بندی های بسیار خوبی برخوردار است که به فضا و اتمسفر فیلم کمک شایانی کرده است.

وی در ادامه انتخاب «محمود کلاری» به عنوان مدیر فیلمبرداری را یکی از هوشمندانه ترین انتخاب های کارگردان اثر برشمرده و گفت: «مرگ ماهی» در بازیگری نیز اثری خوب و پر مهره است و بازیگران به خوبی در نقش های خود نشسته اند هرچند که به لحاظ شخصیت پردازی نیاز به پرداخت بیشتری در فیلمنامه اثر می بود.

این منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در پایان اشاره به این نکته را ضروری دانست که آخرین ساخته «روح الله حجازی» حرف های خوبی برای گفتن داشته است که متأسفانه عقیم مانده اند، اما فیلم به لحاظ اتمسفر و خلق فضایی نوستالژیک اثری قابل تأمل است.

به گزارش پانا «مرگ ماهی» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی «روح‌الله حجازی» ساخته سال ۱۳۹۳ است، که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.

گفتنی است حمیدرضا کاظمی‌پور متولد 1356 فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما و مدرس سینما و تئاتر است در حوزه کارگردانی، نویسندگی و بازیگری آثار متعددی را از خود به جای گذاشته است .​

/خبرنگار: امین کردبچه چنگی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار